یادداشت/ امیر تقوی

رعایت اصول حفاظتی، پیروزی عملیات «والفجر ۸» را به همراه داشت

نیرو‌های دشمن که به دلیل اجرای خوب امور حفاظتی غافل‌گیر شده بودند، با مقاومت کم اقدام به فرار کردند؛ به طوری‌که خطوط دفاعی دشمن در همان ساعات اولیه فرو پاشید و فرماندهان عراقی در مقابل تک جدی رزمندگان اسلام تسلیم شده و یأس و ناامیدی در بین آنان حاکم شد.
کد خبر: ۲۷۷۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۰ - 24September 2018

رعایت اصول حفاظتی پیروزی عملیات «والفجر8» را به همراه داشتگروه استان‌های دفاع پرس - سرهنگ پاسدار «امیر تقوی»؛ عملیات غرور‌آفرین «والفجر ۸» ۲۰ بهمن‌ماه سال ۱۳۶۴ ساعت ۲۲:۱۰ در منطقه «فاو» با رمز مبارک «یا فاطمه الزهرا (س)» آغاز شد.

در این عملیات که با رعایت اصول غافل‌گیری طراحی شده بود، غواصان یگان­‌های سپاه با عبور از رودخانه خروشان اروند و با پشتیبانی آتش بسیار زیاد یگان­‌های توپخانه و ادوات، اقدام به شکستن خط دشمن که استحکامات زیادی را به کار گرفته بودند، کردند.

غواصان پس از عبور از اروند که کارشناسان نظامی عبور از آن را غیرممکن می‌دانستند، توانستند مسیر پهلو گرفتن قایق‌­های حامل نیرو و تجهیزات را در ساحل دشمن فراهم کنند. عراقی­‌ها کاملاً غافلگیر شده بودند و با حجم بسیار زیاد نیرو و آتش که بر سرشان ریخته شده بود، سر در گم بودند که هدف اصلی ایرانی­‌ها از این تهاجم چیست؟

در این عملیات علاوه بر اقدامات پیچیده حفاظتی و اطلاعاتی و استفاده از اصل غافل‌گیری، امداد غیبی نیز به کمک تلاش‌­های حفاظتی آمد و هوای مه ­آلود و بارش نم نم باران، به انجام بهتر عملیات کمک کرد.

نیرو‌های دشمن که به دلیل اجرای خوب امور حفاظتی غافل‌گیر شده بودند، با مقاومت کم اقدام به فرار کردند، به طوری که خطوط دفاعی دشمن در همان ساعات اولیه فرو پاشید و فرماندهان عراقی در مقابل تک جدی رزمندگان اسلام تسلیم شده و یأس و ناامیدی در بین آنان حاکم شد.

نیرو‌های رزمنده پس از تصرف «فاو»، به سمت «بصره» و «ام‌­القصر» حرکت کرده و به پیشروی خود ادامه دادند. عراقی­‌ها تصورشان این بود که ایرانی­‌ها تلاش دارند از این محور به سمت «بصره» رفته و قصد تصرف یکی از شهر‌های مهم و کلیدی عراق را دارند؛ لذا صدام تلاش بسیار زیادی برای جلوگیری از پیشروی رزمندگان به عمل آورد. جنگ بسیار سخت و تن به تن در کنار خور «عبدالله» «کارخانه نمک» صورت گرفت.

حدود ۲ ماه رزمندگان در منطقه «فاو» حضور داشتند. در این عملیات رزمندگان اسلام موفق شدند تا عمق حدود ۸۰۰ کیلومتر از خاک عراق پیشروی کنند. در عملیات «والفجر ۸» بیش از ۵۰ هزار نفر از نیرو‌های دشمن کشته و زخمی شدند و یا به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند. ارتش عراق نیز در این عملیات تلفات سنگینی را متحمل شد.

تعدادی از فرماندهان عالی‌رتبه از جمله یک فرمانده لشکر و ۵ فرمانده تیپ در میان کشته­‌های عملیات «والفجر ۸» وجود داشت. در این عملیات مهم، ۱۰ تیپ نیروی مخصوص، ۲ تیپ زرهی، ۱۰ گردان جیش­‌الشعبی، ۴ گردان ضدهوایی و ۵ گردان توپخانه دشمن منهدم شد. همچنین مقادیر زیادی از تجهیزات دشمن از جمله هواپیما، بالگرد، تانک، توپ و... نیز مهندم و یا به غنیمت رزمندگان اسلام در آمد.

دشمن در شروع عملیات نسبت به محدوده عملیاتی رزمندگان، هدف اصلی و محور اصلی منطقه آگاهی کامل نداشت، به هر شکل آن‌چه در این عملیات نقش اساسی داشت، می‌توان به انجام اقدامات حفاظتی و اطلاعاتی، غافل‌گیر شدن دشمن، ضعف اطلاعاتی دشمن، انجام عملیات فریب در جزیره «ام­‌الرصاص» و منطقه «شلمچه»، استفاده از تاکتیک ویژه عبور از رودخانه عظیم و خروشان «اروند» و استفاده بسیار خوب از آتش خودی (حجم زیاد آتش روی دشمن) اشاره کرد.

در این نبرد که از پیچیدگی­‌های خاصی برخوردار بود، تمام تجربیات گذشته در بحث اقدامات حفاظتی و اطلاعاتی مورد استفاده قرار گرفت و دشمن غافل‌گیر شد و الحمدالله رزمندگان اسلام به پیروزی رسیدند؛ که لازم است در پایان یاد و خاطره ۱۵۰ شهید حفاظت اطلاعات سپاه و نیز امام شهدا را گرامی­ بداریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها