ادگاردو اسعد:

وجود «دست غیبی» در برپایی انقلاب اسلامی انکارناپذیر است

مبلّغ آرژانتینی گفت: بی‌تردید انقلاب اسلامی ایران با یک دست قدرت الهی رقم خورده است که هیچ کسی را توان هماوردی با آن نیست.
کد خبر: ۲۷۷۶۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۷ - 06February 2018

وجود «دست غیبی» در برپایی انقلاب اسلامی انکارناپذیر استبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی قرار داریم و امسال چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران است، انقلابی که امام خمینی (ره) آن را زمینه‌ساز ظهور مولایمان حضرت مهدی (عج) خواند. به همین بهانه به سراغ «سهیل ادگاردو اسعد» مبلغ آرژانتینی دین اسلام و دانش‌آموخته فلسفه و عرفان اسلامی از دانشگاه جامعة المصطفی (ص) رفتیم تا به وی در این باره گفت‌وگو کنیم.

«سهیل ادگاردو اسعد» از طلاّب فعال حوزه علمیه است که در آرژانتین متولد شده، اما اصالتاً اهل لبنان است. او تا جوانی در آرژانتین می‌زیست و سپس برای خواندن دروس حوزوی و دانشگاهی راهی لبنان و ایران شد و اینک بیش از دو دهه است که بخشی از سال را در ایران زندگی می‌کند و از آنجایی که وی به زبان‌های اسپانیولی، عربی، فارسی و انگلیسی مسلط است در ۲۵ کشور دنیا فعالیت فرهنگی دارد. او در ۲۰ کشور اسپانیولی زبان به ترویج مکتب اهل بیت پرداخته و در تأسیس هفت مرکز اسلامی و فرهنگی در منطقه آمریکای لاتین نقش اساسی داشته است. تاکنون صد‌ها نفر در اثر فعالیت‌های تبلیغی سهیل اسعد به دین اسلام مشرف شده و به مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) گرویده‌اند. تخصص «اسعد» فلسفه و عرفان اسلامی است و در موضوعاتی، چون نظام سیاسی اسلام، اندیشه امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی برای طلاب خارجی تدریس می‌کند.

مشروح این گفت‌وگو در ادامه آمده است:

وضعیت کنونی فرهنگ جامعه را با فرهنگ اصیل انقلاب اسلامی چطور مقایسه کنید؟

وقتی درباره جامعه سخن می‌گوییم باید به این نکته اشاره کنیم که ما جامعه واحدی نداریم، فرهنگی واحدی هم نداریم، از این جهت نمی‌توانیم حکمی کلی برای تمام جامعه و فرهنگ ارائه دهیم، چراکه جامعه و هم فرهنگ دارای نسبیت هستند و لذا نمی‌توان گفت، یک فرهنگ کاملاً همراه انقلاب اسلامی پیش می‌رود و یک فرهنگ در مقابل انقلاب اسلامی قرار دارد، علاوه بر این نمی‌توان گفت، جامعۀ ما کاملاً انقلابی یا کاملاً ضد انقلاب است. علاوه بر اینکه فرهنگ جوامع امری نسبی است، روش پیاده‌سازی ارزش‌های آن فرهنگ در یک جامعه نیز امری تدریجی است. از این جهت باید این مسأله را اینطور حل کرد که بعضی از عناصر جامعۀ ایران بخش بیشتر آن انقلابی است و جزئی از آن هم انقلابی نیست، اما این به این معنا نیست که این جزء اندک به صورت ضد انقلاب دارد حرکت می‌کند، به عبارت دیگر، افرادی که می‌گوییم انقلابی نیستند ضد انقلاب هم نیستند، چراکه به برخی ارزش‌های انقلاب گرچه اندک پایبند هستند، بنابراین بهتر است بگوییم در جامعه ایران جامعه‌ای حزب اللهی وجود دارد که در راستای انقلاب حرکت می‌کنند. اینطور نیست که بگوییم در کل جامعه سکون وجود دارد، اگر امروزه می‌بینیم که بعد از چهل سال از انقلاب، هنوز جوانان کشور برای دفاع از آرمان‌ها و ارزش‌های دینی و اسلامی جان خود را کف دست می‌گیرند و به مقابله با دشمنان می‏‌پردازند. که نمونۀ بارز آن شهدای مدافع حرم است . این نشان از ثبات و پویایی تفکر و فرهنگی انقلابی در وجود جوانان میهن اسلامی است.

علاوه بر این، رفتار مردم کشور ایران در برابر اقدامات دشمنان، منافقان و مزدوران در صحنه‌های مختلف مانند اغتشاشات اخیر نشان از زنده بودن روحیه و تفکر جهادی و انقلابی آنان دارد که هیچگاه از آرمان‌های انقلاب اسلامی دور نشده‌اند و پیوسته در مسیر آن حرکت کرده‌اند، اما طبیعی است که دشمنانی در داخل و خارج کشور نیز وجود داشته باشد، همیشه در برابر جبهۀ حق، جبهۀ باطل وجود داشته است، اما آن‌ها با وجود تلاش‌های بسیار و ایجاد خدشه‌ها و موانعی، هرگز نخواهند توانست مردم مسلمان و انقلابی کشور را از آن آرمان‌های آسمانی و الهی دور کنند، بنابراین می‌توان چنین گفت که خداوند متعال با برپا کردن جریان نورانی انقلاب اسلامی، الگوی مسیر حرکت را بشریت آموخت، لذا شایسته است از فرهنگ و ارزش‌های نورانی و اصیل انقلاب اسلامی برای ادامۀ حرکت خود به سوی آینده نهایت بهره را برد و در این مسیر دیگران را نیز با این فرهنگ آشنا و همراه کرد.

 چه راهبرد‌ها و راهکار‌هایی را برای گذر از فرهنگ کنونی برای حرکت به سوی فرهنگ ظهور که هدف انقلاب اسلامی بود، پیشنهاد می‌کنید؟

اصالت دادن به مسائل فرهنگی از جمله این راهکارهاست، متأستفانه در بخشی از آرمان‌های انقلاب اسلامی شاهد افراط و تفریط هستیم و از طرفی، غفلت از برخی موارد و پررنگ جلوه دادن برخی موراد دیگر، صحیح و مطلبوب نیست، بلکه باید اعتدالی میان این عملکرد وجود داشته باشد. اگر بتوانیم روی برنامه‌های فرهنگی و به ویژه محتوای آنان برنامه‌ریزی و دقت بیشتری داشته باشیم، بی‌تردید می‌تواند جامعه ما را شرایط کنونی با سرعت بیشتری به پیش ببرد. ما باید این مهم را قبول کنیم که فرهنگ صحیح در هر جامعه‌‏ای باعث رشد و پیشرفت آن می‌شود، خودِ شخص امام خمینی (ره) در اهمیت این موضوع فرمود: «اگر فرهنگ ناصالح شد این جوان‌هایی که تربیت می‌شوند به این تربیت‌های فرهنگ ناصالح، این‌ها در آتیه فساد ایجاد می‌کنند... اگر فرهنگ، فرهنگ صحیح باشد، جوان‌های ما صحیح بار می‌آیند، فرهنگ ما یک فرهنگ استعماری است، فرهنگ ما در دست صلحا نیست، صالح اداره‌اش نمی‌کند.» (صحیفۀ نور/ ج. ۱/ ص. ۲۷۳/ مورخ: ۱۹/۱۰/۵۶)

در همین راستا، یکی از ابزار‌های مهم رسانه‌ها و سینما‌ها هستند، این ابزار‌ها امروزه قدرت بسیار پیدا کرده‌اند، این در حالی است که آن‌ها در گذشته چنین قدرتی و بُردی نداشته‌اند، پس باید نهایت استفاده را از ابزار‌های موجود جهت انتقال فرهنگ صحیح و مطلوب الهی أقصی نقاط کشور‌های اسلامی کرد. مقام معظم رهبری ۴ تیرماه سال ۶۸ در اهمیت این موضوع فرمود: صدور انقلاب، به معنای صادر کردن ارزش‌های انقلابی و افشاگری دربارۀ مستبد‌ها و ظالم‌های عالم، وظیفه و تکلیف الهی ماست، اگر این کار را نکنیم، کوتاهی کرده‌ایم». از جمله راهکاری مفید دیگر در این زمینه، آگاهی از برنامه‌های دشمنان داخلی و خارجی است، ما باید از اقدامات و برنامه‌های آنان پیش از اینکه آن‌ها را عملیاتی کنند، آگاهی داشته باشیم و حتی برای آن‌ها برنامه نیز داشته باشیم. آن چیزی که مهم است عدم خروج از مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی است، این امر نیاز به کادرسازی انقلاب دارد، یعنی باید در راستای تعلیم و تربیت نیرو‌های جوان، جهادگر و انقلابی بکوشیم. در کنار فرهنگ، باید به مسألۀ اقتصاد نیز توجه ویژه‌ای داشت، چراکه هرقدر مردم از لحاظ اقتصادی در شرایط مناسب‌تری قرار داشته باشند، قطعاً می‌تواند تأثیر مستقیم در فرهنگ جامعه داشته باشد.

الهی بودن انقلاب اسلامی امری انکارناپذیر است

آیا انقلاب اسلامی ایران، یک انقلاب و پدیده اجتماعی همچون دیگر انقلابات و قیام‌ها در طول تاریخ بوده یا چیزی فراتر از دیگر رویداد‌ها بوده و با تأیید و نصرت الهی به وقوع پیوسته است؟

انقلاب اسلامی ایران دارای عناصر مختلفی هست که بخشی از آن شبیه به عناصر سایر انقلابات دیگر جوامع است، اما آنچه بیشتر نمود دارد عناصری از انقلاب اسلامی است که برگفته از خداوند و متفاوت از سایر انقلابات دیگر کشورهاست. از این جهت می‌توان گفت: انقلاب اسلامی هم انقلابی الهی است و هم انقلابی اجتماعی انقلاب اجتماعی از این جهت که از روی آگاهی مردم با یک جهان بینی خاصی و با یک حرکت مردمی ویژه به رهبری یک فرد با بصیرت همچون امام خمینی (ره) است، اما نتایجی که این انقلاب به آن رسید نشان از الهی بودن این جریان دارد، هیچ کسی نمی‌توانست تصور کند که خداوند با برپا کردن جریان انقلاب اسلامی چنین تحول جهانی را ایجاد کند، مردم و کل جامعه را به حرکت و تکاپو درآورد و نظام استکبار شاهنشاهی را که مورد حمایت بسیاری از کشور‌های قدرتمند دنیا بود، زمین بزند و شکست دهد.

انقلاب اسلامی با قدرت و نور الهی رقم خورد

 آیا امروزه روند انقلاب اسلامی را در راستای بیانات و شعار‌های امام راحل ارزیابی می‌کنید؟

اگر به آرمان‌های انقلاب اسلامی به عنوان نقطۀ کمال و تکامل می‌نگریم، باید اذعان کنیم که هنوز با آن‌ها بسیار فاصله داریم، انقلاب از آن چیزی که در ابتدا بود با آن چیزی که امروزه شاهدش هستیم بسیار تفاوت دارد و منظور از این تفاوت، روند روبه رشد و پیشرفت آن است، چراکه معتقدیم این انقلاب با قدرت و نور الهی رقم خورده و شکل‌گیری آن نیز عبث و بیهوده نبوده، لذا در راستای برنامۀ خدا پیش می‌رود و کسی جلودار آن نیست و نخواهد بود. این را کتمان نمی‌کنیم که در برخی زمینه‌ها تا حدودی از مسیر انقلاب فاصله گرفتیم، اما آنچه مهم است این است که باید این فاصله را به تدریج کم و در نهایت از بین ببریم تا دیگر فاصله‌ای وجود نداشه باشد، لذا ما نیاز به زمان و تلاش بیشتری داریم. تشیع قبل از پیروزی انقلاب در مرحله‌ای کاملاً متفاوت به سر می‌برد، با وقوع انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) تغییری اساسی در نگرش و نگاه مردم دنیا به مکتب تشیع و اسلام ناب ایجاد شد. از سوی دیگر، افزایش دشمنی‌ها با مکتب تشیع، حضور تشیع در منطقه و ... نمود از افزایش قدرت تشیع پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. انقلاب اسلامی به هر میزان که جلوتر می‌رود، قدرت‌مندتر و به تبع آن، تشیع نیز قدرتمندتر می‌شود.

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار