سامانه جستجوگر الکترواپتیکی سپهر ۱۴+ عکس

سامانه جستجوگر و ردیاب الکترواپتیکی سپهر ۱۴ در تلفیق با سامانه‌های پدافند هوایی نقش موثری در ردگیری و مقابله با انواع اهداف هوایی دارد.
کد خبر: ۲۷۷۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷ - 07February 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، سامانه‌های جستجوگر و ردیاب الکترواپتیکی از جمله سامانه‌هایی هستند که در تلفیق با سامانه‌های پدافند هوایی، توپخانه‌ای و موشکی، شناور‌های دریایی و همچنین بکارگیری در پاسگاه‌های مرزبانی و انواع هواگرد‌های سرنشین‌دار و بی سرنشین، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این سامانه‌ها نقش موثری در رصد و پایش منطقه نبرد دارند چرا که با استفاده از قابلیت‌های پردازش تصویر امکان ردگیری اهداف متحرک را نیز داشته و امکان ارسال داده‌های حرکتی هدف را به مراکز فرماندهی و سامانه‌های تسلیحاتی دارند.

صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از دفاع مقدس، با توجه به افزایش تهدیدات به خصوص در بخش هوایی به فکر طراحی و تولید این سامانه‌ها افتاد و موفق به طراحی و ساخت طیف متنوعی از این نوع سامانه‌های الکترو اپتیکی شده است.

سامانه جستجوگر و ردیاب سپهر ۱۴ یکی از این سامانه‌ها است. این سامانه امروزه در برخی سامانه‌های پدافندی هوایی مانند رعد -۲ که توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده، به عنوان سامانه ردیاب و جستجوگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سپهر ۱۴ از دوبخش جستجوگر و ردیاب تشکیل شده است. در بخش ردیاب این سامانه، دو دوربین حرارتی و دو دوربین دید در روز قرار دارد. سپهر ۱۴ در محور سمت (چرخش افقی) هیچ‌گونه محدودیتی برای چرخش ندارد و در محور برد (حرکت عمودی) نیز از منفی ۵ درجه تا ۹۰ درجه امکان حرکت دارد. همچنین سرعت حرکت این سامانه در محور سمت، ۳۰ درجه بر ثانیه است.

در بخش جستجوگر، سپهر ۱۴ دارای ۴ دوربین حرارتی بابرد ۴۰ کیلومتر هستند. این دوربین‌ها از سرعت چرخش ۱۸۰ درجه بر ثانیه برخوردار هستند.

در ادامه تصاویری از سامانه سپهر ۱۴ را می‌بینید.

سامانه جستجوگر الکترواپتیکی سپهر ۱۴+ عکس

نمای گرافیکی سامانه سپهر ۱۴

 سامانه جستجوگر الکترواپتیکی سپهر ۱۴+ عکس

سامانه سپهر ۱۴

 سامانه جستجوگر الکترواپتیکی سپهر ۱۴+ عکس

سامانه سپهر ۱۴- نمایی از پشت سامانه

 سامانه جستجوگر الکترواپتیکی سپهر ۱۴+ عکس

سامانه سپهر ۱۴ در کنار سامانه پدافندی رعد-۲

 سامانه جستجوگر الکترواپتیکی سپهر ۱۴+ عکس

سامانه سپهر ۱۴

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها