رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی خبر داد

توسعه سیستم حمل و نقل شهری به جای زوج و فرد کردن خودروها

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در حاشیه سفر به استان اصفهان با اشاره به تردد یک میلیون و 200 هزار خودروی فرسوده در کشور خواستار توسعه سیستم حمل و نقل شهری به جای زوج و فرد کردن خودروها شد.
کد خبر: ۲۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۱ - 10September 2014

توسعه سیستم حمل و نقل شهری به جای زوج و فرد کردن خودروها

به گزارش دفاع پرس، سردار "اسکندر مومنی" رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی در افتتاحیه نشست دو روزه معاونین حمل و نقل و ترافیک و پلیس های راهور کلان شهرهای کشور به میزبانی استان اصفهان در خصوص نظر پلیس با ادامه روند ایجاد محدودیت برای رانندگان و اجرای طرح زوج و فرد کردن خودروها گفت: ما باید تلاش کنیم تا محدودیت ها و اقدامات سلبی به حداقل برسد و به جای این گونه کارها سیستم حمل و نقل شهری را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه زوج و فرد کردن خودروها نتوانسته است در کاهش آلودگی هوا و کنترل ترافیک تاثیر چندانی داشته باشد، تأکید کرد: امروزه زوج و فرد کردن خودروها در هیچ کجای دنیا اجرا نمی شود، زیرا با محدودیت مقطعی و اقدامات سلبی نمی شود شهر را اداره کرد.
 
مؤمنی به جولان یک میلیون و 200 هزار خودروی فرسوده در سطح کشور اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی طرح زوج و فرد را اجرا می کنیم منظور این است که به خودرویی که 20 لیتر سوخت در 100 کیلومتر می سوزاند و به عبارتی فرسوده است اجازه عبور داده ایم و از تردد خودروی دارای استاندارد جلوگیری کرده ایم.
 
وی تصریح کرد: برای کاهش آلودگی هوا بایستی ابتدا سیستم حمل و نقل روان و ارزان قیمت عمومی از جمله مترو، اتوبوس برای شهروندان فراهم شود و شهرداری ملزم باشد که هر شهروند را بعد از طی نمودن فاصله ای به مقصدش برساند، آن وقت هر کس خواست با خودروی شخصی بیرون بیاید باید هزینه اش را بپردازد.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه باید به سراغ کارهای دیگری رفت و فکر اساسی در این زمینه نمود، خاطر نشان کرد: تا چشم برهم بزنیم زمستان از راه رسیده و باز هم باید طرح زوج و فرد را در کلان شهرها اجرا کنیم آن هم از درب منزل که بیشتر به یک شوخی شبیه است.
 
انتظار 9 ساله برای تولید خودرو با استاندارد یورو 4
 
سردار مومنی با انتقاد از عدم پایبندی خودروسازها به تعهدات خود گفت: در سال 84 مصوب شد کلیه خودروها در سال 89 با استاندارد یورو 3 و در سال 90 با استاندارد یورو 4 تولید شوند، اما با گذشت 9 سال از این مصوبه مذکور هنوز خودروها با استاندارد یورو 2 تولید می شوند و با اصرار خودروسازها امسال هم تولید خودرو با استاندارد یورو 2 تمدید شدو این درحالی است که اکثر کشورهای جهان خودروهای خود را با استاندارد یورو 6 تولید می کنند.
 
وی با بیان اینکه ما موافق حمایت از تولید داخلی هستیم اظهار داشت: اما این به شرطی است که تولید خودرو انحصاری نباشد زیرا که در این صورت قدرت انتخاب وجود نخواهد داشت و به تبع آن رقابتی هم به وجود نمی آید و هنگامی که رقابتی نباشد نظارت ها هم کم می شود و می بینیم شورای رقابت هم همان قیمتی را تعیین می کند که مطابق میل خودروسازها است.
 
رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در خصوص برخورد پلیس با رانندگان فاقد بیمه نامه شخص ثالث گفت: این برخوردها به صورت مستمر صورت می گیرد اما باید این سؤال را پرسید آیا شرکت های بیمه گذار هم در تسهیل کردن خدمات خود اقداماتی انجام داده اند یا خیر؟
 
وی با بیان اینکه بیمه یک قرار داد دو طرفه است عنوان داشت: وقتی شخصی می خواهد خودروی خود را بیمه کند هزاران شعبه در سطح شهر وجود دارد اما شعبه پرداخت خسارت تنها در دو نقطه در شهر وجود دارد.
 
این مقام انتظامی اظهار داشت: همان قانونی که پلیس را موظف کرده تا فردی را که بیمه نامه شخص ثالثش را تمدید نکرده است جریمه کند براساس همان قانون شرکت های بیمه گذار هم موظفند در کنار پاسگاه شعبه ای را دائر کنند تا خودروی توقیف شده همانجا امکان تمدید بیمه برایش وجود داشته باشد.
 
معاینه فنی باید دارای سیستم یکپارچه شود
 
سردار مومنی سپس به موضوع معاینه فنی اشاره کرد و عدم یکپارچگی در این خصوص را باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای مردم دانست و گفت : متاسفانه برخی از مراکز معاینه فنی فقط پول می گیرند و برگ معاینه فنی به رانندگان می دهند در حالی که به خودرویی که بیش از 20 لیتر بنزین در 100کیلومتر مصرف می کند نباید معاینه فنی داد.
 
به گفته این مقام ارشد انتظامی در یکی از شهرها قانونی تصویب شده که معاینه فنی شهرهای دیگر را تایید نمی کنند و هر خودرویی که وارد آن شهر می شود باید برگه معاینه فنی آن شهر را دریافت کند.
 
سردار مومنی اظهار داشت: البته هرچند که ما این کار را تایید نمی کنیم اما این واقعیتی است که باید قبول کرد زیرا مراکز معاینه فنی ما از یک سیستم جامع و یکپارچه برخوردار نیستند و هیچ تعامل و ارتباطی با هم ندارند.
 
آمادگی پلیس راهور برای تفاهم مشترک با شهرداری ها
 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی از آمادگی کامل  رؤسای پلیس راهور کشور برای ایجاد تفاهم مشترک با شهرداری ها در زمینه برنامه ریزی شهری خبر داد و بیان داشت: ما هم اکنون با حوزه حمل و نقل برون شهری با وزارت راه به یک تفاهم مشترک رسیدیم و امیدواریم این روند کاهش تصادفات به میزان 30 تا 40 درصد  محقق شود.
 
این مقام مسئول بیان داشت: امیدواریم این اتفاق در سطح کلان شهرها هم بیافتد زیرا اگر ما باهم به یک تفاهم و تعامل برسیم قطعاً نتیجه آن را در کف خیابان مشاهده خواهیم کرد و می توانیم در راستای تحقق شهر آرمان گرا و کرامت انسان ها و حفظ حقوق شهروندان قدم برداریم و در زمینه موضوع انضباط و ایمنی به یک نقطه مطلوب برسیم.
 
سردار مومنی در پاسخ به درخواست شهردار اصفهان مبنی بر ایجاد یک کلانتری تخصصی راهور زیر نظر شهرداری نیز گفت : امکان ایجاد چنین فرماندهی واحدی وجود ندارد.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار