دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

مظلومیت «غزه» در سایه «سکوت» جامعه جهانی

11 سال از محاصره نوار غزه می‌گذرد، مردم این منطقه همچنان در سایه سکوت جامعه جهانی در بدترین شرایط ممکن با شیوع بیماری و کمبود غذا و دارو دست و پنجه نرم می‌کنند.
کد خبر: ۲۷۷۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰ - 07February 2018

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس،سرزمین فلسطین شامل 2 منطقه جدا از هم به نام‌های کرانه باختری رود اردن و منطقه غزه است. کرانه باختری در شرق فلسطین و غزه در جنوب غربی آن است. نوار غزه یا باریکه غزه منطقه‌ای است نوار گونه که در کنار دریای مدیترانه واقع شده است. نوار غزه از جنوب غربی با مصر و از شمال و شرق با اسرائیل هم‌مرز است. منطقه نوار غزه 41 کیلومتر طول و در بخش‌هایی از 6 تا 12 کیلومتر عرض و به مساحت 360 کیلومتر مربع در جنوب فلسطین قرار دارد. نوار غزه نامش را از شهر غزه که بزرگ‌ترین شهر در منطقه نوار غزه‌است، الهام گرفته است. طبق آماری که در سال 2016 گرفته شد، بیش از 1 میلیون و 850 هزار نفر در نوار غزه زندگی می‌کنند که 956 هزار نفر از آنها مرد و 925 هزار نفر زن هستند. 99 درصد جمعیت نوار غزه مسلمان و 1 درصد هم مسیحی هستند. تراکم جمعیتی در نوار غزه 5 هزار و 154 نفر در هر کیلومتر مربع است.

                                                                    مظلومیت غزه در سایه سکوت جامعه جهانی

تا بیش از تابستان سال 2005، منطقه غزه در اشغال نظامیان اسرائیل بود که 7 هزار و 700 اسرائیلی در چند شهرک غزه زندگی می‌کردند؛ اما بعد از عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی از این منطقه، این شهرک‌ها تخلیه شدند و کنترل منطقه به دولت خودگردان فلسطین سپرده شد. حماس در سال 2007 پس از نبرد غزه، نیروهای دولت خودگردان را از این منطقه اخراج کرد و کنترل این منطقه را به دست گرفت. ژوئن 2007، محاصره نوار غزه با هدف تحت فشار قرار دادن دولت حماس توسط اسرائیل و مصر انجام و مرزهای نوار غزه مسدود شد. این محاصره در پی پیروزی حماس در انتخابات و شکست جنبش فتح و توافق امنیتی مصر و اسرائیل صورت گرفت. مرزهای نوار غزه به روی سازمان‌های بین‌المللی امدادی و خبرنگاران خارجی نیز بسته‌ شد.

در جریان این محاصره بیکاری افزایش یافت، داد و ستد با اختلال روبرو شد و قیمت کالاها 3 تا 4 برابر افزایش یافت. تنها راه امرار‌معاش ساکنان نوار غزه کمک‌های بین‌المللی است که اسرائیل به شدت از ورود کشتی‌های امدادی ممانعت می‌کند. بر اساس گزارش آماری هیئت بین‌المللی دفاع از حقوق ملت فلسطین که سارمان ملل منتشر کرده است، 80 درصد از ساکنان نوار غزه با استفاده از کمک‌های بین‌المللی امرار معاش می‌کنند و بیش از 70 درصد از آن‌ها هم از فقدان غذای بهداشتی و سالم رنج می‌برند. در چهار ماهه سوم سال 2017، 46.4 درصد از نیروی کار را افراد بیکار تشکیل می‌دهند که تقریبا جمعیت این افراد به 343 هزار و 800 نفر می‌رسد.

                                                 مظلومیت غزه در سایه سکوت جامعه جهانی

در سویی دیگر، بر اثر جنگ‌های پی‌درپی که به غزه تحمیل شده، این منطقه به مهد بیماری و آلودگی تبدیل شده است. جنگ‌های سال 2008، 2010 و 2014 که در غزه صورت گرفته است؛ رژیم اشغالگر قدس، چندین تن بمب علیه مردم نوار غزه استفاده کرده است که از نظر قوانین بین‌المللی ممنوع است. تأثیر سوء این بمب‌ها بر سلامتی این منطقه آشکار است. شیوع بیماری سرطان در نوار غزه از 11 سال پیش تاکنون بحران مردم این سرزمین است و داروهای مورد نیاز این بیماران کمیاب و محدود است. مراکز درمانی که در این منطقه به مردم خدمت‌رسانی کند، وجود ندارد و محاصره نوار غزه باعث شده بیماران نتوانند برای معالجه به بیمارستان‌های مصر و یا بیمارستان‌های داخل فلسطین اشغالی بروند.

                                                     مظلومیت غزه در سایه سکوت جامعه جهانی

پس از انقلاب 2011 مصر و سقوط حکومت حسنی مبارک که همپیمان و متحد اسرائیل به شمار می‌رفت، سیاست‌مداران جدید مصر از لزوم پایان یافتن محاصره نوار غزه و بازگشایی گذرگاه رفح سخن گفتند؛ ولی تاکنون از این دست اتفاقات در این منطقه صورت نگرفته است و در حد شعار باقی مانده است. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هم در مصاحبه‌ای گفت: اوضاع انسانی و اقتصادی نوار غزه همچنان در وضعیت بسیار بدی قرار دارد؛ به ویژه که برآورد‌های ما نشان می‌دهد که این منطقه در سال 2020 غیر قابل سکونت خواهد بود؛ مگر اینکه اقدامات ملموسی برای بهبود سطح ارائه خدمات و اصلاح نهاد‌های اساسی در این منطقه صورت گیرد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار