دیوار ناتوانی اسرائیل در برابر مقاومت

براساس گزارش‌های رسیده از مرز لبنان با فلسطین اشغالی، بولدوزر‌ها و جرثقیل‌های رژیم صهیونیستی کار نصب دیوار‌های بتنی پیش ساخته را آغاز کردند و گفته می‌شود دیوار امنیتی جدید رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان مشابه مرز مصر، به طول ۳۰ کیلومتر و ارتفاع شش متر ساخته خواهد شد که ۲۸ میلیون دلار هزینه در بردارد.
کد خبر: ۲۷۷۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ - 07February 2018

دیوار ناتوانی اسرائیل در برابر مقاومتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، ارتش لبنان پس از نشست‌ فرماندهان نظامی و تحت نظر نیرو‌های حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) که دیروز برگزار شد، در بیانیه‌ای ساخت دیوار حائل رژیم صهیونیستی را نقض حاکمیت لبنان دانست و اعلام کرد: دولت لبنان مخالفت خود را با ساخت دیوار حائل در مرز‌های میان لبنان و فلسطین اعلام و این اقدام رژیم صهیونیستی را محکوم می‌کند.

موضوعی که کاخ ریاست‌جمهوری لبنان (بعبدا) هم که عصر دیروز شاهد دیدار سه‌جانبه «میشل عون» رییس‌جمهور، «سعد الحریری» نخست‌وزیر و نبیه‌بری «رییس پارلمان» در بیروت بود با صدور بیانیه‌ای تهدیدات اسرائیل مبنی بر ساخت دیوار حائل را محکوم کرد.

مقامات لبنانی از جمله «میشل عون» در این باره عنوان کردند: بخشی از این دیوار در محدوده سرزمینی لبنان ساخته می‌شود که تجاوز آشکار به خاک این کشور است.

براساس گزارش‌های رسیده از مرز لبنان با فلسطین اشغالی، بولدوزر‌ها و جرثقیل‌های رژیم صهیونیستی کار نصب دیوار‌های بتنی پیش ساخته را آغاز کردند و گفته می‌شود دیوار امنیتی جدید رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان مشابه مرز مصر، به طول ۳۰ کیلومتر و ارتفاع شش متر ساخته خواهد شد که ۲۸ میلیون دلار هزینه در بردارد.

طبق اطلاعیه ارتش لبنان، در نشست سه‌جانبه دوره‌ای بررسی وضعیت مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی که به ریاست مایکل پری فرمانده نیرو‌های ویژه سازمان ملل «یونیفل» در لبنان و در منطقه «رأس الناقوره» برگزار شد، درباره اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل و اتفاقات اخیر در محدوده جنوب رود لیطانی بحث شد.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت پس از جنگ ۳۳ روزه در سال ۲۰۰۶ میلادی و با هدف جلوگیری از تنش بین لبنان و رژیم صهیونیستی تصویب شد.

قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت که پس از پایان جنگ ۳۳ روزه اسرائیل با لبنان در سال ۲۰۰۶ تصویب شد، رژیم صهیونیستی را از اقدامات خصمانه ضد لبنان بر حذر می‌دارد، اما این رژیم بی‌اعتنا به این قطعنامه همواره حریم هوایی، زمینی و دریایی لبنان را نقض می‌کند.

علت ساخت دیوار حائل اسرائیلی از زبان نصرالله

البته «سید حسن نصرالله» در نطق تلویزیونی ماه گذشته خود علت ساخت دیوار حائل اسرائیلی را به دنبال احساس ضعف در بخش‌های امنیتی، تکنولوژی و ارتش صهیونیست‌ها دانست و تاکید کرد: اسرائیل در چند سال گذشته چند دیوار ساخت و چند شبکه بسیار هوشمند هشدار در مرز‌های فلسطین اشغالی نصب کرد، ولی یک شهروند لبنانی توانست از سیم خاردار عبور کند و با پای پیاده به ایستگاه اتوبوس «کری‌ات شمونا» برسد که این امر نشان می‌دهد همه دیوار‌ها و شبکه‌های هشدار اسرائیل کارایی ندارد.

وی با اشاره به اینکه اسرائیل وقتی فهمید تدابیر امنیتی، تکنولوژی و ارتشش چندان کارایی ندارد، تصمیم به احداث دیوار حائل گرفته است، افزود: طرح احداث دیوار حائل مرزی نشان می‌دهد که اسرائیل به پیروزی‌های بزرگ لبنان و شکست خود و بی‌فایده بودن توطئه «اسرائیل بزرگ» اذعان کرده است.

«حائل دریایی» اسرائیل در مرز با لبنان

از سویی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها به ساخت چنین دیواری در مرز‌های خود با لبنان بسنده نکرده است و پیش از این به ساخت حائل دریایی در آب‌های مرزی دو طرف اقدام کرده است.

اقدامی که رسانه‌های خبری اسرائیلی فاش کردند که نظامیان اسرائیلی عملیات مربوط به احداث دیوار مرزی بزرگ و پیشرفته در زیر آب در مرز با لبنان را از بیم آنچه عملیات دریایی حزب‌الله ضد اسرائیل توصیف شده است، آغاز کرده‌اند.

ازمیان سناریو‌هایی که اسرائیل و نظامیان این رژیم احتمال می‌دهند که از منطقه شمالی با آن مواجه شوند، موضع اجرایی شدن عملیات دریایی از طرف حزب‌الله لبنان است، از این رو اسرائیل اعلام کرده است برای مقابله با این عملیات احتمالی تل آویو بر آن شده است تا این دیوار مرزی بزرگ و پیشرفته را در زیر آب در مقابل منطقه رأس الناقوره برای جلوگیری و ممانعت از عبور غواصان و زیردریایی‌ها و ناوچه‌های حزب‌الله به اسرائیل احداث کند، البته این مطالب را کانال دو تلویزیون اسرائیل فاش کرده است.

جنگ آینده و بلوک ۹

گفته می‌شود رژیم صهیونیستی با ایجاد چنین حائل‌هایی تلاش می‌کند تا در چاه‌های نفت و گاز دریای مدیترانه که معروف به بلوک شماره ۹ است، تصرفاتی را به نفع خود انجام دهد به صورتی که طرف لبنانی نتواند به حقوق طبیعی خود در این‌گونه ذخایر دست یابد.

«سندریلا مرهج» نویسنده النشره لبنان دوشنبه در مطلبی با عنوان «جنگ آینده و بلوک ۹» عنوان کرد: وقتی که لیبرمن وزیر دفاع اسراییل از مالکیت بلوک نفتی شماره ۹ سخن می‌گوید، یعنی سرقت نفت و گاز لبنان در دریای جنوبی صورت می‌گیرد. مساله‌ای که تنها به سرقت منابع نفتی ختم نمی‌شود بلکه اسرائیل تلاش می‌کند تا با طرح آن بر این منطقه اقتصادی مسلط شود حتی با ساختن جزایر مصنوعی با کاربرد نظامی یا کشیدن لوله‌های گاز به سوی اروپا.

در تلاش است تا بر این منطقه تسلط یابد. طراحی پل اتصال اسرائیل به قبرس یکی از این موضوعاتی است که می‌توان به تسلط صهیونیست‌ها بر این منطقه نسبت داد.

به گفته کارشناسان، نوعی ترس و نگرانی از سال ۱۹۴۸ از آینده دور و نزدیک نزد رژیم صهیونیستی وجود دارد. در‌حال‌حاضر و با پیروزی‌های محور مقاومت اسراییل از هرگونه مقابله احتمالی نگران است، اسراییل این دیوار‌ها را می‌سازد تا ترس نظامیان و شهرک‌نشینانش را نشان دهد.

لغو سفر «ولید جنبلاط» به عربستان

لبنان که در ماه‌های اخیر به دلیل استعفای مشکوک سعد الحریری نخست وزیر این کشور که در عربستان صورت گرفت با تنش‌های سیاسی مواجه شد و با بازگشت دوباره وی به سمت خود و حاکم شدن آرامش سیاسی، شاهد این هستیم که ریاض از توسعه روابط لبنان با محور مقاومت و کشور‌های منطقه نگران است و با همکاری اسرائیل تلاش می‌کند تا سناریو‌های دیگری برای ایجاد تنش در این کشور موفق خاورمیانه‌ای رقم بزند. از این روست که اسرائیل با مطرح کردن ساخت دیوار‌های زمینی و دریایی با لبنان، موضوع مقابله با حزب‌الله را مطرح می‌کند تا مگر افکار عمومی این کشور را به سمت تنش‌های داخلی سوق دهد.

از این روست که «ولید جنبلاط» رییس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان که از چهره‌های سرشناس طایفه دروزی در لبنان است، دوشنبه اعلام کرد به‌دلیل دخالت‌های آشکار ریاض در امور لبنان به عربستان سفر نمی‌کند.

منبع: صبح نو

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار