دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

زنگ خطر فعالیت وهابیت در کشور/ راه حل مقابله با تبلیغ وهابیت چیست؟

چند سالی است که زنگ خطر فعالیت وهابیت در کشور به صدا درآمده است، مسئله‌ای که اگرچه از دید مسئولان پنهان نیست ولی مقابله با آن اقدامات جدی‌تر نهاد‌های متولی را می‌طلبد.
کد خبر: ۲۷۸۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۴۲ - 11February 2018

به گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، چند سالی است زنگ خطر فعالیت وهابیت در کشور به صدا درآمده است. دلسوزان فرهنگی کشور به خصوص در استان‌های مرزی خبر از فعالیت گسترده وهابیت و ترویج مبانی اعتقادی این فرقه خبر داده‌اند. حمایت‌های عظیم مالی برخی کشورهای عربی مرتجع منطقه دلیل دیگری است تا این فرق بتوانند با پشتوانه مالی قوی در بین اقشار کم درامد به فعالیت و ترویج افکار بپردازد.

در چنین شرایطی این گلایه از متولیان فرهنگی کشور وجود دارد که در مقابله با هجمه‌های دشمنان چه کرده‌اند و آیا اقدامات آنان اثرگذاری حداکثری داشته است؟ باور این نکته سخت است در استانی همچون خوزستان که هر سال عظیم‌ترین برنامه فرهنگی کشور یعنی راهیان نور در سطحی ملی در آن برگزار می‌شود و جای جای آن معراج شهدای دفاع مقدس است؛ فرقه‌های تکفیری اعتقادات پاک مردم را نشانه بروند.

انگلیس، پشت پرده‌ی شکل گیری وهابیت

بر همه روشن است که وهابیت چکونه به فرهنگ اسلامی نفوذ کرد و چگونه شد که امروز فرقه‌های تکفیری مهمترین دلیل در از بین بردن وحدت مسلمانان که مهمترین اصل در قدرت گیری  جامعه اسلامی است قد علم کرده اند. امروز جامعه مسلمانان و حتی دیگر ادیان توحیدی از دردی به نام تکفیر و وهابیت رنج می برند. هرجا که نشانی از تفکر وهابیت باشد جنگ و خونریزی و آثار مخرب آن دامن گیر مردم خواهد بود. در ادامه لازم است اشاره‌ای به شکل گیری فرقه وهابیت داشته باشیم.

«مستر همفر» نماینده بریتانیا در کشورهای مسلمان به کمک محمد بن عبدالوهاب آغازگر تفکری خود ساخته از اسلام شدند. خاطرات مستر همفر از آشناییش با عبوالوهاب و حمایت ها و جهت دادن به افکار او در کتابی با نام «مزدوران انگلیسی» خاطراتی را ذکر کرده است.

آنچه واضح است ریشه های غیر دینی این فرقه و شکل گیری آن با اهداف سیاسی است که طی 300 سال از تشکیل آن به وضوح نمایان و آشکار شده است. باید دید بریتانیا با چه هدفی دست به ایجاد این فرقه در مسلمانان، تبلیغ گسترده آن و حمایت از این فرقه کرده است. جای شکی نیست که اهداف دشمنان در گرو اختلاف افکنی بین جوامع مسلمانان و همراه ساختن آنان با امیال و خواسته های خود است. دشمنان قسم خورده اسلام به هر وسیله و نقشه ای سعی دارند تا بذری را که  کاشته اند به ثمر برسانند و امروز می بینیم که از هیچ تلاشی در این زمینه فروگذار نکرده اند.

نکته که در این بین باید به آن توجه کرد جدایی اهل سنت و مذهب آن با عقاید تکفیری است، با این وجود سران گروهک های تکفیری برای تطهیر و موجه جلوه دادن خود سعی دارند تا مبانی اعتقادی وهابیت را با اهل سنت یکی بدانند.

وهابیت در ایران چه می کند؟

شواهد نشان می داد که فعالیت وهابیت در استان های مرزی کشور گسترش یافته است. مدارس اهل سنت در شهرهای مرزی اولین هدف وهابیت است که پس از ورود جوانان به مدارس عقاید خود که غالبا متمرکز بر آموزش های ضد شیعی است را آموزش می دهند.

طبق گزارش شبکه جهان نیوز در اینباره دانش آموزانی که دوره راهنمایی را پشت سر می گذارند، با مدرک سیکل وارد این مدارس که دوره ای چهار ساله دارند، می شوند. این مدارس بصورت شبانه روزی با امکانات رفاهی عالی اداره می شوند. دانش آموزان از صبح تا بعد از ظهر در این مدارس به سر می برند و برای اینکه از مدارک رسمی تحصیلی نیز عقب نمانند، در دبیرستان های شبانه دولتی ثبت نام می کنند و تا اخذ مدرک دیپلم ادامه تحصیل می دهند. در این چهار سال، عقاید و تفسیرهای عقیدتی وهابیت به عنوان عقاید صحیح به دانش آموزان تزریق می شود و بعد از چهار سال فارغ التحصیل می شوند.

چون در این مدارس بنیه دروس عربی دانش آموزان قوی می شود، عده ای پس از چهار  سال به مدارس تربیت معلم و رشته دبیری می روند، اما عده ای دیگر از این دانش آموزان به مدارس بالاتر وهابیت – بعضا در خارج ایران- اعزام می شوند تا مدارج عالی تر را کسب کنند. در کنار مدارس دینی وهابی ها، این گروه توانسته اند دبیرستان هایی غیرانتفاعی نیز ایجاد کنند تا بهتر بتوانند دانش آموزان را کنترل کنند. نتیجه فعالیت این مدارس وهابی طی چند سال اخیر این بوده که توانسته اند در دانش آموزان و طلاب استحاله و دگرگونی ایجاد کرده و سنی های اشعری و شافعی را به وهابی های دو آتشه تبدیل کنند.

خوزستان، استانی که در سال های اخیر مورد توجه بسیاری از دشمنان قرار گرفته از تبلیغات وهابیت در امان نمانده است، وهابیت با استفاده از ابزار پول و رسانه در تلاش است تا بتواند اندیشه مردم مسلمان منطقه را به جهتی دیگر هدایت کند لذا بارها فعالان استانی از وضعیت فعالیت وهابیت در مناطق مختلف این استان ابراز نگرانی کرده اند.

زنگ خطر فعالیت وهابیت به صدا درآمده است/ راه حل مقابله با تبلیغ وهابیت چی؟

در مقابله با هجمه وهابیت چه می توان کرد؟

زهرا پور کاوه از فعالان فرهنگی و قرآنی خوزستانی است که مسئولیت موسسه ای قرآنی در محله کوت عبدالله اهواز را برعهده دارد. این منطقه پیش از این یکی از محلات شهر اهواز محسوب می شد که در تقسیمات جدید جزوی از شهرستان کارون است. او درباره حضور و فعالیت گروه های وهابی در منطقه به خبرنگار دفاع پرس گفت: با وجود اینکه شهر مذهبی است ولی متاسفانه گروه های حداقلی وهابی فعالیتشان را خوب انجام می دهند و از غفلت ما استفاده می کنند.

این فعال فرهنگی به مثالی در این خصوص اشاره کرد و ادامه داد: سال اول وقتی بنر کلاس ها را در سر در موسسه نصب کردیم در عرض چند روز دیدیم که گروه های وهابی بنر را پاره کرده اند.

مقام معظم رهبری بارها در صحبت های خود به لزوم کار فرهنگی اشاره داشته اند و در یکی از سخنان خود از اقدامات خود جوش جوانان در این زمینه با عنوان «آتش به اختیار» یاد کردند تا اهمیت آن را بیش از هر کار دیگری گوشزد کنند. انس با قرآن و ایجاد پیوند با آیات و تدبر در آن تنها یکی از راه های مقابله با تهاجم دشمنان است که دولت و متولیان فرهنگی با ورود در این عرصه می توانند شاهد رشد فکری و مذهبی مردم باشند.

پور کاوه نیز معتقد است که مقابله با فعالیت وهابیت در منطقه کار فرهنگی جدی می طلبد. در صورت حمایت های مسئولان است که موسسات جدید شکل می گیرند و با جذب کودکان و نوجوانان آسیب های تهاجم فرهنگی به حداقل می رسد.

وی گفت: به دلیل وضعیت معیشتی خانواده ها در منطقه کوت عبدالله افراد کمی حاضر می شوند تا با پرداخت پول فرزندان خود را در موسسه قرآنی ثبت نام کنند. با این وجود موسسات تسهیلاتی برای خانواده قائل می شوند تا از این طریق جذب بیشتری داشته باشند. پور کاوه نمونه ای از قرآن آموز نوجوانش را مثال می زند که بعد از ورود به موسسه به قرآن علاقه مند شد و توانست دوستان دیگرش را وارد موسسه و جذب آن کند.  

آنچه امروز دشمنان در صدد از بین بردن آن هستند تا تفکر خویش را جایگزین آن کنند سال هاست در گوشت و پوست مردم این سرزمین ریشه داونده و با خون مردم اجین شده است، عشق به دین رحمت و پیامبر مهربانی ها که در جریان وحدت و یکپارچگی مردم این سرزمین هزاران سال است بر دل ها حکومت دارد تاییدی بر این سخن است. تاریخ گواه این است که تلاش دشمنان تا به امروز نتوانسته است در ایمان مردم رخنه کند. با این وجود باید همواره در مقابله با هجمه دشمنان آمادگی لازم را داشت.  اندکی تامل و همت کافی است تا دلسوزان فرهنگی و مسئولان دست به دست هم دهند و قدمی رو به جلو در جهت اعتلای فرهنگ قرآنی کشور بردارند. حمایت از فعالین عرصه های قرآنی کشور نیز تنها گامی کوچک در این مسیر است که نباید از آن غافل بود. هرچه قلب های مردم بیشتر و عمیق تر با قرآن و آیات آن انس داشته باشد میزان اثرگذاری دشمنان کمتر خواهد بود چنانچه مقام معظم رهبری نیز در یکی از صحبت های خود به این امر اشاره داشته و فرموده اند: «قرآن سرشار از معرفت های الهی است و هرکس که با آن همنشین شود، هدایت در دل او تثبیت می‌گردد و او را از گمراهی نجات می‌دهد که این امر جز با توجه و تدبر در قرآن کریم به دست نمی‌آید».

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها