فرانسه به دنبال سهم خود در سوریه

مکرون روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه راه حل‌های سیاسی بحران سوریه را به بحث نشست و با وی درباره فرصت‌های موجود برای بازسازی و کمک به سوریه بعد از جنگ به تبادل نظر پرداخت.
کد خبر: ۲۷۸۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 11February 2018

فرانسه به دنبال سهم خود در سوریهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، اظهارات مقامات فرانسوی نشان می دهد که پاریس توجه تازه ای را به بحران سوریه معطوف داشته و نشانه ای است از این که تمایل فرانسوی ها به پرداختن به اوضاع سوریه افزایش یافته است. در عین حال که به نظر می رسد امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور دنبال راهی برای بازگشت به عرصه سیاسی سوریه و تصاحب پازلی از کیک قدرت در این کشور است.  

مکرون روز جمعه در گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه راه حل های سیاسی بحران سوریه را به بحث نشست و با او درباره فرصت های موجود برای بازسازی و کمک به سوریه بعد از جنگ به تبادل نظر پرداخت.

کاخ کرملین روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که رهبران دو کشور در تماس تلفنی خود بر لزوم تحرک در جهت پیشبرد مذاکرات سوری – سوری جاری در ژنو زیر نظر سازمان ملل و مطابق با قطعنامه 2254 شورای امنیت تاکید کردند. دو طرف همچنین تاکید داشتند که باید نتایج نشست گفت و گوی ملی سوریه که 30 ماه ژانویه گذشته در سوچی روسیه برگزار شد، مورد توجه قرار بگیرد. در این بیانیه همچنین آمده است که پوتین و مکرون بر ضروت فعال ساختن همکاری های روسی – فرانسوی درباره نکات اصلی پرونده سوریه تاکید کردند.

اظهارات مقامات فرانسوی نسبت به بحران سوریه بعد از آغاز عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین که تحت کنترل نیروهای کرد مورد حمایت ترکیه است، افزایش یافته است. بحران سوریه با ورود نظامی ترکیه پیچدگی های تازه ای را به خود می بیند که فرانسوی ها را وادار به واکنش کرده است.  

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در تازه ترین اظهار نظر خود خواستار عقب نشینی کامل همه نیروهای مورد حمایت ایران از جمله حزب الله از سوریه شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای ترکیه در خاک سوریه نیز گفت: «لازم است همه از سوریه عقب نشینی کنند.»

وی ایران و ترکیه را متهم کرد که قوانین بین المللی را در سوریه زیر پا گذاشته اند و با اشاره به عملیات نیروهای ترکیه در شمال سوریه گفت: «تضمین امنیت مرزها به معنای کشتار غیرنظامیان نیست. این کارها را ما باید محکوم کنیم، با وجود وضعیت خطرناک حاکم بر سوریه ترکیه باید از تشدید جنگ خودداری کند.»

ناظران می گویند که مکرون تلاش دارد جای فرانسه را در پرونده سوریه که تحت کنترل کامل روسیه و ایالات متحده امریکا و ترکیه و ایران است، پیدا کند.

فرانسه بعد از حملات سنگین ارتش سوریه به منطقه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق فشارهای خود را برای پایان دادن به خشونت ها افزایش داده است.

خانم فلورنس بارلی، وزیر دفاع فرانسه روز جمعه گفت که کشورش می خواهد حملات هوایی در سوریه هر چه سریعتر پایان یابد. وی گشایش گذرگاه های انسانی در سریعترین زمان ممکن را خواستار شد. وی در گفت وگو با رادیو فرانس اینترناسیونال گفت: «ما واقعا نگرانیم و اوضاع را به دقت از نزدیک دنبال می کنیم. باید حملات هوایی متوقف شوند.»

غوطه شرقی مطابق با توافقات نشست آستانه در مه 2017 که زیر نظر روسیه و ایران و ترکیه برگزار شد، یکی از مناطق چهارگانه کاهش تنش در سوریه است.

منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما
پربیننده ها