گزارش دفاع پرس از اختتامیه جشنواره فیلم فجر؛

از قیام سینما برای مدافعان وطن تا سیمرغ‌های فیلم‌های دفاع مقدس

مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه شنبه با قیام اهالی سینما برای شهیدان برگزار شد.
کد خبر: ۲۷۸۵۳۰
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹ - 11February 2018

آغاز اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجربه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر شامگاه (یکشنبه، 22 بهمن) با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، «سید عباص صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «محمدمهدی حیدریان» رئیس سازمان سینمایی، «ابراهیم داروغه‌زاده» دبیر جشنواره در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم «رضا بهرام» خواننده کشورمان قطعه زنده‌ای را اجرا کرد.

«رضا رشیدی‌پور» در ابتدای این مراسم با بیان اینکه قصد داریم این مراسم را متفاوت اجرا کنیم، اظهار داشت: در شبی ماندگار زیر سقف آسمان تهران دور هم جمع شدیم تا نشستن سیمرغ بر شانه‌های برگزیدگان جشنواره را شاهد باشیم. به افتخار پرچم ایران و سینماگران که با تمام تعهدشان عبور کرده‌اند تا سینمای ایران را سرفراز کنند، یک دقیقه دست بزنید.

وی گفت: جشن سیمرغ‌ها را در شرایطی آغاز می‌کنیم که انقلاب اسلامی بعث را پشت سر گذاشته است. چهلمین سال انقلاب، بعث انقلاب است.

در ادامه این مراسم کلیپ‌هایی از حضور مردم در راهپیمایی‌های 22 بهمن‌ماه 1357 پخش شد.

«ابراهیم‌ داروغه‌زاده» دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر در ادامه این مراسم روی سن آمده و ضمن خوش آمدگویی اظهار داشت: فکر می‌کنم شهریور سال 59 را خیلی‌ها به یاد دارند که دشمن به خاک کشورمان حمله کرد و هشت سال جنگ طول کشید تا توانستیم دشمن را به سختی از خاک کشور بیرون کنیم.

وی گفت: ما در پایتخت بمباران داشتیم و به سختی دشمن را شکست دادیم. چند سال گذشته نیز شاهد بودیم دشمنان ایران دوباره تصمیم گرفتند در داخل مرزهایمان ناامنی ایجاد کنند و جنگی را آغاز کنند. در همین راستا آمریکا و صهیونیست، داعش را درست کردند که با هدف تجزیه کشورمان بود که قصد داشتند سربلندی را از ایران بگیرند.

دبیر سی و ششمین جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: جوانان کشورمان از تجربه گذشته استفاده کردند و بیرون از مرزها با دشمن جنگیدند و بدون کمترین آسیب دشمن را شکست دادند. در این راه شهدای گمنامی دادیم که خواهش می‌کنم به احترام آن شهدا یک دقیقه تشویق کنید، به همان اندازه که برای کشور مهم بودند.

«سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه ضمن سلام به حضار اظهار داشت: از رئیس جمهور برای صدور پیام به جشنواره فجر سپاسگذاریم و سپس پیام حسن روحانی را قرائت کرد.

«محمدمهدی حیدریان» رئیس سازمان سینمایی در ادامه این مراسم اظهار داشت: تبریک و سلام بر مردمی که در جشن پیروزی انقلاب، پرچم ایران زمین را به اهتزاز در آوردند.

وی گفت: فراگیری و شکوه این دوره جشنواره فیلم فجر با همراهی اهالی رسانه محقق شد. به رقم رشد 300 درصدی فیلم دیدن هنوز راه زیادی داریم و باید مردم بیشتری به سینما بروند و مجلس و دولت باید در راه عدالت فرهنگی قدم بزنند. ما باید سهم خود را از اقتصاد تصویر مطالبه کنیم و به کمک سینما خلق فرصت کنیم و غافلگیری ما در عرصه‌های امنیتی را به حداقل می‌رساند.

برنامه جامع سینما تهیه شده است. آثار این دوره جشنواره نشان داد سینمای ما زنده است. حضور فیلم‌های دفاع مقدس و مقاومت در قالب‌های داستانی، مستند و انیمیشن امید بیشتری را به جامعه منتقل می‎‌کند و آثار از سیاه نمایی‌های مرسوم دور مانده است.

فیلم‌های دفاع مقدس نگاه خاصی را با هنرمندانه‌ترین بیان برای جوانان منتقل کرده است. در موضوع فیلم‌های مقاومت مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم. فیلم اولی‌ها نیز حرفه‌ای وارد کار شده‌اند.

سال‌آینده جشنواره‌ای مستقل را برای فیلم اولی‌ها خواهیم داشت. رشد امروز ما امیدوار کننده است اما کافی نیست. اولین سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر توسط رسول صدرعاملی در بخش فیلم کوتاه به فیلم «حیوان» به کارگردانی بهمن و بهرام ارگ اهدا شد.

سیمرغ بهترین جلوه‌های بصری توسط بهرام بدافشانی به فرید ناصر فصیحی بخاطر فیلم «چهار  راه استانبول» اهدا شد.

سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی توسط حسن خجسته به محسن روزبهانی برای فیلم تنگه ابوقریب اهدا شد.

سیمرغ بهترین چهره پردازی به فیلم تنگه ابوقریب به کرگردانی سعید ملکان اهدا شد. ملکان پس از حضور روی سن اظهار داشت: تشکر از بازیگران می‌کنم که این گریم‌های سنگین را تحمل کردند و جایزه را به بچه‌هایی اهدا می‌کنم که این زحمت را انجام داده‌اند.

سمیرغ بهترین طراحی صحنه برای فیلم سرو زیر آب به عباس گلوندی اهدا شد. سیمرغ طراحی بهترین لباس بخاطر فیلم «بمب یک عاشقانه» به سارا خالدی‌زاده اهدا شد.

سیمرغ بهترین صداگذاری به خاطر فیلم‌های «به وقت شام» و «مغزهای کوچک زنگ زده» به علیرضا علویان رسید. سیمرغ بهترین صدابردار به خاطر فیلم‌ تنگه ابوقریب به رشید دانشمند رسید.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن برای فیلم «به وقت شام» به کارن همیاننفر رسید.

هماینفر پس از دریافت سیمرغ این بخش، گفت: از حاتمی کیا تشکر می‌کنم که هر بار با وی کار می‌کنم می‌فهمم سینماگر و موسیقی ساز هستم. این جایزه متعلق به حاتمی‌کیا و کسانی است که جانشان را می‌دهند تا ما جشنواره برگزار کنیم.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین بخاطر فیلم عرق سرد به محمد نجاریان رسید. سیمرغ بهترین فیلمبرداری برای فیلم سرو زیر آب به علیرضا زیرین دست تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه برای فیلم مغزهای کوچک زنگ زده به هومن سیدی رسید. سیدی پس دریافت سیرغ این بخش اظهار داشت: اصلاً نمی‌دانستم چنین جایزه‌ای وجود دارد و می‌خواهم کلیشه‌ای ترین جمله را بگویم و آن اینکه من جایزه‌ام را از شما مردم گرفتم.

سمیرغ بهترین فیلم اول برای فیلم «خجالت نکش» به رضا مقصودی رسید. مقصوی پس از دریافت سیمرغ اظهار داشت: بایستی از احمد مهران‌فر بخاطر زحمتی که در ایفای نقش در این فیلم کشیدند تشکر کنم.

خانواده شهید مدافع حرم «حسین معز غلامی» در بخشی توسط ابراهیم داروغه‌زاده تقدیر شد. اهالی سینما در این بخش به احترام این شهید قیام کردند.

«نور الحلی» خبرنگار اهل سوریه بخاطر حضور در مستند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» نیز در ادامه لوح تقدیر ویژه‎‌ای را دریافت کردند.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن بخاطر فیلم‌های چهارراه استانبول و عرق سرد به سحر دولتشاهی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل مرد بخاطر فیلم دارکوب به جشمید هاشم‌پور رسید.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن بخاطر فیلم دارکوب به سارا بهرامی تعلق گرفت. سارا بهرامی پس از دریافت این سیمرغ اظهار داشت: خیلی برای من ارزشمند است. خیلی ممنون از هیئت داوران و متشکر از اینکه من را تشویق کردید. خیلی ممنون از بهروز شعیبی و محمود رضوی. سیمرغ بلورین را با عشق و احترام به خانواده ام تقدیم می‌کنم.

دیپلم افتخار بهترین نقش اول مرد برای فیلم شعله ور به امین حیایی رسید و سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد بخاطر فیلم‌های تنگه ابوقریب و عرق سرد به امیر جدیدی رسید. «امیر جدیدی» پس از دریافت سیمرغ این بخش اظهار داشت: از صمیم قلب خوشحالم و از مردم تشکر می‌کنم و از عوامل فیلم‌هایی که بازی کردم تشکر کردم و امیدوارم این راه را ادامه دهم.

سیمرغ‌های بهترین فیلمنامه برای فیلم‌ کامیون به کامبوزیا پرتوی و مغزهای کوچک زنگ‌زده به هومن سیدی اهدا شد.

جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره سی و ششمین جشنواره فیلم فجر به فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» به کارگردانی پیمان معادی تعلق گرفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها