با ناشران دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس (5) /گفتگو با مدیر انتشارت 27 بعثت

"جنگ در تهران" نوشته می شود

به دنبال توزیع کتاب در سطح بین المللی هستیم که در ابتدای کار در این زمینه موفقیت های قابل توجهی هم بدست آورده ایم. تا کنون 9 کتاب به زبانهای انگلیسی و عربی ترجمه شده است. در ادامه در صدد هستیم که علاوه بر این دو زبان، روی زبانهای دیگری چون اردو، استانبولی و فرانسه هم کار کنیم.
کد خبر: ۲۷۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸ - 01October 2014

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس متولد کربلا است. پدرش سالها پیش به نجف رفته و با  دختری کربلایی ازدواج می کند. حاصل این ازدواج 8 فرزند پسر و 3 دختر می شود. سال 50، 5 ساله بود که با شروع جنگ ایران و عمان به دلیل ایرانی بودن از عراق بیرون می شوند.

دکتر حسن شکری، یک از آن مردهای روزگار است که با شروع جنگ سلاح بر دست می گیرد و در مقابل دشمن می ایستد و با پایان جنگ، نیز قلم بر دست در جبهه نرم می تازد.

تنها یک نویسنده نیست، او دندانپزشک ماهری هم هست. اما عشق او به وطن و انتقال ارزشها باعث شده تنها دو روز در هفته و آن هم چند ساعت به این کار اشتغال داشته باشد.

16 ساله بود که در جنگ و در عملیات مسلم بن عقیل حاضر شد، سال 65 به طور رسمی عضو سپاه پاسداران شد. بعد از جنگ هم مسئول بهداری لشکر 27 محمد رسول الله بود. سال 85 هم بازنشسته شد. اما دست از کار نکشید وهنوز هم برای این سرزمین کار می کند.

دکتر شکری خود برادر دو شهید به نامهای شهید سید محمد شکری دانشجوی پزشکی سال چهارم تهران است که در تکمیلی کربلای 5 به شهادت می رسد.  شهید علی شکری دیگر برادر او نیز در عملیات رمضان  و در شلمچه شهید می شود.

"نونی صفر" کتابی است که به قلم وی نوشته شده است.  این کتاب که ویراست اول ان در سال 1370 به دریافت تقریظ ارزشمند مقام معظم رهبری نایل امده، مجموع خاطرات دکتر شکری از مدت حضورش در گردان حبیب بن مظاهر از لشکر 27 محمد رسول الله (ص)، در عملیات های عاشورایی والفجر8، کربلای1، مرحله تکمیلی کربلای 5 و بیت المقدس 4 است.

او هم اکنون مدیر مسئول انتشارات نشر 27 بعثت است. به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، به محل کار او در خیابان ولی عصر رفته، جایی که بچه های لشکر 27 در آن رفت و آمد دارند و ساعتی را با او در خصوص انتشارت گپ و گفت می زنیم.

برای اولین سوال، آیا نشر صاعقه در نشر 27 ادغام شده است؟

انتشارات صاعقه متعلق به آقای گلعلی بابایی است. پس از تشکیل انتشارات 27 بعثت آقای بابایی تصمیم گرفتند کتابهایی را که می نویسند در این انتشارات به چاپ برسد. در نهایت آرم هر دو انتشارت در کنار هم منتشر می شود.

سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه هر استان در حال جمع آوری اسناد و مدارک موجود از جنگ است. سازمان حفظ آثار سپاه تهران نیز به ریاست سردار مجتبی عشگری از چند سال پیش در حال جمع آوری مدارک بود که در نهایت تصمیم گرفته شد برای نشر این آثار مجموعه ای با عنوان موسسه فرهنگی و هنری روایت27  تشکیل داده که این موسسه از چندین بخش تشکیل می شود که می توان به واحد انتشارات، واحد مستند و... اشاره کنیم.

از موسسین که زحمات بسیاری را نیز متقبل شدند، می توان به سردار همدانی، سردار کاظمینی، حسین بهزاد، سردار گلعلی بابایی، سردار عسگری و خودم اشاره کرد.

شاید از علت نامگذاری این موسسه سوال کنید که باید بگویم، عدد 27 انتخاب شده است چون سپاه تهران مربوط به سپاه 27 محمد رسول الله است. انتخا عنوان بعثت هم به خاطر تشکیل لشکر در روز بعثت پیامبر است.

ابتدا با رویکر چاپ و انتشار کتاب شروع کردیم اما در ادامه کار مستند و دیجیتال را نیز در دستور کار قرار دادیم و حتی آثار چاپ شده را به صورت صوتی روانه بازار کردیم تا مخاطبان بتوانند، در زمانهای مختلف به آن دسترسی داشته و گوش دهند.

در این موسسه کارهای پژوهشی و تحقیقی نیز انجام می شود. موسسه علاوه بر گروه تحقیق ثابتی که در اختیار دارد، از افراد خارج از موسسه نیز استفاده میکند.

شما که وابسته به سپاه هستید و منابع در اختیار شما است انتظار بیشتری از شما می رود، تا یک ناشر خصوصی با سرمایه محدود؟

**کار را با چاپ کتاب شروع کردیم، اما با کتاب تمام نمی کنیم

سعی کردیم حالتی نیمه خصوصی  به موسسه بدهیم تا اگر فردا اتفاقی پیش آمد و ارگانی نتوانست از آن حمایت کند بتواند روی پای خود بایستد. خیلی به درآمد سپاه و دولت بسته نیستیم. سعی کردیم محصولاتی که ارائه می کنیم و سرمایه ای که هزینه می کنیم به موسسه برگردد و دوباره در چاپ و انتشار کتاب و فیلم و... هزینه شود. کار موسسه  با چاپ و نشر کتاب شروع شد اما با کتاب تمام نمی شود.

**عرضه کتاب در سطح بین المللی

به دنبال توزیع کتاب در سطح بین المللی هستیم که در ابتدای کار در این زمینه موفقیت های قابل توجهی هم بدست آورده ایم. تا کنون 9 کتاب به زبانهای انگلیسی و عربی ترجمه شده است.

در ادامه در صدد هستیم که علاوه بر این دو زبان، روی زبانهای دیگری چون اردو، استانبولی و فرانسه هم کار کنیم.

کتابهایی که ترجمه می شوند باید ظرفیت ترجمه را داشته باشند تا به صورت بین المللی عرضه شوند. در باغموزه دفاع مقدس، در بازدیدی که از کشورهای اطراف داشتند، در خواست ترجمه عربی کتاب احمد متوسلیان و زندگینامه حاج ابراهیم همت به زبان انگلیسی شد و این نشان از خوانده و دیده شدن کتاب در کشورها دارد.

در ادامه هم به دنبال امضای تفاهم نامه ای با سازمان تبلیغات اسلامی هستیم که کتب را به کشورهای مقصد ارسال کند.

در کارمستند سازی نیزوارد شدهایم و عملیاتهای لشکر را به صورت فیلم منتشر کردهایم که به عنوان مثال می توان به عملیات خیبر اشاره کرد که در پنج قسمت سال گذشته از تلویزیون پخش شد.

کار دیگری که میتوان به آن اشاره کرد، خاطرات مربوط به شنیدن خبر رحلت امام خمینی (ره) از رزمندگان و همسران شهد است که چندین بار از تلویزیون پخش شد.

بعضی از کارها را به صورت دیجیتال منتشر کرده ایم.  تا مخاطب حتی در حین رانندگی نیز بتواند کتابی را به صورت شنیداری مطالعه کند.

**هدف اصلی موسسه، چاپ کتاب است

به دنبال این هستیم که وارد تله فیلم هم شویم. البته به معنی این نیست که هدف و کار اصلی خود که چاپ و نشر کتاب است را فراموش کنیم.

در چاپ کتاب لشکر نویسی را دنبال می کنیم. لشکر 27، 34 فرمانده ارشد داشته است که زندگینامه هر کدام را به صورت مجزا کتاب خواهیم کرد که تا کنون چند جلد از آن نیز منتشر شده است. همچنین زندگینامه و خاطرات فرمانده گردان های لشکر(140 فرمانده)  نیز در مجموعه ای تحت عنوان گردان نویسی منتشر خواهیم کرد. علاوه بر این دو یگان نویسی نیز مد نظر انتشارات است.

کتابهای بسیاری به صورت تاریخ شفاهی منتشر می شود که استقبال چندانی از انها نمی شود، آیا انتشارات شما هم وارد این مقوله شده است؟ بازتاب آن چگونه بوده است؟

در نوشتن تاریخ  شفاهی نکته مهم شخصیتی است که برای مصاحبه انتخاب می شود.  فرد باید در دوران زندگی خود نکات برجسته ای داشته باشد.  بعضی از افراد تاریخ انقلاب هستند. وقتی شما تاریخ شفاهی این افراد را می خوانید در واقع تاریخ انقلاب و جنگ را مرور می کنید. کتاب آنها دوران کودکی، نوجوانی انقلاب ورود به جنگ، حتی پس از جنگ را در بر می گیرد. از جمله کتابهای تاریخ شفاهی که در نشر 27 استقبال خوبی از انها صورت گرفت می توان به  "مهتاب خین" و " اسرار مکتوم " اشاره کرد.



ما به صورت متمرکز روی لشکر 27 کار می کنیم. خیلی کم پیش می آید که غیر از مقوله  لشکر27 کتابی چاپ کنیم. زیرا ظرفیت لشکر و سوژه هایی که وجود دارد، بالا است.

یکی از موفقیتهای هر انتشارات به انتخاب نویسندگان بر می گردد، آیا شما در انتخاب آنها گزینشی عمل م یکنید؟ و دیگر اینکه در موسسه تربیت نویسنده نیز دارید؟

سعی می کنیم در نوشتن آثار از نویسندگان زبده استفاده کنیم، اما در کنار این موضوع پرورش نیرو نیز داریم.آنها در نوشتن کتابهای خود از ما مشورت می گیرند.

در ترجمه هم سعی کردیم مترجمان خوبی را انتخاب کنیم. حتی پس از اتمام ترجمه، کار را به مترجم دیگری واگذار می کنیم که کار را ویرایش کند.

یکی از مشکلاتی که تقریباً همه ناشران با آن درگیر هستند، پخش کتابهاست، شما برای توزیع و تبلیغ کتابها چه راه کاری دارید؟

** 27 نمایشگاه در 27 نقطه از تهران
یکی از مشکلاتی که گریبانگیر همه ناشران است، مقوله پخش و تبلیغ کتابهاست. نشر 27 هم از این امر بیرون نیست. یکی از راهکارهایی که ما برای تبلیغ کتابهایمان در نظر گرفته ایم، دایر کردن 27 فروشگاه در27 نقطه از تهران است. از این بین 5 نمایشگاه در خیابان انقلاب، میدان جمهوری، خانی آباد، نظام آباد و میدان حر راه اندازی شده است. غیر از این مراکز، 27 مرکز هم به طور دائمی در دوکوهه فعالیت خود را آغاز کرده است.

تقریباً همه کارهایی که پشت جبهه توسط افراد عادی و گمنام انجام می شده است نادیده گرفته شده است؟ نظر شما چیست؟

** "جنگ در تهران" نوشته می شود

بله، با نظر شما کاملاً موافقم. پروژه ای 5 ساله در مجموعه تعریف شده است که در این 5 سال همه اطلاعات مربوط به سپاه استان تهران جمع آوری شود. پروژه ای در سازمان تحت عنوان "جنگ در تهران" تعریف شده است که اسناد و اطلاعات مربوط به 5 پایگاه بسیج در تهران مالک، ابوذر، بهشتی، شمیران و مقداد را جمع اوری کند. در این پروژه تمامی اعزامها، افراد پشت جبهه و... ثبت خواهند شد و پس از زمان دو ساله ای که برای ثبت آنها در نظر گرفته شده است، به صورت پایگاهی منتشر خواهد شد.

و در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمائید؟

نشری نو پا هستیم. ولی بچه ها در این موسسه جهادی کار می کنند. در کار نواقصی وجود دارد، که از همین جا از ناشران و  حاضران در این حرفه دعوت می کنم که ایرادات و نواقص را به ما گوشزد کنند.

گفت و گو از مهدیس میرزایی

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار