یادداشت/ فتح‌الله آملی

قدر این مردم

قدر این مردم خوب را بدانیم و نه در شعار و حرف بلکه در عمل، در جهت خدمت صادقانه به آنان بکوشیم که بسیار به آنان بدهکاریم. درود و سپاس خداوند بر مردم خوب این سرزمین که شایسته بهترین خدمت‌ها هستند و خجلت و شرم بر آنان که در خدمت بی‌منت به آنان دچار غفلت و خیانت می‌شوند.
کد خبر: ۲۷۸۵۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳ - 12February 2018

قدر این مردمبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فتح‌الله آملی در یادداشتی نوشت:

دیروز میلیون‌ها نفر از مردم قهرمان و سرفراز ایران در راهپیمایی‌های باشکوه سالگرد پیروزی انقلاب در سراسر کشور شرکت کردند تا اعتقادشان را به عزّت و غرور ملّی و طرفداری و حمایتشان را از آرمان‌های معمار کبیر انقلاب نشان دهند. خلق این حماسه‌های حضور مردمی در طول این دهه‌های سخت و پرگردنه که از انقلاب گذشته است بهترین پشتوانه برای تثبیت این نظام بوده است.

نظامی که اصلی‌ترین و مهم‌ترین پشتوانه‌اش را مردم قرار داده است. مردمی که شایسته بهترین انقلاب و بهترین صفات هستند و الگوی صبر و وفاداری به حساب می‌آیند و بابت داشتن چنین مردمی باید افتخار و مباهات کرد. مردم نشان دادند که همچنان پای آرمانهایشان ایستاده‌اند و با وجود همه مشکلات و سختی‌ها و دشواری‌ها با انقلاب و نظام مانده‌اند و کم نیاورده‌اند. صحنه‌های تماشایی حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن البته اگر برای کشور و نظام فخر و غرور می‌آورد، امّا باید بر فروتنی و تواضع صاحب منصبان و کارگزاران نظام بیفزاید و نیز حق است که عرق شرم بر پیشانی آنانی بیاورد که خود را کارگزار و مسئول چنین مردمی می‌دانند و در حق آنان جفا روا می‌دارند.

حضور مردم نباید هیچکس و هیچ گروه و جریانی را متوّهم کند. هیچ فرد و گروهی هم حق مصادره حماسه مردم را ندارد. این حضور و حماسه البّته نباید برای هیچ مقام و هیچ جریانی اهرم فشاری قرار گیرد برای طرد و حذف و تبعیض.

چند نکته در این رابطه گفتنی است که توجه به آن خالی از لطف نیست.

حماسه حضور مردمی در راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن به منزله رضایت همگان از وضع موجود و شیوه دولتمندی و حکمرانی مسئولان و حاکمان نیست و نباید ما را از درک ضعف‌ها و غفلت‌ها و کوتاهی هایمان باز دارد. مردم ممکن است هزار گرفتاری و نارضایتی داشته باشند، امّا این را نیز می‌دانند که مراسم سالگرد انقلاب جای چنین تسویه‌حساب‌هایی نیست. اینجا باید اقتدار انقلاب و نظام و پشتوانه مردمی آن را که ضامن امنیّت ملّی است نشان بدهند. همه آن‌ها که منتظر فرصتی هستند تا کشور را وابسته و مزدور خویش کنند و آن را به هرج و مرج و آشوب و ناامنی بکشند باید دریابند که مردم در صحنه‌اند و چنین اجازه‌ای به آنان نخواهند داد. مردم با آگاهی و شناخت عمیقی که دارند از این فرصت برای ابلاغ پیامشان به دشمنان این مرز و بوم استفاده می‌کنند و با صدای بلند اعلام می‌کنند که خواستار صدمه به انقلاب و نظام و امنیت کشورشان نیستند، اما از طرف دیگر این حضور نباید ضرورت اصلاحات، تغییر و دگرگونی در شیوه اداره و حکمرانی کشور را از یاد ببرد. نباید مسئولان را از ضعف‌هایی که دارند غافل کند. نباید این گمان را بوجود آورد که پس همه چیز خوب است و هیچ مشکلی وجود ندارد و لازم نیست کاری و عملی و تغییری صورت گیرد.

درک دایره و وسعت مطالبات برآورده نشده این مردم نباید در سایه حضور حماسی و غیرتمندانه آنان به فراموشی سپرده شود. مردم هم در راهپیمایی‌های باشکوه سالگرد پیروزی انقلاب و هم در جریان هر انتخاباتی که برگزار می‌شود پیام‌های روشنی به مسئولان می‌دهند و آنان به وظیفه خویش با شناخت و درایت و فهمی مثال زدنی به خوبی عمل می‌کنند در مقابل رسالتی که آنان به انجام می‌رسانند وظیفه حکومت و دولت چیست؟ بهترین راه و مسیر خدمت به آنان کدام است؟ در پاسخ به وفاداری و صبر و بزرگواری آنان ما چه کرده‌ایم؟ این اعلام وفاداری‌ها باید مغرورمان کند یا شرمسارمان که چه پاسخی به این وفای جوانمردانه می‌دهیم و برای آنان چه کرده‌ایم و چه می‌کنیم؟

همه آنان که در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنند، همه آنان که در انتخابات حماسه می‌آفرینند و حتی همه آنان که هزار گلایه دارند و اعتراض می‌کنند و به اشکال مختلف این گلایه را بروز می‌دهند همه بر ما و بر حکومت و بر دولت و بر کارگزاران نظام حق دارند و مباد که دچار کبر و غرور شویم و گمان کنیم که همه مردم در مقام تائید ما و تائید عملکرد ما به میدان آمده‌اند و لازم نیست به خود زحمت دهیم برای تغییر در روش‌هایمان.

بی‌تردید شکرانه این حضور حماسی که دیروز، چون سال‌های گذشته و امسال به دلایلی تماشایی‌تر از سال قبل خدمت بی‌منت به این مردم، مقابله سرسختانه با بحران‌های فرهنگی و اجتماعی و بویژه اقتصادی، درک مشکلات آنان، مقابله با فساد و رانت و فشار و تهدید و تبعیض و تورم و گرانی و بیکاری و ایجاد فرصت‌های مناسب و خوب برای پیشرفت ملت و کشور است.

قدر این مردم خوب را بدانیم و نه در شعار و حرف بلکه در عمل در جهت خدمت صادقانه به آنان بکوشیم که بسیار به آنان بدهکاریم. درود و سپاس خداوند بر مردم خوب این سرزمین که شایسته بهترین خدمت‌ها هستند و خجلت و شرم بر آنان که در خدمت بی‌منت به آنان دچار غفلت و خیانت می‌شوند.

منبع: اطلاعات 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار