سردار رضایی مطرح کرد؛

ضرورت تقویت مرزهای کشور به تجهیزات متناسب با تهدیدات/ قوانین و مقررات مرزی بازدارنده نیست

فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با بیان اینکه امکانات، تجهیزات، سیستم‌های پایشی و الکترونیکی در مرزها با تهدیدات متناسب نیست، گفت: مرزبانی با باندهای مافیایی و گروهک‌های تروریستی درگیر است بر همین اساس بایستی سیستم اطلاعاتی دقیق، امکانات و تجهیزات به روزی در اختیار این پلیس قرار گیرد.
کد خبر: ۲۷۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۵ - 13February 2018

ضرورت تقویت مرزهای کشور به تجهیزات متناسب با تهدیدات/ قوانین و مقررات مرزی، بازدارنده نیستبه گزارش گروه اجتماعی دفاع پرس،‌ سردار «قاسم رضایی» فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی با اشاره به وسعت 8 هزار و 755 کیلومتری مرزهای کشور، اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران با 15 کشور جهان همسایه است، که پس از چین و روسیه، سومین کشور جهان هستیم که بیشترین همسایه را داریم؛ به جز سه کشور، بقیه همسایگان ما مسلمان هستند که البته این برای کشور ما یک فرصت به شمار می‌آید.

وی به 2 هزار و 700 کیلومتر مرز دریایی از مجموع مرزهای کل کشور و نیز مرزهای رودخانه‌ای و خشکی اشاره و تصریح کرد: مرزبانان نیروی انتظامی در کلیه نقاط مرزی کشور مستقر هستند البته در بعضی از نقاط مرزی خلاء‌هایی نظیر عدم وجود جاده، پاسگاه و ... وجود دارد که به علت محدودیت اعتبار مرتفع نشده است.

لزوم بهسازی جاده‌های مرزی

فرمانده مرزبانی ناجا، تردد در جاده‌های مرزی را یکی از مشکلات جدی عنوان و بیان کرد: بخشی از این جاده‌ها به اقدامات جدی درمباحث مهندسی و راهسازی نیاز دارند.

سردار رضایی به بیش از 2 هزار کیلومتر مرز مشترک با دو کشور پاکستان و افغانستان اشاره و خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما در مرزهای شرقی، وجود مواد مخدر است؛ تولید مواد مخدر در کشورهای همسایه و نیز حمایت‌های استکبار از این امر موجب بروز مشکلاتی برای جمهوری اسلامی ایران شده است.

روزانه 20 الی 50 درگیری مرزبانان با سوداگران مرگ

این مقام ارشد مرزبانی کشور، میانگین درگیری مرزبانان با قاچاقچیان مسلح مواد مخدر در مرزهای مشترک ایران با افغانستان و پاکستان را روزانه 20 الی 50 مورد اعلام و تصریح کرد: در این درگیری‌ها، مواد مخدر در اوزان مختلف حتی تُنی به همراه سلاح و مهمات کشف می‌شود؛ این کشفیات با شرارت‌ها و حمایت و پشتیبانی گروهک‌های تروریستی و همچنین کشورهای منطقه همراه است.

وی، مبارزه قاطع مرزبانان با قاچاقچیان و جلوگیری از ورود مواد افیونی به کشور را یکی از مأموریت‌های مرزبانی برشمرد و افزود: در 10 ماهه امسال مرزبانان کشور طی چندین عملیات و درگیری با قاچاقچیان مسلح از ورود 65 تُن مواد مخدر به داخل کشور جلوگیری کردند.

تجهیزات، سیستم‌های پایشی و الکترونیکی در مرزها با تهدیدات متناسب نیست

سردار رضایی با بیان اینکه امکانات، تجهیزات، سیستم‌های پایشی و الکترونیکی در مرزها با تهدیدات متناسب نیست، گفت: مرزبانی با باندهای مافیایی و گروهک‌های تروریستی درگیر است، بایستی سیستم اطلاعاتی دقیق، امکانات و تجهیزات به روزی داشته باشد و تقویت شود البته کار واقعی میدانی با تعاریف و گفت‌وگو انجام نمی‌شود.

فرمانده مرزبانی ناجا به مرز دریایی اشاره و بیان کرد: یکی از مشکلات جدی ما در دریای جنوب، وجود انواع قاچاق است برای مبارزه با این پدیده شوم، بایستی تجهیزات و امکانات متناسب با ماموریت‌های آن را در اختیار داشته باشیم تا با رعایت تاکتیک‌ها و تکنیک‌ها، اعمال قانون بلافاصله انجام شود اما در این رابطه ضعف‌هایی وجود دارد.

قوانین و مقررات مرزی، بازدارنده نیست

سردار رضایی تصریح کرد: قوانین و مقررات ما در این رابطه ضعیف است و پاسخگو نیستند زیرا هنگامی که متجاوز مرزی دستگیر می‌شود، قانون باید محکم و بازدارنده باشد اما قوانین ما برای متجاوزان مرزی، مترددین غیرمجاز و کالاهای ممنوعه ضعیف است و بازدارنده نیست.

وی به مرزهای غربی و 1600 کیلومتر مرز مشترک با عراق، کشوری جنگ زده، تروریست زده، اشغال شده و.. که با مشکلات عدیده داخلی درگیر است، اشاره کرد و گفت: در مرزهای غربی، با گروه‌های تروریستی مواجه هستیم اما با تلاش و همت مرزبانان غیور نیروی انتظامی و نیز تعامل بسیار مطلوب دستگاه‌های امنیتی نظیر سپاه، ارتش و... امنیت بسیار مطلوبی در داخل کشور حاکم است.

سردار رضایی با بیان اینکه حراست و پاسداری از مرزها برعهده مرزبانی نیروی انتظامی است، گفت: در بیش از 95 درصد مرزهای کشور، مرزبانان غیور و دلیر ما حضور دارند؛ همچنین قریب به 5 درصد دستگاه‌های امنیتی و نظامی نظیر ارتش، سپاه و... متناسب با نیاز و ضرورت همکاری‌های تنگاتنگی با ما دارند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار