گزارش/

عماد مقاومت، کابوسی که خواب خوش را از رژیم صهیونیستی گرفت

شهید عماد مغنیه معروف به حاج رضوان از نخبگان و فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان بود.
کد خبر: ۲۷۸۸۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱ - 13February 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، شهید عماد مغنیه معروف به حاج رضوان از نخبگان و فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان بود. کابوسی برای اسرائیلی‌ها که در کارنامه پرافتخار خود بیشترین عملیات علیه رژیم صهیونیستی را ثبت کرده است.

حاج رضوان ابتدا در جنبش آزادی بخش فلسطین و امل لبنان علیه اشغالگری و تجاوز‌های رژیم صهیونیستی می‌جنگید، اما بعد‌ها به حزب‌الله لبنان پیوست؛ این شهید متفکر لبنانی با نشان دادن رشادت‌ها و البته هوش و ذکاوت قوی توانست پس از مدتی مسئول عملیات ویژه حزب الله شود.

عماد مقاومت، کابوسی که خواب خوش را از رژیم صهیونیستی گرفت

برگی از زندگی‌نامه مجاهد فی سبیل الله

عماد مغنیه معروف به حاج رضوان در جولای ۱۹۶۲ در لبنان قدم به دنیا گذاشت؛ این مجاهد حزب اللهی از ۱۳ سالگی آموزش‌های لازم نظامی و حمل و استفاده از سلاح را یاد گرفت؛ این رزمنده لبنانی دو برادر خود را به نام‌های جهاد و فواد در راه مبارزه با رژیم صهیونیستی از دست داد.

عماد مغنیه در ابتدای دهه ۸۰ به نیروی ۱۷ شاخه نظامی سازمان آزادی بخش فلسطین پیوست و پس از آن به جنبش امل نزد امام موسی صدر و شهید مصطفی چمران ملحق شد و با پیوستن سید حسن نصرالله به حزب الله لبنان وی نیز به حزب الله پیوست و پس از چندین عملیان موفق، ابتدا مسئولیت گارد حفاظت مقامات بلند پایه حزب الله و سپس مسئول عملیات ویژه این حزب شد.

عماد مقاومت، کابوسی که خواب خوش را از رژیم صهیونیستی گرفت

شهید عماد مغنیه در کار اطلاعات و عملیات بسیار متبحر بود، چنانکه به او لقب مرد سایه مقاومت اسلامی را دادند و علت این نامگذاری در این بود که تصاویر چندانی از این مجاهد لبنانی در رسانه‌ها منتشر نمی‌شد و همواره سعی می‌کرد در دید عکاس‌ها نباشد، زیرا به خاطر ماموریت‌ها ویژه‌ای که داشت نباید در معرض دید قرار می‌گرفت، حتی پلیس فدرال آمریکا (اف. بی. آی) مدعی شده بود که وی دوبار اقدام به جراحی پلاستیک برای جلوگیری از شناسایی کرده بود.

متهم شدن از سوی سازمان‌های آمریکا و فرانسه به سه عملیات، وی را در لیست افراد تحت تعقیب قرار داد که شامل بمب گذاری در سفارت آمریکا در بیروت که منجر به کشته شدن ۶۳ آمریکایی شد، بمب گذاری در مقر تفنگداران آمریکایی «مارینز» در بیروت که بر اثر آن ۲۴۱ آمریکایی کشته شدند و بمب گذاری در اردوگاه نظامیان فرانسوی در منطقه «البقاع» که موجب کشته شدن ۵۸ تن از فرانسوی‌ها شد، اتهاماتی که هیچ گاه ثابت نشد.

در نبرد سال ۲۰۰۰ حزب الله با متجاوزان رژیم صهیونیستی که منجر به آزادسازی جنوب لبنان شد، نقش این نخبه نظامی حزب الله بسیار برجسته بود، همچنین او در انتفاضه سال ۲۰۰۰ فلسطین به رزمندگان جبهه مقاومت کمک‌های بسیاری کرد. اما اوج مهارت و ذکاوت این مجاهد حزب الله در جنگ ۳۳ روزه اسرائیل علیه لبنان در سال ۲۰۰۶ بود که منجر به شکست مفتضحانه اسرائیلی‌ها شد.

گفتنی است پلیس فدرال آمریکا برای مرده یا زنده حاج رضوان جایزه‌ای بسیار ارزشمند تعیین کرده بود که حکایت از هراس جنایتکاران، علیه این رزمنده مخلص حزب الله داشت؛ بسیاری از سال‌ها سازمان‌های جاسوسی آمریکا واسرائیل به دنبال این مرد جهادی بودند، اما نتوانستند او را پیدا کنند؛ وی تنها یکبار در جریان عملیاتی علیه آمریکا در کویت به اسارت در آمد که بعد از آن آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها فهمیدند او چه شخصیت جالبی دارد. دشمنان به حاج رضوان لقب‌های روباه، ساحر، معما، شبح، استراتژیست، مغز متفکر نظامی و شخصیت شماره دو حزب‌الله را داده بودند.

عماد مقاومت، کابوسی که خواب خوش را از رژیم صهیونیستی گرفت

حاج رضوان در زمینه کار‌های اطلاعاتی بسیار کاربلد بود، به گونه‌ای که گفته می‌شود شهید مغنیه هیچ وقت از دری که وارد می‌شد، خارج نشد و به طور مرتب اتومبیل خود را برای جلوگیری از شناسایی تعویض می‌کرد؛ گفته می‌شد دستگاه‌های اطلاعاتی و عملیاتی بیش از ۴۰ کشور به دنبال او بودند.

عشق به ولایت

عماد مغنیه از دوران پیروزی انقلاب اسلامی با تهران ارتباط داشت و علاقه وافری به امام خمینی (ره) و مکتب او پیدا کرده بود و سفر‌های زیادی را برای فراگیری اخلاق و عرفان به قم داشت؛ او همچنین زبان فارسی را به گونه‌ای فصیح صحبت می‌کرد که اگر کسی او را نمی‌شناخت شاید متوجه عرب زبان بودن او نمی‌شد.

این شهید بزرگوار به مقام معظم رهبری علاقه بسیاری داشت و تحلیل‌های ایشان را نسبت به مسائل مختلف دنبال و به آن‌ها اعتقاد کامل داشت؛ دختر شهید عماد مغنیه، فاطمه مغنیه درباره علاقه حاج رضوان به امام خمینی و مقام معظم رهبری اینگونه می‌گوید: پدرم امام خمینی (ره) را بسیار دوست می‌داشت و همیشه توصیه می‌کرد که راه انقلاب، امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را باید ادامه داد و پیروی از این سه رکن و علاقه به کشور ایران جزو اصول فکری خانواده ماست و مادر این شهید بزرگوار از ارتباط عمیق بین عماد مغنیه و امام خمینی می‌گوید: امام خمینی (ره) گفته بودند عماد یکی از پسران من است.

عماد مقاومت، کابوسی که خواب خوش را از رژیم صهیونیستی گرفت

شهادت هنر مردان خداست

سرانجام مجاهد حزب الله و مغز متفکر این گروه با همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل ۱۲ فوریه ۲۰۰۸ در منطقه کفرسوسه دمشق ترور و به شهادت رسید؛ سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در واکنش به شهادت شهید مغنیه می‌گوید: خون عماد مغنیه رژیم صهیونیستی را از صفحه روزگار محو خواهد کرد.

در پایان باید گفت: اگر چه عماد مغنیه به شهادت رسید، اما از خون او بسیاری دیگر روییدند و عماد مقاومت شدند؛ عماد‌هایی که هدف نهایی آن‌ها محو اسرائیل از صفحه روزگار است، عماد‌ها رفتند و جهاد‌ها آمدند، جهاد‌ها رفتند و مصطفی بدرالدین‌ها آمدند. بسیاری دیگر از مکتب مقاومت روییدند کسانی که همچون جهاد و عماد مغنیه در راستای اهداف والای مقاومت جانشان بر کف دست گرفته و به دشمن صهیونیستی اجازه عرض اندام نداده و نمی‌دهند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار