رئیس قطب پزشکی تروما در مراسم رونمایی از «پزشک پرواز»:

فرمول امام (ره) موجب پیروزی ما در جنگ شد/ جامعه پزشکی اولین گروه داوطلب در دفاع مقدس بود

سید‌مسعود خاتمی گفت: امام (ره) با فرمولی که انقلاب را به پیروزی رسانده بود، با سه محور «اسلام»، «مردم» و «رهبری» دفاع مقدس را به نیز پیش بردند.
کد خبر: ۲۷۸۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴ - 13February 2018
فرمول امام (ره) موجب پیروزی ما در جنگ شد/ جامعه پزشکی اولین گروه داوطلب در دفاع مقدس بودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «سید مسعود خاتمی» رئیس قطب پزشکی تروما در مراسم رونمایی از کتاب «پزشک پرواز» اظهار داشت: جنگ تحمیلی حادثه عظیمی بود که خوب است آن را بازبینی کنیم. هر روز با ابعاد جدیدی از این هجمه عظیم مواجهه می‌شویم که مشکلات و خرابی‌های زیادی را برای ما به بار آورد.

وی گفت: رژیم بعثی صدام بعد از انقلاب اسلامی به ما حمله کرد در شرایطی که کشور هنوز درگیر مسائل داخلی بود. ابر‌قدرت‌های شرق و غرب حامی صدام بودند و حداقل 40 کشور در این هجمه حضور فعال داشتند در برابر کشوری که زیرساخت‌هایش را از دست داده بود.

خاتمی تصریح کرد: دشمنان با محاسبات صحیح آمده بودند تکلیف نظام را روشن کنند. ارتش و نیرو‌های انقلاب هنوز تشکیل نشده بودند و نیروی مدافع منسجمی نداشتیم. امام (ره) با فرمولی که انقلاب را به پیروزی رسانده بود، با سه محور اسلام، مردم و رهبری دفاع مقدس را نیز به پیش بردند.

این پزشک دوران دفاع مقدس بیان کرد: آن چیزی که به نیرو‌های نظامی قوام داد، حضور نیرو‌های مردمی در همه صحنه‌ها بود. در جبهه غذا، وسیله نقلیه و وسایل مورد نیاز را مردم تامین می‌کردند. یکی از کار‌هایی که بسیار مهم در جبهه‌ها، خدمات پزشکی بود.

وی افزود: اولین گروهی که برای آمادگی در دفاع مقدس اعلام آمادگی کرد، پزشکان بودند. خدمات پزشکی در ارتش‌های کلاسیک تعریف خاص خودش را دارد؛ اما در دفاع مقدس این فرمول توسط نیرو‌های پزشکی مردم شکسته شد.

خاتمی خاطر نشان کرد: شخصیت‌های علمی زیادی در دفاع مقدس خدمات پزشکی انجام دادند که غیرقابل باور بود. خدمات پزشکی جامعه پزشکی در جنگ به جغرافیای جنگ محصور نبود. خدمات منحصر به مکان‌های جنگی و یا زمان جنگ نبود، چون هم اکنون جامعه پزشکی به جانبازان جنگ خدمات می‌دهد.

این پزشک دوران دفاع مقدس ادامه داد: آمار شهدای جامعه پزشکی بسیار زیاد است. بسیاری از پزشکان امروز ما بیمار شیمایی هستند. خدمات درمانی در جبهه به گونه‌ای بود که در کنار رزمنده‌ها نیروی پزشکی وجود داشت.

وی گفت: بیمارستان‌های صحرایی خدمت زیادی انجام دادند. در بحث مصدومین شیمیایی دنیا بی‌اطلاع بود. جامعه پزشکی بعد از مدتی خیلی زود آمپول‌های ضد شیمیایی را کشف کردند.

خاتمی افزود: این برهه از زمان برای جامعه پزشکی برگ درخشان و زرینی است که انتظار داریم جامعه هنری آن را پوشش دهند. جامعه پزشکی بیشتر از بعضی از اقشار در جبهه حضور یافت و خدمت خالصانه‌ای را انجام دادند.

انتهای پیام/121
نظر شما
پربیننده ها