فاصله‌یاب لیزری RU۴۲۰D+ عکس

فاصله‌یاب لیزری RU۴۲۰D توانایی تعیین مسافت اجسام در برد ۲۰ کیلومتری را دارد.
کد خبر: ۲۷۸۹۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷ - 14February 2018

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، فاصله‌یاب لیزری وسیله‌ای است که از پرتو لیزر برای تعیین مسافت اجسام استفاده می‌کند. فاصله‌یاب لیزری از سه بخش اصلی فرستنده، گیرنده و کنترل تشکیل شده که بخش فرستنده شامل چشمه لیزری حالت جامد فلاش پمپ، منبع تغذیه ولتاژ بالا، راه انداز Q سوییچ و سامانه خنک ساز است. قسمت گیرنده نیز شامل منبع تغذیه گیرنده، آشکار ساز و مجموعه اپتیک کانونی کننده است. بخش کنترل هم از واحدهای پردازشگر مرکزی و شمارنده دقیق تشکیل شده است.

 فاصله‌یاب لیزری پالس خروجی لیزر را به سمت هدف ارسال و پس از برخورد با آن و جذب توسط جو، پرتو لیزر که در کسر کوچکی از آن بازتاب شده را پس از عبور از مجموعه اپتیک کانونی کننده روی آشکارساز ثبت می‌کند. پرتو لیزر دریافتی پس از مراحل پیش تقویت کننده، حذف نویزهای الکتریکی و اپتیکی وارد شمارنده دقیق رقمی می‌شود. در نهایت توسط پردازنده موجود در سامانه و با توجه به زمان پرواز تیپ لیزری، فاصله مورد نظر اندازه گیری می‌شود.

فاصله‌یاب‌های لیزری در سامانه‌های کنترل آتش دریاییف هوایی و زمینی و همچنین در سامانه‌های مراقبتی و نظارتی برای تعیین مسافت دقیق کاربرد فراوانی دارند. 

صنایع دفاعی جهوری اسلامی ایران هم تا کنون موفق به ساخت انواع فاصله یاب‌های لیزری با کاربردهای مختلف شده که فاصله‌ یاب RU420D با برد 20 کیلومتر یکی از آنهاست.

این فاصله‌یاب با وزن 16.5 کیلوگرم و بهره‌گیری از فرکانس لیزر 1064 نانومتر قابلیت آن را دارد تا با دقت پنج متر اجسام مختلف را از فاصله 50 متر تا 20 کیلومتر تعیین مسافت کند.

فاصله‌یاب RU420D در دمای منفی 30 تا مثبت 55 درجه کار می‌کند و با کاربری آسان و مقاومت بالا قابلیت انتخاب محدوده هدف را هم را دارد.

از جمله مزیت‌های این فاصله یاب نسبت به نمونه‌های قبل از خود( فاصله‌یاب فدک 8)، استفاده از لنزهایی قوی تر و همچنین افزایش برد از 15 به کیلومتر است.

فاصله‌یاب لیزری RU۴۲۰D+ عکس

فاصله‌یاب لیزری RU420D

فاصله‌یاب لیزری RU۴۲۰D+ عکس
فاصله‌یاب لیزری فدک 8

منبع: تسنیم

نظر شما
پربیننده ها