مسعود زنده روح کرمانی:

ضعف ایران در ثبت مناسک حج/ ممنوع‌ترین امکان حج دستمایه عکاسی حاجیان ایرانی قرار گرفت

دبیر هنری «مسابقه عکس سفر به خانه خدا» با بیان اینکه کمترین عکس از مناسک حج در اختیار ایرانیان است، گفت: ممنوع‌ترین امکان حج در این جایزه دستمایه عکاسی حاجیان ایرانی قرار گرفته است.
کد خبر: ۲۷۹۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹ - 14February 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، نشست خبری و افتتاحیه «مسابقه عکس سفر به خانه خدا» با حضور «مسعود زنده روح کرمانی» دبیر هنری مسابقه و «احسان محمدی» دبیر مسابقه و دبیرکل تشکل های فرهنگی هنری دانشگاه تهران برگزار شد.

«احسان محمدی» دبیر مسابقه و دبیرکل تشکل های فرهنگی هنری دانشگاه تهران در این نشست اظهار داشت: ایده برگزاری مسابقه سفر به خانه خدا در یک جمع دوستانه شکل گرفت و به این نتیجه رسیدیم که هر سال با برگزاری مناسک حج، فضایی را به وجود آوریم که علاوه بر عکاسی توسط عکاسان حرفه ای، روایتی از حاجیان نیز ارائه دهیم.

وی گفت: تا ۱۷ بهمن ماه حدود ۲ هزار اثر به جشنواره ارسال شد که هیئت داوری متشکل از افشین شاهرودی، کمال الدین شاهرخ و حسن غفاری کار داوری آثار مذکور را برعهده داشتند.

دبیر مسابقه «مسابقه عکس سفر به خانه خدا» افزود: بعد از چند مرحله داوری، ۷۵ عکس برای چاپ در کتاب جشنواره و ۵۳ عکس نیز برای نمایش در نمایشگاه و نهایتا ۱۱ اثر برگزیده انتخاب شد. سه اثر نخست، سه اثر دوم، سه اثر نیز به عنوان آثار سوم و ۲ اثر هم قابل تقدیر  خواهند بود.

محمدی ادامه داد: در این مسابقه از تمام استان های کشورمان آثاری ارسال شد. این مسابقه سالانه برگزار خواهد شد و در حال فکر کردن به موضوعاتی برای مطرح کردن آن به صورت فرا ملی هستیم.

وی عنوان کرد: نگاه به حج جدای از روابط دو جانبه سیاسی با عربستان است. نگاه ما در این مسابقه نیز یک نگاه مستقل فرهنگی است. وحدت در جهان اسلام و ملل، لحظات ویژه عبادی، مناسک حج، عزت و کرامت حجاج ایرانی و مراسم استقبال از موضوعات این مسابقه بود تا بتوانیم جنبه های مختلف حج را نمایش دهیم.

دبیر مسابقه «مسابقه عکس سفر به خانه خدا» گفت: حج امسال، حج خاصی بود چون حجاج ما یک سال به ناحق از زیارت خانه خدا محروم شدند. حج آرامی امسال سپری شد و لازم شد این اتفاق روایت شود که این رویداد هنری در آن می توانست نقشی داشته باشد.

«مسعود زنده روح کرمانی» دبیر هنری مسابقه در ادامه این نشست گفت: مسابقات عکس در جامعه ایرانی زیاد برگزار می شود اما این مسابقه به دلیل موضوع حج، جالب بود چون چنین روایت هایی کمتر صورت گرفته بود.

وی گفت: ما نگرانی هایی داشتیم که محصول این عکس ها چه خواهد بود در جایی که عکاسی در عربستان از جمله کارهای مکروه و حرام تلقی می شود.

دبیر هنری مسابقه ادامه داد: عکس های جذابی از ۳۵۰ حاجی به این مسابقه ارسال شد. نگاه ما در ابتدا خیلی مردمی بود چون عکس ها با موبایل و دوربین های کوچک ثبت می شد اما در ادامه با عکس ها بسیار جالبی روبرو شدیم که از نگاه عکاسان حرفه ای دور مانده بود و راه های تازه ای باز شد.

زنده روح کرمانی خاطر نشان کرد: ایرانی ها به تصویر و عکس علاقمند هستند و حاجیان ما در سفر حج بیش از یک هزار عکس به ثبت می رسانند. امسال بیشترین تصاویر از ممنوع ترین مکان ها به دست ما رسیده است در حالی که در مسجدالنبی تعداد زیادی دوربین مدار بسته وجود دارد.

وی گفت: خوشبختانه امسال عکاس های متنوعی با نگاه مردمی به جشنواره رسیده است. ۵۳ عکسی که در این نمایشگاه منتخب شده اند در قالب کتاب چاپ خواهند شد تا این مسیر برای سال های بعدی جدی تر و حرفه ای تر دنبال شود.

دبیر هنری این مسابقه گفت: هر کسی دوربین داشته باشد و شروع به ثبت وقایع کند می تواند عکاس باشد اما کسانی که با تجربه تر باشند موفق ترند و کم تجربه ها نیز به احساس درونی و حس خودشان رجوع می کنند. عکاسان با تجربه در این مسابقه موفق تر عمل کرده بودند اما حس دورنی آدم ها برایمان جالب و مهم بود.

زنده روح کرمانی عنوان کرد: در همه آثار حس لحظه ثبت کننده اثر وجود دارد چون عکس با آرامش عکاس نشان داده شده است. این کارها به قدری آسان روایت شده اند که جذابیت ویژه‌ای را به دنبال دارند.

وی بیان کرد: ما درباره حج فقط ۲ کتاب عکس داریم در حالی که عربستان خیلی جدی این موضوع را دنبال می کند. امسال ۸۶ هزار نفر حاجی به حج مشرف شده اند که تعداد اندکی از آن ها به این مسابقه عکس ارسال کردند. فضا برای عکاسی در حج وجود دارد در حالی که عکس های این دوره متنوع نیستند. تصاویر کمی از مناسک حج داریم در حالی که گستردگی زیادی در این مناسک وجود دارد.

زنده روح کرمانی اظهار داشت: نگاه به حج در این مسابقه کاملا فرهنگی بوده و با همین نگاه این مسابقه را برگزار کردیم. در برخی از این عکس ها مشاهده می کنیم عکاسی در چنین شرایطی بسیار سخت است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها