یوسفعلی میرشکاک:

هویت باعث موفقیت «رضا امیرخانی» شد/ «علیرضا قزوه» را شش دانگ قبول دارم

کارشناس و منتقد ادبی با بیان اینکه هویت باعث موفقیت «رضا امیرخانی» است، گفت: علیرضا قزوه را شش دانگ قبول دارم چون ایشان با نوشتن کتاب «برادر انگلستان» باری از دوش ما برداشت.
کد خبر: ۲۷۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰ - 14February 2018

هویت باعث موفقیت «رضا امیرخانی» شد/ «علیرضا قزوه» را شش دانگ قبول دارمبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، بیستمین نشست نگاهی تازه به جهان داستان به نقد و بررسی رمان «برادر انگلستان» با حضور یوسفعلی میرشکاک، محمد کاظم مزینیان و محمد رضا شریفی خبوشان در حوزه هنری برگزار شد.

«یوسفعلی میرشکاک» با بیان اینکه من یاد نگرفته ام رفیق بازی و تعارف کنم، اظهار داشت: اولین باری است که علیرضا قزوه را شش دانگ قبول دارم چون ایشان باری از دوش ما برداشت. من فکر می کردم اگر قرار باشد رمان بنویسم به این موضوع بپردازم که اگر هویت بسیجی که منش آن حسینی است اگر در جایی مثل آمریکا گیر بیفتد، باید چه بکند. که باید گفت باید کشته شود اما تسلیم نشود.

وی گفت: رمان قزوه خیالم را راحت کرد که دیگر نیازی نیست اعتراض و نقد بنویسم. ایشان به قدری این رمان را رندانه نوشته که اگر آدم جز چوب و اشیا نباشد ملتفت می شود.

این منتقد ادبی تصریح کرد: رضا امیرخانی، محمد کاظم مزینیان و علیرضا قزوه سه شاعرانی هستند که رمان نویس خوبی شدند. «برادر انگلستان» کتابی حیرت انگیز است که امیدوارم خواننده پیدا کند چون خیلی ها را از اندیشه های کلی به جزئی نگری هدایت می کند.

میرشکاک تاکید کرد: رمان نویسی تفسیر نفسانی است. علت اینکه امروز من به رمان اهمیت می دهم این است که نمی شود برای نوشتن رمان، رمان نویس از غرب بیاوریم. جز صادق هدایت و جلال آل احمد نویسنده ای سراغ ندارم که بیخ ایرانی نداشته باشد. متاسفانه بسیاری از نویسنده ها جانمایه ایرانی ندارند.

وی با رد اینکه جامعه ما کتابخوان نیست، تصریح کرد: جامعه ایران کتابخوان بوده است اما کتابی که آیینگی کند نداشته ایم. چرا کار رضا امیرخوانی گرفت؟ چون برای اولین بار نویسنده ای دست به قلم برده است که هویت به دنبال دارد.

این نویسنده کشورمان افزود: به اینکه هر نویسنده ای همه لایه های حرفش را ملتفت می شود قائل نیستم اما هر شاعر خوبی در نثر شوالیه خوبی است بخاطر همین برای اولین بار است در کتاب «برادر انگلستان» از نثر لذت بردم.

میرشکاک گفت: نویسنده اگر نداند جز آنچه می خواهد به آن بپردازد و اگر آن را نشناسد مشکل به بار می آورد. قزوه معضل ذهنی ما را که بدون عشق جسمانی نمی شود یک رمان را جمع کرد را حل کرد و سراغ هیچ چیزی که آن را نشناخته نرفته است.

وی عنوان کرد: نویسنده مامور به بیان حوالت است. یعنی حوالات قوم این رمان را لازم داشت که به واسطه علیرضا قزوه آن را به عالم پدیدار رساند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها