وخامت اوضاع آوارگان روهينگيا در بنگلادش

تشدید خشونت‌های ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا موجب شده آن‌ها به بنگلادش فرار کنند.
کد خبر: ۲۷۹۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 15February 2018

وخامت اوضاع آوارگان روهينگيا در بنگلادشبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، ظلم فراگیر و بی‌پایان علیه قوم روهینگیا در میانمار که اکثریت آن‌ها مسلمان هستند، عجیب و بی‌سابقه است. در این میان آنچه بایستی مورد توجه و دقت نظر قرار گیرد، ابعاد حقوقی و حقوق بشری نسل‌کشی مسلمانان در میانمار و سکوت و انفعال برخی مدعیان حقوق بشر در قبال این نسل کشی است.

خبرگزاری رویترز اخیراً گزارشی را درباره حوادثی منتشر کرده که منجر به قتل ۱۰ مرد روهینگیایی در روستای «این دین» در استان راخین شده است. این مسلمانان توسط سربازان و نیرو‌های امنیتی میانمار اعدام شده و سپس در یک گور دسته‌جمعی دفن شده‌اند، مسئله‌ای که موجب شده نماینده فرانسه در سازمان ملل «کشتار» گزارش شده رویترز در مورد مسلمانان روهینگیا را «جنایت علیه بشریت» بنامد.

به هرحال تشدید خشونت‌های ارتش میانمار علیه روهینگیا موجب شده تعداد زیادی از این اقلیت مسلمان به کشور همسایه بنگلادش بگریزند. به طوری که طبق آمار رسمی ۶۲۰ هزار نفر آواره در اردوگاه‌های موقت در مرز بنگلادش در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.

در این باره رسانه‌ها از وضعیت بد و فاجعه‌بار اقلیت مسلمان روهینگیا که به دلیل خشونت‌های دولت میانمار به بنگلادش پناهنده شده‌اند، خبر می‌دهند از جمله اینکه گفته شده یک چهارم کودکان آواره زیر ۵ سال روهینگیا که به بنگلادش فرار کرده‌اند، از سوء تغذیه جدی رنج می‌برند و این مساله زندگی آن‌ها را در معرض خطر قرار داده است. به طوری که یونیسف هشدار داده که حداقل ۳۴۰ هزار کودک مسلمان روهینگیا در وضعیت بسیار ناگواری بدون دسترسی به غذا، آب و مراقبت‌های بهداشتی در اردوگاه‌های آوارگان به سر می‌برند. در هر هفته حدود ۱۲ هزار کودک روهینگیا به بنگلادش می‌رسند و بسیاری از آن‌ها به دلیل مشاهده خشونت‌ها دچار مشکلات روحی نیز هستند.

در این میان بارش باران هم بر وخامت وضعیت آوارگان روهینگیا افزوده است. آغاز بارش باران‌های موسمی در بنگلادش علاوه بر مشکلات نقل مکان، وضعیت زیستی آوارگان مسلمان روهینگیایی را وخیم‌تر کرده است. اما با اینکه باران کلبه‌های اردوگاه‌ها را تخریب کرده و بسیاری را بدون پناهگاه گذاشته، بسیاری از آوراگان از ترس نیافتن پناهگاه، حاضر به ترک این اردوگاه‌ها نیستند. در این باره کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان در خصوص فصل بارش باران‌های موسمی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده که یک‌صد هزار آواره در مناطقی ساکنند که احتمال جاری شدن سیل در آن‌ها وجود دارد و این آوارگان باید فورا تغییر مکان داده شوند.

در این میان با وجود وضعیت وخیم پناهجویان در بنگلادش به خاطر نبود امکانات اولیه زندگی، همچنان موج مهاجرت به این کشور ادامه دارد. مسلمانان روهینگیا به دلیل مواجهه با بدترین خشونت‌ها و کشتار بیرحمانه از سوی نظامیان میانماری، راه و چاره‌ای به جز فرار پیش‌روی خود نمی‌بینند.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار