ادعای مانع تراشی در برابر فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریه

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز طی گزارشی مدعی شد در مقابل حضور شرکت‌های ایرانی در بازار سوریه مانع تراشی می‌شود و مقامات این کشور شرکت‌های روسی و چینی را بر شرکت‌های ایرانی ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۲۷۹۳۱۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰ - 16February 2018

ادعای مانع تراشی در برابر فعالیت شرکت‌های ایرانی در سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، به نقل از فایننشال تایمز، شرکت‌های ایرانی در طی سال‌های گذشته تفاهمنامه‌های اقتصادی بزرگی در سوریه از جمله در زمینه شبکه تلفن همراه و معادن فسفات منعقد کرده‌اند، اما تجار و دیپلمات‌ها می‌گویند، اجرای این توافقات به دلیل تمایل بیشتر مقامات سوری به جذب شرکت‌های روسی و چینی متوقف شده است.

یک تاجر سوری در این باره گفت: «فقط به قرارداد مربوط به توسعه شبکه تلفن همراه نگاه کنید، آنها تنها یک یادداشت تفاهم امضا کرده اند. اکنون بیش از یک سال گذشته و هنوز قرارداد نهایی امضا نشده است... ایرانی ها در زمینه کسب سود در بازار سوریه دستاوردی نداشته اند.»

در حالی که ایران اولین قدرت منطقه‌ای بود که با شدت گرفتن مقابله دولت سوریه با تروریست ها، به کمک حکومت بشار اسد آمد، اما برخی تجار و مقامات ایرانی نگران اند که حضور روسیه، مانع از منتفع شدن شرکت‌های ایرانی از منابع سوریه و قراردادهای بازسازی این کشور شود. سازمان ملل، هزینه بازسازی سوریه بعد از جنگ با تروریست ها را حدود 300 میلیارد دلار برآورد کرده است.

به گفته منابع دیپلماتیک، روندهای اولیه حکایت از مانع تراشی در مقابل حضور شرکت های ایرانی در بازار سوریه دارد. یک مقام دولتی که در نمایشگاه های تجاری اخیر در دمشق شرکت کرده گفته که سهم شرکت های ایرانی از بازار سوریه قراردادهای به جای مانده از شرکت های چینی است.

حضور اقتصادی در بازار سوریه برای ایران که در حال حاضر حدود 6 میلیارد دلار از دولت سوریه طلب دارد از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

در بازار عراق، ایران هم اکنون در حال درو کردن ثمرات اقتصادی استراتژی سال های گذشته خود است. حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در سال 2008 میلادی تنها 2.3 میلیارد دلار بود، اما این رقم اکنون به 6.2 میلیارد دلار رسیده است. یک تاجر ایرانی در این باره گفت: «بر خلاف عراق که منابع فراوانی دارد، مدت زیادی طول خواهد کشید که سوریه روی پای خودش بایستد... برای ایران، اولویت با عراق است زیرا ما در آنجا مزیت های رقابتی داریم.»

احمد مجیدیار، تحلیلگر انستیتوی خاورمیانه در واشنگتن گفت، هدف ایران تبدیل شدن به بزرگترین شریک تجاری سوریه است. وی خاطر نشان کرد که ایران در ایجاد شعبات دانشگاه آزاد اسلامی در عراق و کل منطقه موفق بوده و اکنون قصد دارد شعباتی در چند شهر سوریه ایجاد کند. دانشگاه آزاد همچنین یک برنامه محدود تبادل دانشجو را با دانشگاه حلب سوریه آغاز کرده است.

اما ایران فاقد منابع مالی کافی برای ایجاد سرمایه گذاری های مشترک بزرگ در سوریه است. یک تاجر ایرانی گفت: «ایران بدون سرمایه گذاری نمی تواند از موقعیتی که اکنون در سوریه در اختیار دارد، بهره لازم را ببرد.»

به علاوه، بازار سیاه اقتصاد سوریه به دلیل جنگ و هرج و مرج گسترش زیادی یافته و شبکه های قاچاق و افراد ذی نفوذ و ذی نفعی را در خود پرورش داده که حاضرند برای حفاظت از منافع خود با هر بازیگر خارجی ای مقابله کنند.

به گفته تجار و دیپلمات های مستقر در دمشق، مقامات حکومت سوریه و افراد مستقر در لایه های پایین دولت سوریه تلاش می کنند از طریق بروکراسی دست و پا گیر اداری و ایجاد موانع متعدد، تلاش های ایران برای حضور در بازار سوریه را ناکام بگذارند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار