قندیل:

آمریکا در بحران منطقه گرفتار شده است

تحلیلگر مسایل غرب آسیا گفت: آمریکا در بحران منطقه گرفتار شده است؛ لذا گزینه سازش را با این شرایط قبول نمی‌کند.
کد خبر: ۲۷۹۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸ - 18February 2018
آمریکا در بحران منطقه گیر کرده استبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، «ناصر قندیل» تحلیلگر مسایل غرب آسیا در نشست رویارویی محور مقاومت و اسراییل از تصمیم ترامپ تا سرگونگونی جنگنده اسراییلی، اظهار داشت: اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ اتفاق شاخصی بود که ما را وارد عرصه جدیدی کرده است.

وی گفت: اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، قانونی است که در سال ۱۹۹۵ در کنگره آمریکا و در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون با اکثریت آرا به تصویب رسیده است. بازگشت و عقب‌نشینی از این تصمیم غیرممکن است؛ رؤسای جمهور آمریکا فقط می‌توانند اجرای آن را به تعویق بیاندازند.

تحلیلگر مسایل غرب آسیا با بیان اینکه تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، تصمیم شخصی نیست، تصریح کرد: قبل از تصمیم ترامپ، ما شاهد بودیم که منطقه مثل کلاف به هم پیوسته‌ای بود و محور مقاومت نیز در حال افزایش توان بود و جنگی علیه این جریان صورت گرفته بود.

قندیل گفت: رویکرد غربی‌ها و آمریکایی‌ها این است که هرگونه سازش منطقه را به محور مقاومت تحویل می‌دهد؛ اگر این اتفاق رخ دهد در این صورت روسیه تصمیم‌ساز منطقه می‌شود، اسراییل با خطرات زیادی مواجه خواهد شد و عربستان نیز رهبری جهان اسلام را از دست خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی‌ها معتقدند ترامپ دیوانه است، گفت: اگر ترامپ دیوانه است، چرا اعلام پایتختی قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را شش ماه به تعویق انداخت؟ چرا تاکنون توافق هسته‌ای را لغو نکرده است؟ پس ترامپ دیوانه نیست. دولت آمریکا در حال استفاده از شرایط منطقه و گرفتن امتیاز‌های بیشتر و تحقق اهداف خود است.

قندیل خاطرنشان کرد: آمریکا هزینه سازش و جنگ را می‌داند، بر همین اساس به صورت نهایی هیچ‌کدام از این دو تصمیم را اتخاذ نمی‌کند. محور مقاومت تحولات منطقه را در دست گرفته است. آمریکا در بحران منطقه گرفتار شده است؛ لذا گزینه سازش را با این شرایط قبول نمی‌کند.
 
وی با تاکید بر اینکه ترامپ مجری سیاست‌های تعیین شده از سوی سیستم آمریکاست، گفت: تحولات منطقه مخصوصا در سوریه و سازش با آمریکا تنها گزینه در رویارویی با تصمیم‌های این کشور نیست، بلکه راه‌های دیگری هم وجود دارد.
 
تحلیلگر مسایل غرب آسیا با بیان اینکه محور مقاومت بعد از آزادسازی حلب وارد بادیه، ادلب و سایر نقاط سوریه شد و موفقیت‌هایی را در میدان به دست آورد، نشان داد که سازش تنها گزینه رویارویی با آمریکا نیست، گفت: محور مقاومت منتظر نمی‌ماند که آمریکا اهداف خود را از طریق مذاکره محقق سازد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط منطقه نشان می‌دهد که سوریه با قدرت به محور مقاومت بازگشته است، گفت: محور مقاومت با ادامه پیروزهای خود در منطقه به سازش با آمریکا بی‌توجه است؛ لذا آمریکایی‌ها هنوز تصمیم نهایی خود را علیه مقاومت در سوریه اتخاذ نکرده‌اند؛ چون محور مقاومت توانسته است، تحولات منطقه را به نفع خود رقم بزند.

ناصر قندیل گفت: می‌توان گفت که تصمیم ترامپ در خصوص قدس، آغازی بر تغییر راهبرد آمریکا در منطقه خواهد بود.

وی با اشاره به مذاکرات «آستانه» تصریح کرد: ترکیه قصد داشت از این مذاکرات بعنوان فرصتی برای حضور سیاسی خودش استفاده کند، محور مقاومت نیز در جریان مذاکرات، نیروهای خود را در جبهه‌ای دیگر استفاده کرد؛ البته باید بگوییم که ترکیه در زمینه تحولات ادلب به طور جدی مخالفت کرد؛ اما وقتی دید ایران و روسیه به همراه سوریه به طور کامل تصمیم به حضور در نبرد با تروریست‌ها دارند، عقب نشینی کرد.

تحلیلگر مسایل غرب آسیا گفت: محور مقاومت به این درک رسیده است که در میدان نبرد پیروزی‌های خودش را به دست بیاورد و به راهبرد آمریکا مبنی بر سازش بی‌توجه باشد.

وی گفت: آمریکا تاکید می‌کند اساسی‌ترین مساله‌اش برای هرگونه توافق حفظ امنیت اسرائیل است؛ اینکه امنیت این رژیم چگونه حفظ خواهد شد و حزب‌الله و ایران در منطقه حضور نداشته باشند.

این تحلیلگر لبنانی گفت: آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که محور مقاومت در سوریه قطع شود و حلقه ارتباطی که سوریه برقرار کرده بود، وجود نداشته باشد؛ اما تحولات نشان داد بشار اسد و پوتین کاملا مخالف این موضوع هستند.

قندیل تصریح کرد: شرایط منطقه آمریکایی‌ها را مجبور کرد که تصمیم بگیرند طرح انتقال پایتخت صهیونیست‌ها از تل‌آویو به قدس را عملی سازند؛ چون امکان شروع جنگ علیه مقاومت را نداشتند.

وی گفت: ائتلافی که در سال ۲۰۱۱ به رهبری آمریکا علیه سوریه شکل گرفته بود، با خروج ترکیه از آن فروپاشید و اکنون منطقه شاهد شکل‌گیری ائتلاف جدیدی با عضویت آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی است که در راستای تحقق راهبردهای آمریکا گام برمی‌دارد.

تحلیلگر مسایل غرب آسیا خاطرنشان کرد: شاخص‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد این ائتلاف در حال شکست است. پیش‌بینی می‌شد اهداف آمریکا در منطقه بزودی محقق شود، اما با تصمیم آمریکایی‌ها درباره قدس، تحقق اهداف آن‌ها به دهه‌های بعدی موکول شد.

وی شکست همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق را نیز یکی از شاخصه‌های شکست این ائتلاف دانست و گفت: با این تصمیم آرزوهای پنج دهه‌ای آمریکایی‌ها به ۱۰۰ دهه‌ای موکول شد. تحولات یمن، استعفای حریری و حمایت از اغتشاشات اخیر در ایران نیز نشانه شکست این ائتلاف است.

قندیل گفت: آمریکا مانند قماربازی است که همه چیز خود را باخته است و هیچ گزینه‌ای برای ادامه حیات ندارد.

وی در پایان گفت: ما هم مثل سید حسن نصرالله تصمیم ترامپ در مورد قدس را اهانت به جهان اسلام می‌دانیم و تلاش می‌کنیم رژیم صهیونیستی در آینده از صحنه روزگار محو شود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار