احمد جرار، آقازاده‌ای از تبار مقاومت

فرزند خلف شیخ «نصر جرار» در عملیاتی کاملا حساب شده خاخام تندرویی را به هلاکت رساند که نه تنها در گسترش شهرک‌نشینی‌ها نقش داشت بلکه بر مهدورالدم بودن مردم فلسطین تاکید داشت.
کد خبر: ۲۷۹۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶ - 18February 2018

احمد جرار، آقازاده‌ای از تبار مقاومتبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس،‌ معمولا کلمه آقازاده بار معنایی منفی در میان جامعه ما دارد. صحبت از آقازادگی ممکن است ذهن‌ها را به سرعت به سوی مسائل مادی و شهرت و یک حق ویژه دولتی و غیره هدایت کند، اما آقازادگی بر عکس معنایی که در داخل کشورمان دارد در بخشی از سرزمین مقاومت یعنی فلسطین معنای عینی متفاوتی دارد. آقازادگی در فرهنگ مقاومت بیشتر از اینکه با مادیات و شهرت همراه باشد، با چفیه و گلوله همراه است. از دکتر محمود الزهار گرفته تا شهید احمد الجعبری و شهید نزار ریان و مابقی رهبران جریان مقاومت که همگی فرزندان خود را یا در راه مقاومت فدا کرده یا در این راه مقدستربیت کرده‌اند.

اخیرا یکی از آقازاده های جریان مقاومت که پدرش از قضا از فرماندهان درجه یک نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بوده به شدت سیستم اطلاعاتی و نظامی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن را به خود مشغول کرد. این آقازاده جوان که «احمد نصر جرار» نام دارد از حدود یک ماه پیش فکر و خیال شبانه روز نیروهای اطلاعاتی اسرائیلی شده است.

عملیات نابلس، ضربه ای غافلگیر کننده

انتظار انجام عملیات در کرانه باختری انتظار چندان بی جایی نیست، خصوصا در دو سه سال اخیر با بالا گرفتن موج عملیات های شهادت طلبانه با سلاح سرد این انتظار در سطح افکار عمومی مردم فلسطین و رهبران اسرائیلی بالاتر رفته است اما عملیات های ضربتی آن هم با سلاح گرم در کرانه باختری اتفاق غیر منتظره ای محسوب می شود. شب 19 دی ماه گذشته یک خاخام تندروی اسرائیلی به ضرب گلوله مبارزان فلسطینی در جنوب نابلس به هلاکت رسید. جغرافیای محدود و بسته کرانه باختری و وجود مزدوران و جاسوسان اسرائیلی در سرتاسر این منطقه، انجام هر گونه عملیات با سلاح گرم را به سخت ترین حالت ممکن می رساند.

این عملیات که بر اساس گزارش ها به هلاکت یکی از افراد موثر در ساخت شهرک جدید «حفات گلعاد» در جنوب نابلس منجر شده، با واکنش مثبت نیروهای مقاومت و خشم سران اسرائیل مواجه شد. گابی ایزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل با بررسی میدانی از محل عملیات نابلس وعده دستگیری سریع مجریان این عملیات جسورانه را به شهرک نشینان اسرائیلی داد. سربازان اسرائیلی اما قبل از ایزنکوت وارد عمل شده و روستاهای اطراف نابلس را یک به یک جستجو کردند اما موفق به دستیابی به مجریان عملیات نابلس نشدند. همزمان با فشارهای اطلاعاتی و امنیتی اسرائیلی ها برای دستیابی به مجریان این عملیات قهرمانانه، خبری کوتاه رسانه های صهیونیست را به تکاپو انداخت.

نیروهای اسرائیلی بعد از یک هفته جستجو و تلاش اطلاعاتی، رد مجریان عملیات را در شهرک جنین( 30 کیلومتری شمال نابلس) یافتند و منطقه را به محاصره خود در آوردند. با امتناع مبارزان فلسطینی از تسلیم شدن، درگیری بین دو طرف آغاز شد که به شهادت یکی از مبارزان فلسطینی به نام احمد اسماعیل جرار منجر شد. هر چند خبر شهادت یکی از عاملان این عملیات باعث شادی نسبی اسرائیلی ها شد اما یک مسئله هنوز اسرائیلی ها را آزار می داد، احمد نصر جرار پسر عموی مبارزی که به شهادت رسیده بود، توانست از محاصره سنگین اسرائیلی ها فرار کند. بنا بر گزارش منابع اطلاعاتی احمد نصر جرار فرمانده و مغز متفکر عملیات نابلس به شمار می رفت که هنوز دست عوامل موساد نتوانسته بود احمد را شکار کند.

اما احمد نصر جرار کیست و چرا به قهرمان امروزه مردم فلسطین تبدیل شده است!؟

احمد نصر جرار فرزند شهید نصر جرار از فرماندهان نظامی جنبش حماس است که در سال 1994 در روستای وادی برقین به دنیا آمد. پدرش از مبارزان درجه یک کرانه باختری رود اردن بود که ید طولایی در مبارزات مسلحانه علیه اشغالگران صهیونیست داشت. شیخ نصر جرار در سال 1977 در حالی که 19 سال بیشتر نداشت به دلیل پرتاب کوکتل مولتوف به سوی گشتی های اسرائیلی به ده سال حبس محکوم شد. بعد از آزادی به صفوف جنبش تازه تاسیس حماس پیوست  و رهبری یکی از تیم‌های عملیاتی این جنبش در کرانه باختری رود اردن را به دست گرفت. وی در سال 1994 بار دیگر به زندان افتاد و این بار به چهار سال حبس محکوم شد.

شیخ نصر جرار در سال 1998 آزاد شد اما از فعالیتهای نظامی خود دست بر نداشت. در روز یکم ژانویه سال 2000 نیروهای اسرائیلی شیخ نصر را در روستای وادی برقین در غرب جنین محاصره کردند اما نتوانستند شیخ مبارز را به اسارت ببرند. یک سال بعد در حین انجام عملیات نظامی علیه اشغالگران اسرائیلی چند نارنجک اسرائیلی ها در چند سانتی متری شیخ منفجر شد که به قطع دوپا و دست راست وی منجر شد. سرانجام شیخ نصر جرار در روز 14 آگوست 2002 در حالی که دو پای خود را از دست داده بود توسط جوخه های ترور اسرائیلی به شهادت رسید.

احمد جرار، آقازاده‌ای از تبار مقاومت

نام شهید نصر جرار در ذهن مردم فلسطین همواره به عنوان یکی از نمادهای مقاومت مسلحانه کرانه باختری به شمار می رفت اما این اسم از یک ماه پیش دوباره بر سر زبان ها افتاد. فرزند خلف شیخ نصر جرار یعنی احمد جرار در عملیاتی کاملا حساب شده خاخام تندرویی را به هلاکت رساند که نه تنها در گسترش شهرک نشینی ها نقش داشت بلکه بر مهدورالدم بودن مردم فلسطین تاکید داشت.

اسرائیلی ها به لطف وجود مزدوران و صد البته همکاری امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین رد احمد را تا اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری دنبال کرده بودند. بعد از محاصره جنین و هشدار به احمد برای تسلیم شدن و بی فایده بودن این هشدارها، درگیری آغاز شد که به شهادت پسر عموی احمد منجر شد اما خبر شوکه کننده برای اسرائیلی ها فرار احمد نصر جرار مغز متفکر عملیات نابلس از محاصره هوایی و زمینی آن ها بود که حسابی آن ها را در بهت فرو برد.

دو روز بعد اسرائیلی ها به قصد دستگیری مجدد وی به روستای وادی برقین در غرب جنین یورش بردند که این بار مردم روستای وادی برقین با نظامیان صهیونیست درگیر شده و مانع از اسارت احمد و دستیابی صهیونیست ها به هدف خود شدند.

شهادت، میراث گرانبهای پدربرای فرزند

با ذوق و شوق در حال تکمیل این گزارش و نوشتن از دلاور کرانه باختری بودم که خبر شهادت احمد نصر جرار مانند آوار بر سرم فرود آمد. گرچه شهادت آرزوی احمد بود و او به آرزوی خود رسید اما احمد جان زود بود که از بین ما بروی، ما تشنه لگدمال کردن اسطوره پوشالینی هستیم که سال هاست ادعای قدرت و هیبت را به رخ دنیا می کشد. تشنه آنیم که به دنیا نشان دهیم که جوان 22 ساله محور مقاومت با دست خالی هم می تواند یک ماه تمام جبروت اطلاعاتی بنی صهیون را زیر کشیده و در هم بشکند ...احمد تو نخواهی مُرد، تو نماد نسل جدید مقاومت بودی و خواهی بود، مقاومتی که از کف خیابان های تهران آغاز و در کوچه های تنگ و تاریک بیروت و غزه ادامه و به کرانه باختری رسید. کرانه باختری که روزی مانند نوار غزه مسلح خواهد شد.

گفتنی است شهید احمد نصر جرار صبح روز سه شنبه 17 بهمن ماه بعد از یک ماه تعقیب و گریز در کرانه باختری در درگیری مسلحانه با نظامیان اسرائیلی در روستای الیامون در شمال غرب اردوگاه جنین به درجه رفیع شهادت نائل آمد و به پدر شهیدش پیوست.

منبع: قدس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار