محمد بهشتی:

ایران هیچ‌گاه آغاز کننده جنگ نبود/ فرهنگ اصیل کشور ما دفاع است

رئیس شورای سیاست‌گذاری همایش علمی واکاوی فکری، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع در ایران گفت: ایران هیچ‌گاه آغاز کننده جنگی علیه کشوری نبوده و نخواهد بود.
کد خبر: ۲۷۹۸۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰ - 19February 2018

ایران هیچ‌گاه آغاز کننده جنگ نبود/ فرهنگ اصیل کشور ما دفاع استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در همایش علمی واکاوی فکری، فرهنگی و تمدنی تاریخ دفاع در ایران با بیان اینکه هر کشوری دارای فرهنگ و هنر ویژه‌ای است که در حفظ و ترویج آن به خارج از مرز‌ها می‌کوشد، اظهار داشت: فرهنگ غنی و اصیل کشور ما دفاع است؛ در طول تاریخ ما هیچ‌گاه آغاز کننده جنگ و خشونت نبوده و هرگز هم نخواهیم بود. در واقع هنر بزرگ ما این است که برای صلح جنگیده‌ایم. باید فرهنگ ایرانی اسلامی خودمان که برگرفته از سنت و آموزه‌های اهل بیت (ع) است را هم در داخل کشور مستحکم‌تر و هم از به کشور‌های دیگر صادر کنیم.

وی در ادامه گفت: در فرهنگ ما صلح به این معنا است که هر چیزی سر جای خودش باشد، در حالیکه صلح در فرهنگ غربی‌ها به این معنا است که هر چیزی آن گونه باید باشد که ما می‌گوییم. درحقیت فرهنگ کشور‌های غربی ریشه در سلطه طلبی، متجاوزگری و زورگویی دارد.

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به عملیات‌های انجام شده در طول جنگ تحمیلی، گفت: در دوران دفاع مقدس ما شاهد عملیات‌هایی بودیم که رزمندگان در آن‌ها به پیروزی رسیدند و در برخی عملیات‌ها هم از چشیدن طعم شیرین پیروزی بی‌بهره ماندند؛ اما هرگز خود را بازنده میدان ندیدند؛ چراکه زمانی شکست می‌خوریم که روحیه جوانمردی، مقاومت و جهادی در جهت دفاع از کشور را از دست بدهیم.

وی آثار و نتایج جنگ چالدران که ایران در آن با متجاوزان دست به گریبان بود را یکی از عجائب روزگار عنوان کرد و گفت: اگر اکنون به اصفهان سفر کنیم و به چهل ستون را مورد بازدید قرار دهیم با صحنه‌ای عجیب و شگفت‌انگیز روبه رو خواهیم شد و آن نقاشی شدن وقایع جنگ چالدران بر روی دیوار‌های این آثار باستانی تاریخی است.

بهشتی تصریح کرد: مگر ما در جنگ چالدران شکست نخوردیم، پس چرا اینگونه از این جنگ با نیکی یاد میشود؟ آیا جز این است که ما در این جنگ فقط از نظر نظامی شکست خوردیم؛ ولی به پیروزی بزرگی رسیدیم که معنای این پیروزی را میهن پرستان می‌دانند. ما در جنگ چالدران در حقیقت بازنده میدان نبودیم؛ چراکه در جهت ایستادگی در مقابل دشمنان و دفاع از کشور لحظه‌ای درنگ نکردیم و در نتیجه حاصل این مقاومت پیروزی بزرگی بود که جزئی از تاریخ و تمدن ما شده است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار