دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

ترویج خشونت به سبک آمریکایی

بعد از استقلال آمریکا در برابر بریتانیا (1783–1775) حق حمل اسلحه به شهروندان آمریکایی داده شد؛ حقی که معلوم نیست در راستای ترویج خشونت به آمریکایی‌ها داده شده است یا برای تامین امنیت، اما شواهد نشان می‌دهد که این حق خشونت را در جامعه آمریکایی ترویج می‌دهد.
کد خبر: ۲۷۹۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۶ - 19February 2018

به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، بعد از استقلال آمریکا در برابر بریتانیا (1783–1775) حق حمل اسلحه به شهروندان آمریکایی داده شد. از آن زمان به بعد جامعه آمریکا با مشکلات بسیاری بابت این قانون همراه بوده است. قانونی که باعث شده‌است سالانه حدود 30 هزار نفر بر اثر خشونت‌های مربوط به سلاح گرم جان خود را از دست بدهند.

قانون حمل و نگهداری اسلحه به طور صریح در متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا این‌گونه نقل شده است: «داشتن یک نیروی منظم شبه نظامی مردمی که برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه نباید نقض شود.» وجود این متمم در قانون اساسی، سبب شده است که تصویب هر لایحه‌ای علیه قانون حمل اسلحه را ممنوع کند.

قانون فروش اسلحه درآمریکا؛ ترویج خشونت یا جلوگیری از خشونت +تصویر

رییس جمهور سابق آمریکا در واکنش به تیراندازی‌های مرگبار در کشورش تلاش کرد تا لوایحی را برای محدودیت سلاح در کنگره آمریکا به تصویب برساند؛ ولی هر بار با مخالفت‌های جدی از سوی نمایندگان کنگره رو به رو شد. اوباما زمانی که دید کنگره به او اجازه تصویب لوایح ممانعت حمل اسلحه را به وی نمی‌دهد، با استفاده از اختیارات ویژه ریاست جمهوری و بدون دریافت حکمی از کنگره دستوری را ابلاغ کرد که بر مبنای آن فروشندگان سلاح، به ویژه فروشندگان اینترنتی اسلحه در آمریکا ملزم می‌شوند از این پس مدارک سوء پیشینه و وضعیت سلامت روحی و روانی خریداران سلاح را بررسی کنند. بر مبنای همین دستور از کنگره درخواست شد، تا 500 میلیون دلار برای رسیدگی به مراقبت‌های بهداشت روانی شهروندان آمریکایی اختصاص دهد.

قانونی که با مخالفت جدی جمهوری‌خواهان آمریکا روبه‌رو شد؛ جمهوری‌خواهان اوباما را به نقض قانون اساسی متهم کردند. نکته جالب توجه این است که دستور اجرایی اوباما تمام سعی خود را کرد تا تناقضی با جملات صریح متمم دوم قانون اساسی نداشته باشد و فقط محدودیت‌های کمی برای فروش اسلحه اعمال کند.

قانون فروش اسلحه درآمریکا؛ ترویج خشونت یا جلوگیری از خشونت +تصویر

پیرامون همین قانون، تیراندازی در مدارس آمریکا به رویه‌ای معمول و متداول تبدیل شده است. تیراندازی‌ها در مدارس آمریکا تقریباً هر 2 الی 3 هفته یک‌بار امنیت دانش‌آموزان آمریکایی به خطر می‌اندازد. از همین حیث چندان عجیب و غیرمنتظره نیست که بگوییم آمریکا رکورددار تیراندازی در مدارس دنیا است. از سال 2000 تا 8 ماه نخست سال 2017 بیش از 150 دانش‌آموز در آمریکا به علت تیراندازی با سلاح گرم یا بر اثر آسیب‌دیدگی توسط سلاح سرد جان باخته‌اند.

بر اساس گزارش‌های منابع رسمی، حدود 270 تا 300 میلیون قبضه سلاح گرم در آمریکا وجود دارد؛ یا به عبارت دیگر تقریباً به ازای هر نفر یک اسلحه در این کشور یافت می‌شود. این میزان قتل و کشت و کشتار در آمریکا از جامعه‌ای خشونت‌زده حکایت دارد. واقعیتی که رهبر دموکرات‌های مجلس آمریکا بر آن مهر تایید زده است. «نانسی پلوسی»، درگیری‌ها و خشونت‌های مسلحانه در کشورش را یک اپیدمی دردناک عنوان کرده و گفته خشونت‌ها تنها در سال گذشته جان 12 هزار نفر از آمریکایی‌ها را گرفته است. مردم آمریکا معتقدند داشتن اسلحه گرم به آن‌ها احساس امنیت بیشتر می‌دهد.

در این حال و هوایی که آمریکایی‌های بسیاری قربانی سلاح‌های گرم هموطنان خود می‌شوند؛ دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا در سخنانی خطاب به دارندگان اسلحه گفت: 8 سال تعرض به حقوق اسلحه‌داران آمریکایی به پایان رسیده است و حالا آن‌ها یک حامی واقعی در کاخ سفید دارند.

البته طبق پیش‌بینی‌ها، دونالد ترامپ از این قانون باید حمایت می‌کرد، چون انجمن ملی اسلحه‌داران آمریکایی حمایت‌های گسترده و بسیاری در زمان انتخابات ریاست جمهوری از وی کرد. این حمایت‌ها به گونه‌ای بود که بیش از 36 میلیون دلار هزینه برای پیروزی ترامپ و حفظ جمهوری‌خواهان در کنگره بود.

قانون فروش اسلحه درآمریکا؛ ترویج خشونت یا جلوگیری از خشونت +تصویر

در آخر هم باید اشاره‌ای به صاحبان شرکت‌های بزرگ اسلحه‌سازی در آمریکا داشت که بیشتر صهیونیست‌ها هستند. آن‌ها با نفوذ در کنگره و نفوذ در لابی‌های حامی حمل اسلحه در کنگره آمریکا تاکنون اجازه ایجاد محدودیت برای حمل سلاح را در این کشور نداده‌اند. در همین راستا لابی حامی مالکیت سلاح در آمریکا تاکید دارد که تلاش‌های کنگره را برای تصویب قانون ممنوعیت حمل سلاح بی‌نتیجه بگذارد.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار