یادداشت/ حسن کربلایی

معجزه حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مردم تبریز با اشاره به راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن امسال فرمودند، «حضور مردمی در دفاع از انقلاب اسلامی آن هم در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب شبیه معجزه بود و در هیچ یک از انقلاب‌های دنیا نظیر ندارد».
کد خبر: ۲۸۰۱۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۳ - 21February 2018

معجزه حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمنبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حسن کربلایی در یادداشتی نوشت:

«انتفاضه» یک واژه عربی است که از ریشه «نَفَضَ» به معنای جنبش، لرزش، شکوفه زدن، انقلاب، قیام علیه رخوت و حرکت همراه با نیرو و شتاب است. این واژه از ۳۰ سال پیش وارد ادبیات انقلابی منطقه به ویژه فلسطین شده است.

در لغت‌نامه دهخدا و فرهنگ لاروس عربی معانی چون؛ دزد‌ها را از جاده زدودن، شکوفایی آخرین سنبل، تمام شدن دوران نقاهت و بیماری و گرفتن گرد و غبار از لباس بر آن آورده شده است.

راهپیمایی شگفت‌انگیز و تماشایی ۲۲ بهمن امسال را باید با کمک واژه عمیق و پرمعنای انتفاضه تفسیر کرد. بر اساس برآورد نهاد‌های مختلف شمار شرکت‌کنندگان در راهپیمایی امسال در بیش از ۴۰۰ شهر از ۲۰ تا صد درصد افزایش نشان می‌دهد.

اگر بخواهیم از زاویه تعاریف مترتب بر معانی انتفاضه به تفسیر شگفت‌انگیز حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بنشینیم می‌توانیم راهپیمایی تماشایی امسال را نوعی شکوفه زدن بر شاخسار‌های درخت تنومند انقلاب اسلامی بر گرفتن گرد و غبار تجدیدنظرطلبی و غفلت از لباس انقلاب و قیام علیه رخوت و رکود و یک حرکت با نیرو و شتاب فزاینده توصیف کرد.

حرف مردم برای حضور در این نمایش اقتدار ملی فقط یک جمله بود؛ «برای خدا، برای امام (ره)، برای نظام و برای رهبری آمده‌ایم تا وفاداری خود را به اسلام و قرآن و اهداف بلند انبیای الهی به منظور ایجاد جامعه اسلامی نشان دهیم».

راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال نشان داد تنور اصلی انقلاب در ایران، منطقه و جهان روشن است و گرمی این حضور به اذن الله تا ظهور امام زمان (عج) یگانه منجی عالم بشریت ادامه خواهد داشت.

مردم ایران با برگزاری راهپیمایی‌های بزرگ در سراسر کشور در سال‌های ۵۶ و ۵۷ که از قم شروع شد و با قیام مردم تبریز در دومینوی چهلم‌های انقلاب تداوم یافت یک نظام ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کردند و پادشاهان ستمکار، فاسد و شهوت‌ران را به زباله‌دان تاریخ افکندند.

امروز روحیه ظلم‌ستیزی و نفی سلطه‌طلبی طواغیت که امام راحل پرچمدار آن بود به سراسر منطقه و جهان صادر شده و نقشه جغرافیای سیاسی جهان را به هم زده است.

روش‌های مبارزاتی جدید مبتنی بر ایدئولوژی اسلام و قرآن اکنون سرمشق انقلابیون در جهان و پیروزی محیرالعقول آن نشان داد قم «قلب» انقلاب است و تبریز «سر» آن. آذربایجان با وجود علمای عارف و مبارز و مردم قهرمان خود با برگزاری مراسم چهلم بزرگداشت شهدای قم در ۱۹ دی ماه ۵۶ انقلاب را تحویل گرفتند و در یک نیم روز تمام نماد‌های طاغوت را در تبریز به زیر کشیدند. قیام تاریخی مردم تبریز باعث شد روحیه سلحشوری و فداکاری، چون خون در شریان انقلاب جریان یابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم آذربایجان شرقی فرمودند؛ «اگر قیام پرعظمت و ۲۲ بهمن نبود حادثه ۱۹ دی قم فراموش و مسیر تاریخ کشور عوض می‌شد».

از این باب مردم سرفراز و شریف آذربایجان و به ویژه مردم ولایی تبریز سهم بزرگی در انقلاب دارند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر مردم تبریز همچنین با اشاره به راهپیمایی عظیم ۲۲ بهمن امسال فرمودند؛ «حضور مردمی در دفاع از انقلاب اسلامی آن هم در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب شبیه معجزه بود و در هیچ یک از انقلاب‌های دنیا نظیر ندارد».

واقعاً چه حقیقتی در این راهپیمایی بود که به صورت یک معجزه الهی در قاب دوربین‌های جهان جلوه‌گر شد.

واقعیت این است که آرمان‌ها و اهداف الهی انقلاب از جنس ماده نیستند که زمان‌پذیر، مدت‌دار، کهنه‌شدنی و زوال‌پذیر باشند.

امروز جهان شاهد پدیداری یک نظام انقلابی مبتنی بر تئوری امت و امامت است. نیروی محرکه اصلی انقلاب، آموزه‌های قرآنی و الهی است که هر چه زمان می‌گذرد حقایق نورانی آن بر جهانیان آشکارتر می‌شود.

وفاداران اصلی انقلاب نه دنبال ثروت هستند نه دنبال قدرت. نه دنبال جاه و مقام می‌گردند و نه کیسه‌ای برای حیات دنیوی خود دوخته‌اند. محروم‌ترین و مستضعف‌ترین اقشار جامعه مثل کوه در برابر ناملایمات و فشار‌های سخت و نرم دشمن ایستاده‌اند و با بصیرت از نوامیس فکری انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.

این مهم برای جامعه‌شناسان و فیلسوفان سیاسی غرب و شرق عالم عجیب است که مخالفان انقلاب اغلب از طبقه اشراف و سرمایه‌سالاران هستند. آن‌ها که به آلاف و علوف رسیده‌اند دشمنی خود را با انقلاب پنهان نمی‌کنند و گاهی به صورت پیاده نظام جنگ نرم دشمن عمل می‌کنند.

طی ۴۰ سال گذشته پابرهنگان و مستضعفان و محرومین در صف صیانت از انقلاب ایستاده‌اند. آن‌ها نیک می‌دانند قدرت لایزال الهی پشتیبان انقلاب است اگر بخواهند به کسی تکیه کنند هیچ قدرتی بهتر و بالاتر از خداوند متعال وجود ندارد که بشود به آن تکیه کرد.

پازل قدرت در ایران فقط با مردم و رای آنان و اعتقاد آنان تکمیل می‌شود و هیچ قدرت خارجی نمی‌تواند کمترین نقشی در این باره ایفا کند. انقلاب اسلامی به تعبیر امام امت انفجار نور بود. این نور تا ظهور امام زمان (عج) خاموش شدنی نیست و هر سال بر نورانیت آن افزوده می‌شود و شعله‌های نورانی آن جوامع اسلامی را روشن می‌سازد.

منبع: روزنامه رسالت

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار