سردار دکتر کارگر در نشست خبری تشریح کرد

ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال/ استفاده از فضای مجازی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، برنامه‌های هفته دفاع مقدس سال 1393 را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۸۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸ - 14September 2014

ویژه‌برنامه‌های هفته دفاع مقدس امسال/ استفاده از فضای مجازی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، نشست خبری سردار سرتیپ بسیجی دکتر بهمن کارگر، رییس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز در محل ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

سردار کارگر در این مراسم با بیان اینکه رسانهها در پیشبرد اهداف بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس نقش بی بدیلی دارند، اظهار داشت: در جلسهای که با حضور مدیران مسوول رسانهها برگزار شد، از نظرات آنها برای انعکاس بهتر فعالیتهای دفاع مقدس استفاده کردیم؛ زیرا رسانهها فارغ از صلاحیت سیاسی و اجتماعی نسبت به این موضوع عِرق دارند و دفاع مقدس حاصل وحدت همه جناحهای سیاسی است.

سردار کارگر بیان کرد: شعار هفته دفاع مقدس امسال "ایستادگی دیروز، عزت امروز و تعالی فردا" است و بسیاری از فعالیتها بر این اساس برنامهریزی شده است.

وی افزود: یکی از افتخارات بزرگ ما دفاع مقدس است؛ زیرا تنها جنگی بود که در آن یک وجب از خاک کشور واگذار نشد؛ در این جنگ صدها هزار شهید و جانباز به انقلاب تقدیم شد.

وی ادامه داد: دفاع مقدس باعث افتخار ما در جهان شد و در همه عرصهها عزت و اقتدار را برای ما به ارمغان آورد؛ کشورهایی که توانستند از این روحیه بهرهبرداری کنند نیز به موفقیت دست یافتند.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری در 26 اسفند ماه سال گذشته در دیدار دستاندرکاران راهیان نور با ایشان فرمودند "نباید بگذاریم دفاع مقدس به فراموشی سپرده شده و یا تحریف شود"؛ اکنون نیز همه ما موظفیم در راستای تحقق سخنان ایشان تلاش کنیم.

سردار کارگر با بیان اهداف هفته دفاع مقدس سال جاری گفت: نهادینهسازی آثار و ارزشها و دستاورهای دوران دفاع مقدس، تبیین درسها و عبرتهای جنگ تحمیلی و نیز تبیین قدرت دفاعی کشور برگرفته از دوران دفاع مقدس در بازدارندگی تهدیدات دشمن بخشی از این اهداف است.

سردار کارگر افزود: در این هفته راهبردهایی نیز در نظر گرفته شده که برنامهها بر اساس آنها برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: فرامین حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال جدید و نیز نقش قومیتها و اقشار جامعه در تحکیم وحدت و ترویج و ارتقای فرهنگ حماسی دفاع مقدس، بخشی از این راهبردها است؛ زیرا پیروز واقعی دفاع مقدس مردم بودند و در بین رزمندگان نیز همه اقشار حضور داشتند.

سردار کارگر با بیان این که مقام معظم رهبری موضوع عزم ملی و اقتصاد مقاومتی را در سال جاری مطرح کردند، اظهار داشت: عزم ملی و اقتصاد مقاومتی در دفاع مقدس خود را نشان داد و این موضوعات باید بر اساس نیاز روز جامعه تبیین شود.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس ادامه داد: واکاوی و برجستهسازی عملیاتهای بزرگ و تاثیرگذار دفاع مقدس و نقش آن در تعاملات اجتماعی و سبک زندگی اسلامی، نمایش اقتدار و قدرت نیروهای مسلح و نیز ارج نهادن به مجاهدات رزمندگان، پیشکسوتان و خانواده معظم ایثارگران بخش دیگری از راهبردهای این هفته است.

وی ترویج و تقویت فضای معنوی و اخلاقی جامعه با تأسی از فرهنگ معنوی دفاع مقدس و نیز استفاده از ظرفیت هنر و نظر هنرمندان متعهد بهمنظور ایجاد تنوع در برنامهها را بخش دیگری از راهبردها دانست و گفت: از ظرفیتهای هنری در این سالها استفاده نشده است؛ در صورتی که هنر میتواند بسیاری از داشتههای ما را نشان دهد.

سردار کارگر بیان کرد: طراحی برنامههای ویژه فرهنگی-هنری-تبلیغی برای اجرا در مدارس، دانشگاهها، ورزشگاهها، آموزشگاهها و مراکز علمی از دیگر راهبردهای این هفته است. دفاع مقدس باید در جامعه نهادینه شود و این موضوع را باید از کودکی و از مهدکودکها آغاز کرد.

وی ادامه داد: نقش فضای مجازی در ترویج فرهنگ دفاع مقدس بسیار مهم است و باید آن را جدی گرفت؛ زیرا این مقوله برای ما یک فر صت است و نباید آن را به دیده تهدید نگریست.

رییس ستاد مرکزی بزرگداشت هفته دفاع مقدس خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاههای فرهنگی متخصصان بهمنظور نمایش توانمندیهای دفاعی کشور و نیز تبیین نقش عملیات ثامنالائمه(ع) و شکست حصر آبادان در پیروزیهای دفاع مقدس، از دیگر راهبردها در هفته دفاع مقدس است.

وی افزود: این عملیات نقش مهمی را در رقم زدن سرنوشت جنگ به عهده داشت؛ زیرا آن هنگام بود که رزمندگان باور کردند که توانایی انجام عملیاتهای بزرگتر را نیز دارند.

سردار کارگر اظهار داشت: تجارب اقتصادی دوران دفاع مقدس در تشریح و تدوین اقتصاد مقاومتی، برنامههای فرهنگی-هنری و تبلیغی بومی در شهرستانها و روستاها، برنامههایی با رویکرد تشریح نقش اقشار جامعه در دوران دفاع مقدس(روحانیت، اصناف، زنان و غیره) و توجه ویژه در سال 93 به پزشکان و مهندسین، از دیگر راهبردهای هفته دفاع مقدس سال جاری است؛ بهعنوان مثال دفاع مقدس تاکنون مردانه دیده شده است؛ در حالی که نقش زنان اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نیست.

وی ادامه داد: حوزه تحقیقی و پژوهش پیرامون بررسی درسها و عبرتها از جنگ تحمیلی، معرفی و بازنگری عملیاتها با استفاده از برنامههای هنری، بهرهمندی از فضای مجازی، اقتدار نیروهای مسلح در رژه 31 شهریور، نقش رسانههای دیداری و شنیداری در دفاع مقدس و استفاده از ظرفیت صدا و سیما در زمینه برنامههای زنده، تولیدی، مستند و ترکیبی در تهران و مراکز استانها و برونمرزی و نیز انعکاس برنامههای مربوطه، بخش دیگری از راهبردهای هفته دفاع مقدس سال جاری را تشکیل میدهد.

سردار کارگر گفت: برگزاری رژه نیروهای مسلح در 31 شهریورماه، عطر افشانی و غبار روبی مزار شهدا در سوم مهر ماه، برنامهریزی در پاسداشت حماسه شکست حصر آبادان، برگزاری مراسم روز فرماندهان شهید در 7 مهر ماه و نیز همکاری و مشارکت تمامی سازمانها و نهادها با بنیاد شهید و امور ایثارگران در برگزاری مراسم غبار روبی مزار شهدا و سرکشی به خانواده ایثارگران از برنامههای عمومی و مشترک هفته دفاع مقدس است.

رییس ستاد برگزاری مراسم ستاد هفته دفاع مقدس با بیان سرفصل برنامههای گفتمانمحور در بزرگداشت سی و چهارمین سالگرد هفته دفاع مقدس گفت: برگزاری اولین همایش بینالمللی حمایت حقوقی از مصدومان شیمیایی، برگزاری نشستهای تخصصی عملی و تحلیلی دفاع مقدس، نشست سازمان سینمایی و هنرهای نمایشی دفاع مقدس با حضور رییس مجلس شورای اسلامی و برگزاری نشستهای نقد و بررسی آثار ادبی و هنری ویژه دفاع مقدس بخشی از این برنامههاست.

وی برگزاری کارگاههای پژوهشی و آموزشی پیرامون زن و دفاع مقدس، نشست سراسری با سازمانهای مردمنهاد اجرایی و نهادهای غیر دولتی فعال در حوزه دفاع مقدس را بخش دیگری از این برنامهها دانست و گفت: همایشهای موضوعی با استفاده از ظرفیتهای محلات و هیاتهای خودجوش مردمی، برگزاری نشستهای تخصصی همزمان با نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس و نشست نقش زنان در تولید ادبیات داستانی دفاع مقدس از دیگر برنامههای اجرایی این هفته است.

سردار کارگر ادامه داد: برگزاری جلسه نقد کتاب "بر فراز آشیانه عنقا"، برگزاری سمینار بررسی و تبیین نقش زنان در دفاع مقدس، حضور فرماندهان و پیشکسوتان دفاع مقدس در مراکز آموزشی، ارائه مطالب محتوایی پژوهشی و تاریخ شفاهی به رسانههای جمعی و برگزاری همایش معنوی پیشکسوتان دفاع مقدس، از برنامههای گفتمانمحور هفته دفاع مقدس در سال جاری است.

سردار کارگر با برشمردن برنامههای اجرایی بزرگداشت سی و چهارمین هفته دفاع مقدس گفت: رژه نیروهای مسلح، نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، جشنواره بینالمللی فیلم مقاومت، همایش ملی دانشگاه و دفاع مقدس، آغاز عملیات اجرایی پروژههای تولیدی دفاع مقدس، همایش بینالمللی حمایت حقوقی از مصدومان شیمیایی، کنگره قافله خورشید و رونمایی از آخرین دستاوردهای صنعت دفاعی بخشی از این برنامههاست.

وی ادامه داد: گردهمایی فعالان سایبری، برگزاری ورزش همگانی و راهپیمایی خانوادگی، جشن بزرگ پیروزی در کنار دریاچه هورالعظیم، تجلیل از آزادگان عملیات ثامنالائمه(ع)، برپایی نمایشگاه هفته دفاع مقدس برای بیان رشادتهای ارتش، رونمایی تمبر نقش زنان در دفاع مقدس، تجدید بیعت با آرمانهای امام راحل و شهدا و تجدید بیعت جامعه ورزش نیروهای مسلح با آرمانهای امام خمینی(ره) بخش دیگری از این برنامههاست.

وی رونمایی از جلد چهارم فرهنگ جامع تئاتر دفاع مقدس و آغاز رسمی فعالیت نهضت فیلمنامهنویسی نمایشی اقتباسی را از دیگر برنامههای هفته دفاع مقدس برشمرد و گفت: افتتاح و فراخوان بانک سوژه دفاع مقدس در سایت خبرگزاری دفاع مقدس، معرفی دستاوردهای 8 سال دفاع مقدس به وابستگان نظامی خارج از کشور، برگزای یادوارههای شهدا و گرامیداشت شهدای اصناف، تقدیر از فرماندهان و مسوولین نیروی هوایی ارتش، برگزاری نمایشگاههای فرهنگی و مسابقات فرهنگی از دیگر برنامههاست. 

سردار کارگر ادامه داد: آیین رونمایی از کتابهای جدید با موضوع دفاع مقدس، بزرگداشت سربازان شهید، افتتاح ساختمان پژوهش و مرکز اسناد بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در استانهای مرکزی و بوشهر، تکریم و تجلیل از جانبازان اعصاب و روان و جانبازان شیمیایی، غبار روبی مزار شهدا، عزیمت یک روزه کارمندان به مناطق محروم، راهاندازی و رونمایی نسخه عربی و انگلیسی خبرگزاری دفاع مقدس، افتتاح مرکز فرهنگی و موزه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان غربی، برگزاری مراسمهای شب شعر و خاطره با حضور شاعران و رزمندگان از دیگر برنامههای این هفته است.

وی افزود: برگزاری مسابقات عکس با عنوان "هفت شب حدیث 8 سال"، تهیه و تولید مجموعه نمایشگاهی سه زبانه (صحیفه)، اجرای تئاتر خیابانی و صحنههای دفاع مقدس و رونمایی از چهار عنوان کتاب ترجمه شده دفاع مقدس از دیگر برنامههای اجرایی هفته دفاع مقدس سال جاری است.

سردار کارگر خاطرنشان کرد: گردهمایی بانوان فعال و ایثارگر در آذربایجان شرقی، تقدیر از خانوادههای ایثارگران و عشایر، عزیمت یک روزه کارمندان به مناطق محروم، آغاز عملی طرح ملی بسیج همگام با کشاورزی، رونمایی و توزیع نرمافزار جامع شهدا، یادواره شهدای مدارسی که بیش از 50 شهید دارند، نمایشهای رزمی در تمام استانهای کشور و گردهمایی سنگرسازان بیسنگر و تجلیل از پیشکسوتان، برخی از برنامههای اجرایی هفته دفاع مقدس سال جاری را تشکیل میدهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها