دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

نشست‌های بی‌نتیجه شورای امنیت درباره فلسطین/ کارشکنی پیاپی آمریکا و متحدانش

تصمیم ترامپ از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و وضعیت فلسطینیان از محورهای مهم نشست شورای امنیت بود؛ نشستی که تاکنون هیچ دستاوردی نداشته است تا روند صلح را هموارتر کند.
کد خبر: ۲۸۰۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱ - 24February 2018

نشست شورای امنیت درباره فلسطین و اسرائیلبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، نشست شورای امنیت با محوریت مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل روز 20 فوریه (سه شنبه 1 اسفندماه) برگزار شد؛ دبیرکل سازمان ملل متحد ریاست جلسه ویژه شورای امنیت درباره اوضاع فلسطین را برعهده داشت. در این جلسه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، طی سخنانی اظهار داشت: «ما معتقدیم مذاکره تنها راه صلح است، پس چگونه می‌توانیم از آن شانه خالی کنیم؟ ما شاهد اوج تنش‌هایی بودیم که به واسطه شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی آمریکا در دسامبر گذشته ارائه شد. حرکتی که منجر شد رهبری فلسطین نقش آمریکا را به عنوان یک میانجی بی‌طرف و صادق در مذاکرات با اسرائیل رد کند.»

وی به 86 قطعنامه شورای امنیت که به نفع فلسطین از سال 1948 تاکنون صادر شده ولی هیچ‌کدام به مرحله اجرا در نیامده است اشاره کرد و گفت: «اسرائیل ورای قانون عمل می‌کند، وضعیت اشغال فلسطین از یک وضعیت موقت به یک وضعیت دائم در قوانین بین‌المللی تبدیل شده است و کشوری را (به جامعه بین الملل) تحمیل کرده است که واقعیتی از آپارتاید است.» در ادامه محمود عباس خواستار «مکانیسم چند جانبه‌ای» در سازمان ملل و نیز خواستار تبدیل وضعیت فلسطین از عضو ناظر به عضو دائم سازمان ملل شد.»

دنی دانون نماینده اسرائیل در سازمان ملل  خطاب به محمود عباس که بلافاصله بعد از ایراد سخنرانی خود جلسه را ترک کرده بود، گفت: «شما بخشی از مشکل هستید، نه راه حل آن» و در نهایت، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به تسری «فرهنگ نفرت در جامعه فلسطین» متهم کرد. ارائه راه حل بحران از سوی رئیس تشکیلات خود گردان فلسطین فرصتی بود تا هم فلسطین و هم اسرائیل صلحی پایدار را تجربه کنند. سخنان نماینده اسرائیل کاملا بیانگر موضع جنگ طلبی اسرائیل بود.

در ادامه نیکی هیلی نماینده دائم ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل به مساله فلسطین و اسرائیل در سازمان ملل اشاره کرد که تاکنون نتیجه‌ای در پی نداشته است و خاطر نشان کرد: «مشکل این است که سازمان ملل بار‌ها در زمان‌ها و مکان‌های مختلف ثابت کرده است که در مورد اسرائیل جانب‌دارانه عمل کرده است. به این ترتیب تمرکز ناسازگار سازمان ملل (به نفع فلسطین) مساله را با افزایش تنش و اعتراض بین دو طرف بغرنج‌تر کرده است.»

وی خطاب به رئیس خودگردان فلسطین که جلسه را ترک کرده بود گفت: «شما می‌توانید انتخاب کنید که آمریکا را محکوم کنید، نقش آمریکا در مذاکرات صلح را رد کنید و تدابیر تنبیهی علیه اسرائیل در مجامع بین‌المللی مانند سازمان ملل اتخاذ کنید و یا می‌توانید خشم خود را در خصوص مکان سفارت‌خانه ما کنار بگذارید و ما را به سوی یک مذاکره مسالمت آمیز که دارای پتانسیل بالایی برای بهبود وضعیت زندگی فلسطینیان است سوق دهید.»

نیکی هیلی قطعنامه 2334 شورای امنیت را یک اشتباه دانست (این قطعنامه در 23 دسامبر 2016 تصویب شد و در آن ادامه شهرک سازی اسرائیل «تخطی وقیح از قوانین بین الملل» خوانده شد) و بیان داشت که این قطعنامه شورای امنیت باعث صلح نمی‌شود. وی بحران خاورمیانه را دستاویزی برای اتهامات مکرر خود به ایران قرار داد و مدعی شد که ایران به حوثی‌ها (انصار الله) کمک تسلیحاتی می‌کند و نیرو‌های چریکی و شبه‌نظامی یمنی با موشک‌های ایرانی به کشور‌های همسایه حمله می‌کنند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل سیاست‌های ایران را سبب بسیاری از تنش‌ها در خاورمیانه دانست و ایران را حامی تروریسم خواند. آن‌گاه در وصف اسرائیل بیان کرد: «این کشور یکی از دموکراتیک‌ترین کشور‌های منطقه است و درخواست آن‌ها این است که اعضای این نشست به چالش‌های منطقه متمرکز باشند.» در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص رنج و مشقت مردم اسرائیل افرود: «شمار بسیاری از مردم بی‌گناه اسرائیلی قربانی اقدامات تروریستی شده‌اند و شرایط امنیتی خاصی را متحمل شدند. مردم غزه در شرایط نامساعدی به سر می‌برند.» سخنان نیکی هیلی در اصل نوعی فرافکنی روانی بود در حالی‌که علت تشکیل این جلسه، شرایط نامساعد مردم فلسطین می‌باشد و  وی تنها به شرایط آنان اشاره کرد.

روزنامه المانیتور به نقل از کمیته زندانیان فلسطینی و امور آزادی زندانیان بیان داشت: وضعیت زندانیان فلسطینی در بند اسرائیل بسیار ناخوشایند است. بازداشت شدگان تنها یک پتو دارند که در زمستان کافی نمی‌باشد، تشک‌ها و پتو‌ها غالبا خیس می‌باشند، زیرا آب باران به درون سلول‌ها جاری می‌شود. زندانی‌ها در حین دستگیری و بازجویی آزار و شکنجه می‌شوند. نیرو‌های اشغالگر خانه‌های آنان را می‌گردند و از سگ‌های پلیس برای ترساندن اعضای خانواده آنان حین دستگیری استفاده می‌کنند.

محمد اوویس تحلیلگر سیاسی در خصوص این نشست گفت که نتیجه هر نشستی در مورد فلسطین و اسرائیل شکست می‌باشد، زیرا نمایندگان آمریکا و اسرائیل مصمم هستند تا هر آنچه که به حقوق مردم فلسطین مرتبط می‌باشد را از بین ببرند. بنا براین بازخوردی برای مذاکرات صلح فلسطین و اسرائیل وجود ندارد، زیرا مذاکرات توسط حامیان فاشیست راست افراطی دولت ترامپ به بن‌بست کشیده می‌شود. هر چند دولت روسیه آمادگی خود را برای فراهم آوردن یک بستر مناسب برای مذاکرات صلح بدون هیچ پیش شرطی بیان کرد، با این وجود هر گونه نقش بالقوه‌ای برای روسیه در روند صلح فلسطین و اسرائیل بعید به نظر می‌رسد.

چه کسی خواهان صلح است؟

سخنان رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در انتقاد و عدم پذیرش انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی می‌تواند از پیامد‌های چالش برانگیز احتمالی این اقدام نظیر افزایش روند یهودی سازی فلسطین، شکل‌گیری تنش‌های جدید در منطقه و افزایش شهرک سازی یهودیان صهیونیست جلوگیری کند. تصمیم ترامپ در انتقال سفارتخانه خود به بیت‌المقدس تنها امنیت تل‌آویو را تضمین می‌کند و در عین حال تنش‌های منطقه را پر رنگ‌تر می‌کند. از طرفی پیشنهاد ایجاد یک مکانیسم چند جانبه در سازمان ملل برای حل این بحران، راه حلی قابل تامل بوده است.

بنابراین سخنان محمود عباس در تسریع روند صلح بسیار کارآمد می‌باشد. حال آنکه سخنان نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل به خوبی نیت آمریکا جهت عدم تمایل این کشور در برقراری صلح منصفانه بین دو کشور را نشان می‌داد. تمجید و تحسین اسرائیل و نشان دادن این کشور به عنوان کشور دموکرات و مظلوم، انتقاد از سازمان ملل که به وظیفه خود عمل کرده و اسرائیل را محکوم کرده است. قلمداد کردن این سازمان به عنوان یک مرجع بک‌جانبه گرا، اتهام به ایران در دفاع از تروریسم و در نهایت دفاع از متحدان آمریکا نظیر عربستان و تهدید کشور‌هایی که در راستای منویات آمریکا نیستند، همگی دلالت بر نیت واقعی آمریکا و اسرائیل دارد که هیچ علاقه‌ای به صلح ندارند به همین دلیل متاسفانه این نشست دستاورد مهمی که بتواند روند صلح را هموارتر کند بدست نیاورد.

انتهای پیام/ 421

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار