یادداشت/ مهدی خدابخش

نتانیاهو در خط پایان/ وزرای کابینه هم دیگر از فساد بنیامین نتانیاهو دفاع نمی‌کنند

نتانیاهو در حالی برای باقی ماندن در پست نخست‌ وزیری تقلا می‌کند که حتی هم‌حزبی‌ها، وزیران و اعضای کابینه امنیتی‌اش دیگر میلی به دفاع از وی در برابر اتهامات پلیس نداشته و برای کنار گذاشتن وی از نخست‌ وزیری اسرائیل آماده می‌شوند.
کد خبر: ۲۸۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۴ - 23February 2018

نتانیاهو در خط پایان؛ وزرای کابینه هم دیگر از فساد او دفاع نمی کنندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، مهدی خدابخش در یادداشتی نوشت:

در حالی که حدود 10 روز از اعلام اتهام رسمی از سوی پلیس رژیم صهیونیستی علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم می‌گذرد، حمایت‌های اعضای کابینه امنیتی و وزیرانش از وی در برابر اتهامات، هر روز کمتر می‌شود.

پلیس اسرائیل سه‌شنبه هفته قبل بعد از یک سال تحقیقات، بازجویی‌ها و بررسی مدارک مختلف، نتانیاهو را به فساد مالی از جمله ارتشاء، کلاهبرداری، سوء استفاده از قدرت و خیانت در امانت متهم کرد. «سارا» همسر نتانیاهو نیز در بخشی از این پرونده‌های فساد مالی شریک شناخته شده است.

در حالی که نتانیاهو تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است در پست نخست وزیری رژیم صهیونیستی باقی بماند، به نظر می‌رسد با حضور 12 ساله او در این پست (1996 تا 99 ؛ 2009 تا الان)، دیگر زمان ترک نخست وزیری فرا رسیده است. زیرا برخلاف ماه‌های قبل، حتی وزیران کابینه‌اش نیز چندان تمایلی به حمایت از او ندارند.

روزنامه «جروزالم پست» روز چهارشنبه (21 فوریه) از یکی از وزیران ارشد و عضو کابینه امنیتی اسرائیل پرسید چرا دیگر مانند سابق در مصاحبه‌هایشان از نتانیاهو دفاع نمی‌کنند. وی (که خواست نامش فاش نشود) آشکارا و صریح پاسخ داد، چیز زیادی برای دفاع نمی‌بیند.

طی یک سال قبل و در جریان تحقیقات پر سر و صدای پلیس علیه نتانیاهو، سیاستمداران حزب «لیکود» (حزب حاکم اسرائیل به رهبری نتانیاهو) برای حضور یافتن در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی جهت دفاع از نخست‌وزیر خود، با یکدیگر رقابت می‌کردند.

همچنین حزب لیکود در زمان برگزاری تظاهرات‌های مختلف در شهرهای فلسطین اشغالی (پیش از اعلام اتهام پلیس) ضمن محکوم کردن این اعتراضات، ادعا می‌کرد جریان چپ در عرصه سیاسی اسرائیل، قصد تفرقه‌افکنی و دو نیم کردن جامعه صهیونیست‌ها را دارد.

اما اکنون بهترین دفاعیه‌ای که نتانیاهو دریافت می‌کند، سخنرانی عجیب و غریب «میری رِگِو» وزیر فرهنگ اسرائیل با غلط‌های گرامری زیاد در زبان عبری و همچنین یک لطیفه بی‌نمک است، درباره اینکه پلیس شاید معلم مهدکودک نتانیاهو را که 60 سال پیش یک کلوچه اضافه به او داده، بازداشت کند.

سکوت اعضای کابینه امنیتی نتانیاهو نشان می‌دهد که آنها دیگر هیچ سودی در دفاع از او علیه اتهامات مطرح شده توسط پلیس، نمی‌بینند و شاید نتانیاهو به پایان دوران نخست‌وزیری خود نزدیک می‌شود.

رئیس پلیس سابق تل‌آویو در جریان تظاهرات بارها ابراز امیدواری کرد نتانیاهو هرچه زودتر بعد از تحقیقات درباره پرونده‌های فساد مالی، گناهکار شناخته شده و بازداشت شود.

از طرفی تعداد زیادی از دستیاران و مشاوران نتانیاهو مانند «شلومو فیلبر» (رئیس‌دفتر پیشین)، «عاری هارو» (رئیس پیشین کارکنان نخست‌وزیری) و «نیر حفتص» (سخنگوی پیشین) علیه او شهادت داده و مدارکی را در اختیار پلیس گذاشته‌اند.

البته نظرسنجی‌های اخیر در اراضی اشغالی نشان می‌دهد که حزب لیکود هنوز هم بین صهیونیست‌ها حائز بیشترین طرفدار بوده و به احتمال زیاد در صورت برگزاری انتخابات مجدد، بازهم اکثریت کابینه و در نهایت پست نخست‌وزیری را به دست خواهند آورد اما دیگر نتانیاهو در این جایگاه نخواهد بود.

حتی از همین زمان - که هنوز دادستانی کل، حکمی درباره اتهامات نتانیاهو صادر نکرده - سیاستمداران مختلفی کمپین تبلیغاتی برای شرکت در انتخابات نخست‌وزیری اسرائیل را شروع کرده‌اند. از این میان می‌توان به «نفتالی بنت» وزیر آموزش نتانیاهو و رهبر حزب «خانه یهود»، «یائیر لاپید» وزیر سابق اقتصاد نتانیاهو و رهبر حزب «آینده‌ای هست» و همچنین «آوی گابای» وزیر سابق محیط‌زیست کابینه نتانیاهو و رهبر حزب کارگر رژیم صهیونیستی اشاره کرد.

پلیس رژیم صهیونیستی سه پرونده درخصوص فساد دولتی و مالی علیه نخست وزیر خود تشکیل داده و طی یک سال اخیر از منابع مختلفی شامل دستیاران و وزیران پیشین کابینه، بازجویی کرده است. اولین مورد موسوم به «پرونده 1000» است که در آن نتانیاهو به دریافت مستقیم رشوه و رانت‌‌خواری متهم است.

پرونده دوم فساد مالی نتانیاهو موسوم به «پرونده 2000» درباره سوء استفاده از قدرت و جایگاه خود جهت تحت فشار قرار دادن «آرنون موزس» صاحب‌امتیاز نشریه «یدیعوت آحرونوت» برای ارائه پوشش بهتر از اخبار نخست‌وزیری است.

نتانیاهو همچنین در پرونده دیگری موسوم «پرونده 3000» که به «رسوایی زیردریایی اسرائیل» نیز شهرت دارد، درگیر است. این پرونده درباره زد و بند در جریان قرارداد دو میلیارد دلاری برای خرید سه زیردریایی با سوخت اتمی و چهار کشتی نظامی از آلمان است.

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار