روسیه: غرب همچنان به فکر تغییر نظام در سوریه است

وزیر خارجه روسیه گفت: غربی‌ها به جای از سرگیری مذاکرات ژنو، به فکر سرنگونی دولت سوریه بوده و در منطقه بالکان نیز درصدد تحمیل عقاید خویش بر آن‌ها و بیرون راندن روسیه از بازار انرژی اروپا هستند.
کد خبر: ۲۸۰۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵ - 23February 2018

روسیه: غرب همچنان به فکر تغییر نظام در سوریه استبه گزارش گروه بین‌ الملل دفاع پرس به نقل از خبرگزاری «تاس»، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه در پایان مذاکرات خود با «ایویتسا داچیچ» وزیر امور خارجه صربستان در بلگراد، اعلام کرد که در مسکو به این قضیه بسیار مشکوک هستند که غرب اصلا مایل باشد روی از سرگیری مذاکرات بین سوری‌ها در ژنو تمرکز کند و نقشه «بی» برای سوریه در نظر دارد و با متهم کردن دولت سوریه در تمامی مشکلاتی که در این کشور وجود دارد، در واقع نقشه سرنگونی نظام سیاسی (بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه) را دنبال می‌کند که نقض آشکار قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت است.

لاوروف گفت: «اگر استدلالات ما برای حل و فصل سیاسی اوضاع سوریه همچنان نادیده گرفته شود، ما انتخاب دیگری نداریم و عقل سلیم هم این را می‌گوید که هدف کشورهای غربی را از سرگیری درگیری‌های نظامی در سوریه و حمایت از گروه‌های تروریستی در این راستا ارزیابی کنیم. در حالیکه روسیه آمادگی بررسی قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل برای توقف درگیری‌ها در سوریه را دارد، ولی رژیم آتش بس نباید شامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره شود.»

وزیر خارجه روسیه همچنین تاکید کرد که مواضع مسکو در قبال کوزوو تغییری نکرده و مقامات پریشتینا باید بجای چنین درخواستی از روسیه، نگران مشکلات خود، از جمله اتهامات وارده به رهبران خود در مورد دست داشتن در جنایات جنگی باشند.    

به گفته وی، مواضع روسیه درباره کوزوو بر همه آشکار بوده و مطابق با قطعنامه شماره 1244 شورای امنیت سازمان ملل است، در حالیکه این موضع گیری مغایر با کشورهای غربی می باشد. مسکو همچنان از مواضع صربستان در قبال کوزوو حمایت می کند.

سرگئی لاوروف در جریان سخنرانی خود برای دانشجویان دانشگاه ملی بلگراد نیز اعلام کرد که عضویت کشورهای منطقه بالکان در ناتو، آنها را مجبور می کند تا در رویارویی های نظامی-سیاسی طرف این سازمان را گرفته و فلسفه و منطقی که از سوی آمریکا و ناتو به آنها تحمیل می شود را بپذیرند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «تلاش زیادی صورت می گیرد تا کشورهای بالکان به ناتو بپیوندند. مسلما هدف اعلام شده از این مسئله که تقویت امنیت ملی این کشورهاست، هدف واقعی آنها نیست، برای اینکه تهدیدی کشورهای بالکان را در معرض خطر قرار نداده است. هدف اصلی آن است تا این کشورها مجبور شوند بین غرب و روسیه، یکی را انتخاب کنند و در رویارویی‌های سیاسی و نظامی مجبور شوند طرف آمریکا و ناتو را گرفته و فلسفه ای که از سوی آنها بر کشورهای اروپایی تحمیل می شود را بپذیرند.»

وی یادآور شد: تنها تهدید واقعی مشترک، تهدیدات تروریستی است که در این زمینه نیز ناتو ثابت کرده که در شرایطی نیست که بتواند به آنها پاسخ دهد. اقدامات ناتو در عراق، لیبی و اکنون نیز در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم، تنها باعث بی ثباتی و هرج و مرج شده و شرایط را برای تشکیل گروه‌های تروریستی بیشتری در منطقه فراهم کرده است.

لاوروف همچنین تاکید کرد که آمریکا تلاش می کند تا روسیه را از بازار انرژی اروپا خارج کند. وی توضیح داد: «ما به خوبی می دانیم که بخش قابل توجهی از اقدامات ضدروسی در اروپا به ابتکار عمل واشنگتن صورت می گیرد و هدف از آن دستیابی به برتری نظامی-سیاسی و البته اقتصادی آمریکاست. یکی از این تلاشها، بیرون راندن روسیه از بازارهای محلی در اروپاست تا کشورهای اروپایی مجبور شوند گاز مایع گرانقیمت آمریکا را خریداری کنند.» 

به گفته وی، چنین خط مشی که متاسفانه اتحادیه اروپا هم از آن حمایت می کند، به منافع ملی صربستان و دیگر کشورهای کوچک اروپایی آسیب جدی رسانده است.  

وزیر امور خارجه صربستان نیز در جریان دیدار خود با سرگئی لاوروف تاکید کرد که بلگراد بدون کمک و حمایت مسکو نمی تواند از منافع ملی خود در عرصه بین المللی دفاع کند و به همین دلیل سیاست خارجی صربستان بر اساس گسترش همکاری‌های متقابلا سودمند با روسیه مبتنی است.

سفر دو روزه وزیر خارجه روسیه به بلگراد، به مناسبت بزرگداشت یکصدوهشتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین روسیه و صربستان صورت گرفت. لاوروف عصر پنج شنبه به مسکو بازگشت.

انتهای پیام/ 211

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار