دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

طراحی توطئه‌‌ای جدید علیه ایران!

رئیس حزب جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا و نماینده ارشد جمهوری‌خواه مجلس آمریکا سفری چهار روزه به عربستان و مصر داشتند تا در خصوص مسائل مهمی که مرکز ثقل آن ایران و تهدیدات منطقه‌ای بود، مذاکره کنند.
کد خبر: ۲۸۰۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۰ - 24February 2018

دیدار نمایندگان ارشد مجلس آمریکا از عربستان جهت طرح توطئه‌ای تازه علیه ایرانبه گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل دفاع پرس، «اد رویس» رئیس حزب جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا و نماینده ارشد جمهوری‌خواه مجلس آمریکا سفری چهار روزه به عربستان و مصر داشتند تا در خصوص مسائل مهمی که مرکز ثقل آن ایران و تهدیدات منطقه‌ای بود، مذاکره کنند.

بیانیه صادره از سوی رئیس حزب جمهوری‌خواه کمیته خارجی کنگره آمریکا پس از تمجید و تکریم از اصلاحات عربستان، طبق روال همیشگی آمریکا، مبنی بر تهدید منطقه و عربستان از سوی ایران و تضمین حمایت آمریکا از عربستان از طریق فشار‌های مالی و دیپلماتیک علیه برنامه موشکی ایران بود.

رویس خشنودی خود را از کمک‌های بشردوستانه عربستان به یمن ابراز کرد و حمایت ایران از انصارالله یمن را عامل استمرار جنگ یمن و قحطی و مصائب مردم یمن خواند. از سویی پنج نفر از نمایندگان ارشد کنگره، دومین دور سفر خود با ورود به امارات آغاز کردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوری‌خواه گفت: مهار تهران از طریق تحریم‌ها، هزینه‌ای است که باید این کشور بپردازد.

شروع درگیری‌ها در یمن مسئله‌ای داخلی بود و به دلیل ضعف مدیریتی حکومت مرکزی یمن در فراهم کردن بستر مناسب و به دور از تبعیض برای تمامی اقشار جامعه از جمله برای شیعیان آن کشور که درصد بزرگی (40درصد) به خود اختصاص داده‌اند، رخ داد. روند اعتراضات مردمی به مجلس آن کشور هم شیوع یافت و همسویی مردم با انصارالله یمن رو به فزونی گذاشت که سبب خشم حکومت ناتوان مرکزی شد، بدین ترتیب دخالت عربستان در امور داخلی یمن به بهانه کمک به حکومت مرکزی این کشور شروع شد.

حمله عربستان به یمن بلافاصله با حمایت آمریکا همراه شد. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اظهار داشت: «ما یک همکاری بسیار منسجم و منظم در طیف وسیعی از موضوعات از جمله یمن با عربستان سعودی داریم.»

«نیوز ویک» در نشریه خود در 22 نوامبر 2017 نوشت: «آمریکا به یکی از شرور‌ترین رژیم‌های مستبد دنیا در بمباران و محاصره یکی از بی‌دفاع‌ترین و فقیرترین کشور‌های دنیا کمک می‌کند. بمب‌های سعودی‌ها روی مناطق مسکونی، کمپ‌های پناهندگان، مدارس، بیمارستان‌ها و ... فرود می‌آید. علی‌رغم این همه شواهد عیر قابل اجتناب، آمریکا از همان شروع لشکر‌کشی عربستان علیه یمن، حمایت لجستیکی و همکاری‌های اطلاعاتی خود را با این کشور ادامه داده است. چیزی که وضعیت را بسیار بدتر کرده است؛ یمن از طریق دریا، هوا و زمین محاصره شده است و از ورود کمک‌های بشردوستانه به این کشور جلوگیری می‌شود.»

نکته قابل توجه آن است که عربستان سعودی که انصارالله را در بحران یمن سرزنش می‌کند، خود به محاصره بندر حدیده می‌پردازد؛ زیرا آنرا در سیاست جنگی خود یک اولویت می‌داند و اعتقاد دارد که سلاح‌های مورد استفاده انصارالله برای حمله به منافع سعودی از طریق این بندر قاچاق می‌شود. فشار‌های عمومی در خصوص فجایع انسانی عربستان سبب شد تا این کشور در ماه دسامبر اعلام کرد که تنها به مدت 30 روز به نقل و انتقالات در رابطه با حمل کالا و سوخت ضروری مردم اجازه عبور می‌دهد. کمک‌های بشردوستانه‌ای که رویس آن را به عربستان نسبت می‌دهد و از آن خرسند است.

در گزارشی که «بی‌بی‌سی» ارائه داده است، نشان از وارونه جلوه دادن حقایق از سوی آمریکاست. بی‌بی‌سی در گزارش خود آورده است: «حکومت آل سعود مانع از 300 هزار تن محموله غذایی، 192 هزار تن سوخت از طریق 29 کشتی به یمن ارسال شده بود، شد.» متاسفانه تکرار مستمر دروغ کم‌کم به باور آن می‌انجامد.

حمله به یمن برای سعودی‌ها منافع زیادی دارد؛ هر چند عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان بیان کرده است که هدف از این حملات حمایت از دولت مشروع و جلوگیری از سیطره انصارالله بر یمن است؛ اما واقعیت امر اهمیت ایدئولوژیک و ژئوپولتیک آن کشور است. اهمیت ایدئولوژیک به دلیل آنکه در حدود 40 درصد مردم یمن شیعه هستند که چیزی در حدود 10 میلیون از 23 میلیون جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین احساس خطری که عربستان از وجود این تعداد شیعه دارد با بهانه واهی تاثیرگذاری آنان بر شیعیان کشور عربستان دستاویزی برای سرکوب شیعیان این کشور می‌باشد و نیز اهمیت ژئوپولیتیک به دلیل واقع شدن یمن در میان 2 دریای مهم سرخ و اقیانوس هند است. تنگه باب المندب نقش مهمی در نقل و انتقال فراورده‌های نفتی دارد. این تنگه چهارمین آبراه مهم بین‌المللی پس از تنگه هرمز، تنگه مالاکا و کانال سوئز است.

اما براستی حمایت آمریکا از عربستان در بمباران مردم بی‌دفاع یمن، برای این کشور چه منافعی دارد؟ نیرو‌های عربستان به طور کامل از سوی آمریکا تجهیز می‌شوند، آنان مجهز به سلاح‌هایی هستند که از آمریکا خریداری شده است. هواپیما‌هایی که برای بمباران یمنی‌ها استفاده می‌شوند از طریق کشتی‌های آمریکا سوخت‌گیری می‌کنند و استراتژی جنگی آنان از طریق سرویس اطلاعاتی آمریکا طرح‌ریزی می‌شوند. در حقیقت بدون دخالت آمریکا، تهاجم عربستان نمی‌توانست استمرار پیدا کند و چنین مصائبی به بار آورد.

با توجه به آنکه مجلس آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرده است که دخالت آمریکا در یمن غیر قانونی است هر چند شاخه اجرایی این لایحه را نادیده گرفته است. تنها منفعتی که آمریکا در مشارکت در این جنایت علیه بشریت داشته است، بی‌ثباتی منطقه بوده است. متاسفانه دشنه‌ای که برای این عدم ثبات در منطقه به کار برده است دو لبه تیز دارد که ضرر آن بیش از منفعتش می‌باشد. اقدامات ائتلاف به سرکردگی عربستان و با حمایت آمریکا سبب شده است تا بقایای القاعده به منطقه نفوذ کنند و رشد این گروه تنها مردم بی‌گناه یمن را قربانی نخواهد کرد و نا امنی را فراتر از مرز‌های یمن تا اروپا و یا آمریکا امتداد می‌دهد چنانچه قبلا اروپا آن را تجربه کرد. دخالت آمریکا در منطقه‌ای که ربطی به آن ندارد، تنها اعتبار نداشته آمریکا در ادعا‌های بشردوستانه و دفاع از جامعه بشری خدشه‌دارتر می‌کند.

از طرفی حمایت آمریکا از عربستان جهت بمباران مردم بی‌دفاع یمن و انصارالله، نوعی حمایت نیابتی از اسرائیل است که اکنون در زمره دوستان عربستان در آمده و در صدد از سر گیری روابط با آن کشور می‌باشد. تضعیف و مهار توان موشکی ایران در منطقه نیاز به فراهم کردن بستر مناسب تبلیغاتی دارد؛ لذا چالش‌ها و تنش‌ها در منطقه را باید به هر ترتیب به ایران نسبت داد تا اذهان جامعه جهانی نسبت به ظرفیت خویشتن‌داری ایران در داشتن ادوات نظامی پیشترفته نظیر موشک‌های دوربرد، بالستیک، و ... دجار تردید شود.

انتهای پیام/ 431

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار