محمدجواد ظریف:

نگاه کشورهای منطقه در بحث قدرت و امنیت به ایران/ ایثار، استقلال و فرهنگ خودباوری مایه اقتدار کشور است

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همسایگان ما ادعا می‌کنند نگاه کشورها به ایران است و ما را امن‌ترین و آینده‌دارترین کشور منطقه می‌دانند.
کد خبر: ۲۸۰۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۲ - 24February 2018

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در همایش «ایثار، زبان صلح جهانی» که صبح امروز (شنبه پنجم اسفندماه) در سالن خلیج فارس دانشکده زبان های خارجی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: کشورهایی را در اطراف می بینیم که زیر چتر دانش هسته ای و سلاح هسته ای هستند و سالیانه ده‌ها و صدها میلیارد هزینه تسلیحات می کنند. بعد از برجام برخی از کشورهای منطقه به کمپ دیوید رفتند و عنوان کردند چرا ما را رها کردید، ما بدون شما استقلال نداریم و وقتی آمریکا به منطقه ما آمد و رقص شمشیر داشت حس کردند امنیت جدیدی پیدا کرده اند.

وی افزود: برخی کشورها استقلال، عزت، حیثیت و آبروی خود را گرو گذاشتند تا امنیت بخرند، منابع سرشارشان را به یغمای کمپانی های تسلیحاتی دادند و 116 میلیارد دلار هزینه سلاح کردند، عربستان سعودی در هزینه تسلیحاتی پیشی گرفت و چهارمین کشور پر هزینه تسلیحاتی شد اما با این میزان از هزینه هنوز احساس ناامنی می کند.

ظریف تصریح کرد: دنیا هیچ کدام از این کشورها را قدرتمند و امن نمی داند. برخی همسایه ها ادعا می کنند ما اینهمه هزینه می کنیم ولی نگاه ها به ایران است و ایران را امن ترین و آینده دارترین کشور منطقه می دانند.

وی بیان داشت: به برخی که درباره موشک های ما صحبت می کنند می گوییم مگر عربستان موشک های قاره پیما ندارد و از نسل موشک هایی که قابلیت حمل سلاح هسته ای را دارند، برخوردار نیست؟

وزیر امور خارجه با اشاره به هزینه 67 میلیارد دلاری سلاح های عربستان بیان کرد: جمهوری اسلامی با این وسعت جغرافیایی و جمعیت 80 میلیونی کل هزینه نظامی اش بین 12 تا 16 میلیارد دلار است.

وی با اشاره به نقطه تمایز ما با دیگر کشورها گفت: ایثار مردم ما در لحظه لحظه حیات جمهوری اسلامی متبلور شده است و در جنگ تحمیلی زیباترین و برجسته ترین تبلور را یافت.  همین فرهنگ در تحمل مردم در برابر همه فشارها نیز بروز کرد.

ظریف خاطرنشان کرد: کسانی که نام فلج کننده روی تحریم های علیه ما گذاشتند نتوانستند به هدفشان برسند و بعد از اینکه دیدند تحریم ها مردم را به حاکمیت نزدیک کرد و 73 درصد مردم در انتخابات شرکت کردند به این نتیجه رسیدند تحریم نتیجه بخش نیست و نمی تواند مردم را به زانو درآورند.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه توانستیم فرهنگ ایثار را در این ملت نهادینه کنیم، افزود: فرهنگ ایثار ما در عشقی ریشه دارد که از مظاهرش ائمه معصومین (ع) هستند و می توانیم اراده معطوف به عشق و ایثار را تبدیل به زبانی برای صلح کنیم.

وی بیان داشت: گاهی این سرمایه را باور نمی کنیم و باورمان نمی شود این سرمایه بوده است که ما را در جنگ تحمیلی نگه داشت و امروز مایه اقتدار ماست. آنچه به عنوان قدرت به آن نگاه می کنند ایثار، استقلال و فرهنگ خودباوری است که در ما نهادینه شده است.

ظریف بیان داشت: این خفت و خاری برای همسایگان ماست که آمریکا عنوان کند «من تا قول سرمایه گذاری نگرفتم به منطقه نرفتم و این کشورها را برای دوشیدن می خواهم». این کشورها نگاهشان به بیرون است اما ما نگاهمان به مردم خودمان است و برای همین است حفظ حقوق مردم و ایثارگران یک امر اخلاقی نیست بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. چرا که امنیت خود را وابسته به این مردم می‌دانیم.

وی با اشاره به پیگیری وزارت امور خارجه در خصوص دیپلماسی ایثار افزود: بیش از 40 درصد از کارمندان وزارت خارجه از ایثارگران هستند و اعتقاد داریم فرهنگ ایثار باعث بالندگی جمهوری اسلامی است و باید به عنوان بزرگترین مبنای اقتدار کشور حفظ و معرفی شود.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار