روحانی در جشنواره خوارزمی:

اسلام آموخت که علم را از هرکجا بیاموزید

رئیس جمهور با بیان اینکه بی‌مرز بودن علم و دانش مسأله مهمی است، گفت: اسلام به ما آموخت که علم را از هرکجا بیاموزید.
کد خبر: ۲۸۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵ - 24February 2018

اسلام آموخت، علم را از هرکجا بیاموزیدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (شنبه 5 اسفندماه) در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی با بیان اینکه ایران یک کشور دارای نقش بسیار ارزنده در 2 مقطع تاریخ در علم و تمدن بشری بوده است، اظهار داشت: در مقطع قبل از اسلام و ایران باستان، هنرمندان، صاحب‌نظران و اندیشمندان و عالمانی در آن دوره، تمدنی را درخور رقابت با تمدن‌های باستان آن زمان مثل چین و مصر ایجاد کردند که دارای سخن و گفتار و مراکز علمی و دانشوری بوده است.

وی افزود: مقطع دوم بعد از اسلام بود، اسلام آیینی است که پیروان خود را به علم و دانش دعوت کرده و حتی مکتب و وحی خود را از خواندن آغاز کرده است. آیینی که به علم و دانش در دورانی که علم و سواد در شبه جزیره عربستان امتیاز نبود، مزیت و برتری داده است. در آن دوران افراد برای خود عار می‌دانستند که خودشان مطلبی را بخوانند یا بنویسند؛ اما در آن دوران اسلام آموخت که علم را از هرکجا بیاموزید.

روحانی گفت: بی‌مرز بودن علم و دانش مسئله مهمی است. کسانی در دوره‌ای می‌خواستند علوم بورژوایی و سوسیالیستی ایجاد کنند؛ اما موفق نبودند. حرف‌هایی که «استالین» بر آن تاکید می‌کرد. اما علم، علم است و به نوع تفکر و ایدئولوژی وصل نمی‌شود.

رئیس جمهور اظهار داشت: در کشور ما جناح‌بندی داریم پس باید بگوییم ریاضی اصولگرایان یا اصلاح‌طلبان یا اعتدالگرایان؟! عده‌ای در کشور ما نشسته‌اند فیزیک و ریاضی و شیمی اسلامی درست کنند، پول‌های زیادی خرج شده اتاق‌های زیادی صرف شده و انرژی‌های بسیاری صرف شده است ریاضی و الگوریتم یکی است، علم، علم است؛ مگر فرق دارد؟!.

روحانی با اشاره به اینکه امروز برخی فکر می‌کنند باید علوم را دسته‌بندی کنند به‌عنوان علوم دینی و ضد دینی، گفت: اینها حتی پزشکی جدید را در مقطعی نمی‌پذیرفتند حتی دانشگاه را نمی‌پذیرفتند، پزشکی را که مدعی داروی شیمیایی محور باشد نمی‌پذیرفتند، می‌گفتند ما پزشکی بر اساس داروهای گیاهی داریم اما امروز این تفکر در جامعه ما طرفداری ندارد.

رئیس جمهور ادامه داد: تقسیم بندی‌هایی در خصوص علم داشتیم که موثر و مفید نبود. دین عظمت پیدا نمی‌کند که شیمی از قرآن یا مکتب امام صادق (ع) شروع شده است. دین مسئولیت بلندتری برای هدایت بشریت در مسیر رستگاری دارد که همه دانش‌ها در ذیل آن مفهوم بلند تعریف می‌شود.

وی در تشریح تفاوت علم با تفکر مادی و علم با تفکر دینی گفت: علم بر مبنای تفکر مادی جز وسیله‌ای برای قدرت و سلطه بیشتر، استعمار و استثمار است، علم ابزاری برای سلطه‌جویی است. زمانی که صنعت غرب به‌وجود آمد به دنبال مواد اولیه ارزان بودند تا کالای خود را گرانتر بفروشند و سود بیشتری داشته باشند.

وی با انتفاد از تفکر سیاست و علم بر مبنای سلطه افزود: امروز نیز بسیاری از مراکز سیاسی دنیا طراحی‌شان برای کسب علم در راستای سلطه است. البته هرکه داناتر است، تواناتر است. علم، قدرت و توانمندی و بینش می‌آورد و دید خاص به انسان می‌دهد.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اینکه ما دنبال دانش و علمی باشیم که دیگران را استثمار کنیم و دیدگاه سیاسی و فرهنگی خود را بر آنها تحمیل کنیم، این علم، علم اسلامی نیست. در علم اسلامی، علوم باید در خدمت انسان باشد.

وی افزود: قرآن هم اساس و عظمت انسان را به علم و دانش می‌داند و انسان موجودی است که یاد می‌گیرد اما فرشته آنچه را که می‌داند، می‌داند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه بشر به دنبال علم و دانش است، گفت: هدف‌ها در علم اسلامی و غیراسلامی فرق دارد.

روحانی با بیان اینکه ما می‌توانیم سازنده یک تمدن بزرگ باشیم، افزود: چگونه بسیاری از کشورهای آسیایی به این سرعت پیشرفت کرده‌اند و حتی در بعضی از زمینه‌ها شروع به رقابت با غرب کردند، امروز برخی کشورهای آسیایی در زمینه پیشرفت علمی حرکت پرشتابی دارند و حتی در برخی زمینه‌ها با کشورهای غربی رقابت می‌کنند و بسیاری می‌گویند که پایان قرن حاضر با برتری علمی کشورهای آسیایی در عرصه علم مصادف خواهد بود. خداوند توانمندی را در ما قرار داده، ما ایرانی‌ها هم تمدن‌ساز بودیم و هم تمدن را پرورش دادیم و هم در منطقه خودمان اولین کشوری بودیم که دموکراسی را آوردیم.

وی ادامه داد: ما در ساختن یک حکومت مردم‌سالار دینی در این منطقه پیشتاز بوده‌ایم، اما اینکه در این 40 سال ما در علم و دانش چه کاری انجام داده‌ایم؛ حتماً اقدامات خوبی انجام داده‌ایم. هیچ زمان دانشگاه‌های ما به این وسعت و عظمت و دارای این همه دانشجو نبوده است. امروز چهار میلیون دانشجو در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. دانشگاه و دانشجویان ما نه‌تنها در مسائل علمی بلکه در مسائل سیاسی و سرنوشت‌ساز، همیشه تأثیرگذار بوده‌اند. دانشگاه از ابتدای نهضت اسلامی دانشگاه و حوزه در کنار هم بودند و دانشگاه همچون حوزه در پیروزی انقلاب اسلامی و در اداره جامعه پس از پیروزی انقلاب نقش اساسی داشته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در انتخابات نیز دانشگاه‌ها نقش اساسی دارد، گفت: وقتی دانشجویان و اساتید به صحنه می‌آیند، جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

روحانی با بیان اینکه پیشرفت ما در برخی از فناوری‌های نو قابل ملاحظه است، تصریح کرد: در علوم فضایی، هسته‌ای و نانو پیشرفت‌های ما قابل ملاحظه است. جوانان ما انگیزه و استعدادهای لازم را دارند و دولت هم باید زمینه‌سازی کند. باید محیط دانشگاه را آزادتر کنیم و استاد هم بتواند آزادتر در علم و دانش نظرش را بگوید. ما باید در پژوهش آزاد باشیم. بنابراین باید محیط مناسب را در دانشگاه‌ها درست کنیم که این وظیفه دولت، مجلس و وزارتخانه است؛ اگر این چنین شد، پیشرفت ما می‌تواند سرعت ایجاد کند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار