رونمایی از اولین رمان احمد عزیزی در سالگرد درگذشتش

مراسم سالگرد درگذشت زنده‌یاد احمد عزیزی در کرمانشاه برگزار می‌شود. در این مراسم از نخستین رمان او رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۲۸۰۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵ - 24February 2018

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، «زینب عزیزی» خواهر زنده‌یاد احمد عزیزی، از برگزاری مراسم سالگرد این شاعر هم‌زمان با سالروز درگذشت او خبر داد و اظهار داشت: قرار است این مراسم روز شانزدهم اسفندماه، به کوشش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری برگزار شود.

وی افزود: در این مراسم از سه اثر تازه‌ منتشر شده از زنده‌یاد احمد عزیزی رونمایی خواهد شد. «شون میلکان» از جمله این آثار است که اولین مجموعه سروده‌های کردی احمد عزیزی محسوب می‌شود. «شون میلکان» به معنای بقایای خاکستر و ... چادرنشینان است که هنگام کوچ از آن‌ها باقی می‌ماند و نشان می‌دهد که در این منطقه افرادی زندگی می‌کرده‌اند. خواندن این اثر به دلیل استفاده از واژگان اصیل کردی، برای کرد زبان‌ها لذت‌بخش خواهد بود.

عزیزی افزود: حتی به خاطر دارم که برادرم سروده‌هایی از این کتاب را برای مردم شمیرانات می‌خواند و آن‌ها نیز از شنیدن آن لذت می‌بردند. در مجموع این کتاب حاوی واژگان اصیلی است که موجب عظمت بیشتر زبان کردی می‌شود.

خواهر زنده‌یاد احمد عزیزی از انتشار دو اثر دیگر نیز خبر داد و یادآور شد: «برق بلاغت» مجموعه‌ای از شطحیات احمد عزیزی است که به تازگی به چاپ رسیده است. همچنین کتاب «گیسوان شب» نیز که رمانی با زبان شطحیات است، در این مراسم رونمایی خواهد شد. اولین رمان نوشته شده توسط زنده‌یاد عزیزی «سرزمین سرمه» نام داشت که متأسفانه در دست نیست و به چاپ نرسیده است؛ از این جهت کتاب «گیسوان شب» نخستین رمان چاپ شده او محسوب می‌شود.

زنده‌یاد احمد عزیزی از شاعران تأثیرگذار پس از انقلاب بود که بیشتر به ایجاد سبک جدید در مثنوی و شطحیات معروف است. از او آثار متعددی به یادگار مانده که از آن جمله می‌توان به «کفش‌‌های مکاشفه»، «شرجی آواز»، «خوابنامه و باغ تناسخ»، «ترجمه زخم»، «باران پروانه» و «رودخانه رؤیا» اشاره کرد. عزیزی سال گذشته پس از تحمل 9 سال بیماری، در روز شانزدهم اسفندماه سال 1395 دارفانی را وداع گفت.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار