شعار «اول آمریکا» ترامپ از ياد رفته است

ترامپ گام موثری برای تحقق شعار «اول آمریکا» برنداشته است.
کد خبر: ۲۸۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۰ - 25February 2018

شعار «اول آمریکا»ی ترامپ از ياد رفته استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، هنوز داغی خبر حادثه «تیراندازی در یکی از مدارس آمریکا» - به عنوان یکی از نشانه‌های وضعیت بغرنج امنیتی در این کشور - فروکش نکرده است که برخی محافل رسانه‌ای آمریکا این روزها از بسر بردن بیش از پنج میلیون آمریکایی بر اساس استانداردهای جهانی در فقر کامل خبر می‌دهند. 

پایگاه اینترنتی سالون نوشت: در سال 2015 گزارش شد که حدود پنجاه میلیون آمریکایی ثروت منفی دارند و در نتیجه جزو ده درصد فقیرترین مردم جهان هستند. 

اما این آمار در آن زمان با عکس العمل منفی برخی محافل رسانه‌ای و سیاسی آمریکا روبرو شد و برخی گفتند: «احمقانه است. فقیرترین مردم جهان کسانی با کمترین استانداردهای زندگی هستند.»

به گزارش پایگاه اینترنتی سالون اذعان به واقعیت درباره شدت فقر در کشور آمریکا برای بسیاری از آمریکایی‌ها دشوار است. اما باید گفت فقیرترین مردم آمریکا ممکن است در یک روستا زندگی نکنند و برای رسیدن به آب یک مایل راه نروند اما آنها با بی‌خانمانی، اعتیاد به الکل، بیماری‌های روانی، اعتیاد به مواد مخدر، استرس ناشی از بدهکاری و نابرابری و آلودگی‌هایی که در کشورهای پیشرفته در بالاترین سطح است مواجه‌اند. همه این‌ها حاکی از کمترین استانداردهای زندگی است.

بر اساس اطلاعات شرکت مالی و بانکداری سوئیسی کردیت سوئیس در سه سال گذشته، چهار تا ده درصد از فقیرترین مردم جهان آمریکایی‌ها هستند که بیست تا بیست و پنج میلیون نفر را تشکیل می‌دهند.

برخی پژوهش‌ها نشان داده است میلیون‌ها آمریکایی وجود دارند که شرایط‌شان از نظر فقر مادی و جسمی بسیار بدتر از شرایط مردم در آفریقا یا آسیا است. مرگ و میر در سفید پوستان غیراسپانیایی تبار میانسال در آمریکا پس از سال 1998 به علت مصرف مواد مخدر، الکل و خودکشی افزایش یافته است. براساس گزارش بانک جهانی و آمار آکسفورد، بیش از پنج میلیون آمریکایی بر اساس استانداردهای جهانی در فقر کامل به سر می‌برند. اما این همه مسائل دولت آمریکا نیست. برخی گزارش‌ها نیز حکایت از فرسودگی شدید تاسیسات عمومی در شهرهای آمریکا دارد. 

همین مسائل سبب شده ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود شعار اول آمریکا را اعلام کند. وی با این شعار تلاش کرد به مردم آمریکا بگوید از این به بعد دغدغه دولت آمریکا دیگر کشورهای جهان نیست بلکه در درجه اول او در اندیشه حل مسائل مردم آمریکا خواهد بود. گویی دولت‌های گذشته آمریکا در پی سلطه‌جویی در جهان نبوده‌اند و آنها فقط از منافع مردم آمریکا به سود دیگر کشور ها و مردم جهان گذشته‌اند. 

این در حالی است که اگر آمریکا در گذشته نیز در اقصی نقاط جهان مداخله می‌کرده هدفی جز چپاول دیگر کشورها و تامین منافع شرکت‌ها و صنایع بزرگ این کشور - نه قاطبه مردم این کشور - نداشته است. به عبارت دیگر، حمایت نظامی آمریکا از متحدانش در جهان هم به سیطره واشنگتن بر سرنوشت متحدانش کمک می‌کند، هم برای کاخ سفید کارکرد تجاری دارد و در آمدزاست و هم زمینه را برای گرفتن امتیازات اقتصادی و سیاسی بزرگ از متحدانش فراهم می‌کند. 

به تعبیر دیگر منافع آمریکا، در چپاول دیگر کشورهای جهان است و به همین علت نیز ترامپ پس از نشستن بر کرسی ریاست جمهوری در کاخ سفید همچون - حتی بیشتر از - دولت های گذشته به مداخله سیاسی و نظامی در دیگر کشورها می‌پردازد. برخی از مهمترین مداخله‌های سیاسی و نظامی این روزهای آمریکا در کشورهای جهان عبارت است از: 

تصمیم آمریکا برای اعمال فشارهای جدید بر محور روسیه، ایران و سوریه آغاز دور جدید تلاش‌های آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید علیه روسیه.

حملات امروز امریکایی‌ها در کنار تروریست‌ها به غیرنظامیان در سوریه.

اذعان دوباره به تصمیم آمریکا برای انتقال سفارتخانه‌اش به قدس در سالگرد نکبت (سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی.)

اقدام واشنگتن به فراهم کردن زمینه حملات سایبری احتمالی به کره شمالی از طریق کشورهایی همچون کره جنوبی و ژاپن در شش ماه گذشته.

اقدام دولت ترامپ به وضع تحریم‌های تازه علیه کره شمالی. 

اعلام برنامه آمریکا برای توقف و بازرسی کشتی‌های مظنون به نقض تحریم‌های کره شمالی در شرق آسیا. 

این تحولات و تحولاتی شبیه به آن نشان می‌دهد که ترامپ گام موثری برای تحقق شعار «اول آمریکا» برنداشته است. هر چند تلاش‌هایی برای سود آورتر کردن مبادلات تجاری آمریکا با دیگر کشورها از جمله اروپا، استرالیا، چین، ژاپن، کره جنوبی، عربستان و ... کرده است.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها