سرمقاله/

غوطه شرقی سوریه در جنگ نظامی و سیاسی!

دولت‌های سوریه و روسیه و آمریکا درباره جنگ نظامی، سیاسی در منطقه غوطه شرقی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند و از آغاز جنگ سوریه در اشغال گروه‌های مسلح مخالف دولت بشار اسد قرار دارد سه دیدگاه و موضع دارند.
کد خبر: ۲۸۰۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰ - 25February 2018

غوطه شرقی سوریه در جنگ نظامی و سیاسی!به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب طرح پیشنهادی آتش‌بس سی روزه در منطقه غوطه شرقی دمشق بدون نتیجه پایان گرفت. قرار شده متن پیشنهادی بار دیگر مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد تا بار دیگر با ارائه پیشنهاد جدید برای برقراری آتش‌بس رأی‌گیری شود. بسیاری از تحلیلگران سیاسی پیش‌بینی می‌کنند که با اصلاح طرح پیشنهادی، آنگونه که آمریکا، روسیه و دولت‌های اروپایی راضی شوند، طرح آتش بس در شورای امنیت سازمان ملل مورد تصویب قرار خواهد گرفت. مرکل صدر اعظم آلمان و ماکرون رئیس جمهور فرانسه تلفنی با پوتین رئیس جمهور روسیه گفتگو کرده‌اند تا طرح اصلاح شده پیشنهادی در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود.

دولت‌های سوریه و روسیه و آمریکا درباره جنگ نظامی، سیاسی در منطقه غوطه شرقی که بیش از ۵۰۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند و از آغاز جنگ سوریه در اشغال گروه‌های مسلح مخالف دولت بشار اسد قرار دارد سه دیدگاه و موضع دارند.

طرف اول، در این ماجرا دولت سوریه است. نماینده دولت سوریه «جعفری» در سازمان ملل در سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل گفت، منطقه غوطه شرقی و شهروندان سوریه در آن از سوی چند گروه تروریستی مسلح از آنجمله گروه تروریستی «النصره» و جبهه تحریرالشام و… به گروگان گرفته شده اند. دولت سوریه برای آزادسازی شهروندان خود همچنین منطقه غوطه شرقی از دست تروریست‌ها می‌جنگد. آنهم در حالی‌که آمریکا و اسرائیل همچنان با حمایت از این جریان‌های تروریستی، سیاست ادامه بحران و جنگ در سوریه را در پیش گرفته‌اند. تروریست‌ها از این منطقه مرکز دمشق را هدف موشک و راکت‌های میان بُرد قرار می‌دهند. در سه ماه گذشته هزار و 200 بار دمشق از این منطقه و از سوی گروه‌های تروریستی مورد حمله موشکی قرار گرفته است که ده‌ها نفر کشته شده‌اند و بخش‌های مسکونی مردم در دمشق ویران شده است. در تمامی این حملات کمترین اعتراضی از سوی آمریکا و یا اعضای غربی در شورای امنیت سازمان ملل شنیده نشد.

دولت سوریه ضمن پخش اطلاعیه‌ها از طریق هوا به ساکنان غوطه شرقی اطلاع داده است که منطقه را ترک کنند، اما تروریست‌ها هر شهروند سوری را که بخواهد از گروگان بودن فرار کند، به گلوله می‌بندند و می‌کشند. اگر آتش‌بس برای تجدید قوای تروریست‌ها باشد، دولت سوریه آن را نخواهد پذیرفت، اما اگر شورای امنیت سازمان ملل و مسئولین این سازمان تعهد می‌دهند که در زمان آتش‌بس مسیر عبور و رهایی شهروندان سوری از این منطقه را فراهم می‌آورند و دمشق دیگر مورد اصابت موشک از سوی گروه‌های تروریستی در غوطه شرقی قرار نخواهد گرفت، ورود سازمان ملل برای آتش‌بس سی روزه مورد قبول دولت سوریه خواهد بود.

طرف دیگر ماجرای غوطه شرقی و جنگ نظامی، سیاسی که در جریان است، روسیه است. روسیه در برابر آمریکا در شورای امنیت قرار دارد که طرح‌های آمریکایی برای سوریه را وتو می‌کند. وزیر خارجه روسیه در مصاحبه‌های خود، ماجرای جنگ غوطه شرقی را ناشی از حمایت دولت ترامپ از تروریست‌های سوری می‌داند که در روند صلح و پایان بخشیدن به جنگ در این کشور مدام اخلال می‌کند. «لاورف» وزیر خارجه روسیه می‌گوید، سیاست‌های آمریکا در سوریه شکست خورده است، اما ترامپ همچنان با حضور نظامی در سوریه و حمایت از عملیات نظامی تروریست‌ها در غوطه شرقی و در دیگر بخش‌های این کشور مسیر ادامه جنگ را مهیا می‌سازد. روسیه ضمن نقد سیاست‌های دولت ترامپ در سوریه، آن را مانع‌تراشی در روند صلح می‌داند که در حرکت سیاسی روسیه و ایران و ترکیه برای دست‌یابی به توافق دولت و مخالفان بشار اسد برای صلح، سنگ‌اندازی می‌کند. اگر طرح پیشنهادی آتش‌بس سی روزه، آنگونه که روسیه می‌خواهد اصلاح گردد، این طرح به تصویب شورای امنیت خواهد رسید تا همزمان نشست‌های سوری ـ سوری که مسکو و تهران و آنکارا خواهان آن هستند، بار دیگر به جریان بیافتد.

طرف سوم، آمریکا است که سیاست‌های خاورمیانه‌ای آن از جمله درباره سوریه، در راستای منافع رژیم صهیونیستی قرار دارد. نتانیاهو خواهان پایان جنگ و پیروزی بشار اسد در سوریه نیست. آمریکا و اسرائیل در ماجرای جنگ غوطه شرقی، جبهه تبلیغاتی‌ای را باز کرده‌اند که در آن «فاجعه انسانی» در این منطقه و کشتار شهروندان اعمّ از زن و کودک و سالخوردگان، محوریت دارد. هجوم یکپارچه تبلیغاتی رسانه‌های غربی درباره «فاجعه انسانی» غوطه شرقی چنان گسترده شده است که افکار عمومی مردم جهان را علیه روسیه و ایران و بشار اسد جهت می‌دهند. این جریان‌سازی تبلیغاتی ـ. رسانه‌ای در زمانی انجام می‌پذیرد که جنایات روزانه سعودی‌ها در بمباران یمن همچنان در سانسور و محاق خبری قرار داده شده است. ترامپ دیروز گفت: «این را به شما می‌گویم، ما فقط به یک دلیل در سوریه هستیم، ما می‌خواهیم داعش را بزنیم و از شر داعش خلاص شویم و برگردیم. برای هیچ‌کار دیگری آنجا نیستیم و تا حد زیادی هم به هدفمان رسیده‌ایم، اما کاری که این سه کشور (روسیه و ایران و سوریه) در دوره کوتاه اخیر با مردم «غوطه شرقی» کرده‌اند، مایه ننگ است.»

واقعیت میدانی نشان می‌دهد که سیاست دولت ترامپ در راستای پایان بخشیدن به بحران جنگ در سوریه نیست و با زیر پا گذاشتن همه قوانین بین‌المللی، بدون دعوت دولت رسمی مرکزی سوریه، در داخل سوریه حضور نظامی و جنگی پیدا کرده است. گروه‌های تروریستی در سوریه که مدام در برابر ارتش سوریه شکست می‌خورند از حضور نظامیان آمریکا جان دوباره گرفته‌اند که یک نمونه آن موشک‌باران دمشق از فاصله نزدیک در «غوطه شرقی» است. جالب توجه اینکه سیاستمداران رسمی در مسکو و واشنگتن مدام می‌گویند، بحران سوریه راه حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی و گفتگو به این بحران خاتمه داد.

روزنامه «ایندیپندنت» می‌نویسد: «پیام ارتش سوریه با حضور چندین یگان زرهی و پیاده در اطراف غوطه، کاملا روشن است. غوطه سقوط خواهد کرد. ارتش تاکنون هزاران سرباز خود را در این منطقه از دست داده است.

عمده خودرو‌های بمب‌گذاری شده در دمشق از طریق غوطه شرقی وارد پایتخت شده‌اند. خمپاره‌ها و توپ‌های مخالفان مسلح به صورت پیوسته شرق دمشق را هدف می‌گیرند و منطقه دوما در غوطه شرقی اصلی‌ترین منبع عملیات تروریستی در دمشق محسوب می‌شود.»

رابرت فسیک، تحلیلگر سیاسی برجسته می‌نویسد: «غوطه سقوط خواهد کرد و قطعاً ادلب بعد از آن خواهد بود و بعد از آن سوریه باید تصمیم بگیرد که چگونه مناطق تحت کنترل آمریکا و کرد‌ها را در شرق کشور بازپس بگیرد.»

ظریف وزیر خارجه درباره بحران غوطه شرقی سوریه و پیشنهاد در شورای امنیت سازمان ملل گفت: «همواره خواهان اجرای توافق‌های آستانه برای کاهش تنش در سوریه بودیم. گروه‌های تروریستی و سیاست‌های مخرب آمریکا برای اهداف کوته‌نظرانه به تنش دراز مدت در منطقه دامن می‌زنند. ضروری است به سیاست‌های کاهش تنش برگردیم و حرکت حمایتی برخی از گروه‌های تروریستی مثل «النصره» هم متوقف شود.»

جنگ نظامی غوطه شرقی که در حمایت سیاسی ـ تبلیغاتی آمریکا با محوریت «فاجعه انسانی» قرار گرفته است، نشانه دیگر از شکست آمریکا در سوریه است که همچنان در تلاش است تا با معادله‌های جدید سیاسی و نظامی در آن تغییر ایجاد کند.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار