سردار هادیانفر:

روزانه ۱۰۰ الی ۲۰۰ کانال تلگرامی حذف می‌شوند/ مردم برای خرید از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک استفاده کنند

رئیس پلیس فتا با تاکید بر اینکه مردم برای برای خرید از سایت‌های دارای نماد اعتماد الکترونیک استفاده کنند، گفت: بر اساس چهار سیاستی که تلگرام تحمیل کرده است، روزانه بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ کانال فعال را حذف می‌کنیم.
کد خبر: ۲۸۰۷۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴ - 25February 2018

روزانه ۱۰۰ الی ۲۰۰ کانال تلگرامی حذف می‌شوند/ مردم برای خرید از سایت‌های دارای نماد اعتماد استفاده کنندبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس فتا در حاشیه همایش سراسری فرماندهان پلیس فتا  کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 22 آزمایشگاه تخصصی کشف جرم در نیمه اول سال 96 به بهره‌برداری رسید، اظهار داشت: امروز هفت آزمایشگاه با حضور سردار اشتری فرمانده ناجا به صورت ویدئو کنفرانس در هفت استان به بهره برداری رسید.

وی در ادامه با بیان اینکه آزمایشگاه‌های ما در گذشته در چند حوزه  از جمله نت‌بورک، شبکه تلفن همراه و کامپیوتر و حوزهای رمز و مولتی‌مدیا فعالیت می‌کردند، گفت: در گذشته استان‌های کشور مجبور بودند که ادله جرم را به استان‌های معین مراجعه کنند؛ اما از ابتدای امسال و همچنین از همین لحظه هر استانی برای خود آزمایشگاه تخصصی خود را دارد.

رییس پلییس فتای ناجا در خصوص جرائم سایبری گفت: تاکنون ۱۵۲ هزار ادله دیجیتال در چند سال اخیر در آزمایشگاه‌های پلیس فتا بررسی شده و 60 درصد این ادله مربوط به پرونده‌های پلیس فتا بوده و بخشی از آن مربوط به پلیس مواد مخدر و پلیس آگاهی و پلیس پیشگیری بوده و همچنین بخشی از آن مربوط به ارجاعات قضایی بوده است که به پلیس فتا واگذار شده است.

وی ادامه داد: کشف علمی جرم در سایه مرکز ادله دیجیتال امکان‌پذیر است و ما به اعترافات متهم نیازی نداریم و با ادله‌ای که از دیوایس‌های تجهیزات کشف می‌کنیم می تواند استنادپذیری را برا قضاوت کامل کند.

سردار هادیان‌فر در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه بیشتر جرائم در کدام شبکه‌های مجازی است، گفت: 46 درصد از جرائم در تلگرام، 20 درصد در اینستاگرام و الباقی آن در 920 هزار سایت‌هایی است که در کشور فعالیت می‌کنند اتفاق می‌افتد

وی در پاسخ به این سؤال که چه مدت زمان برای کشف جرم لازم است، گفت: کشف توسط ما نزدیک به هشت روز است؛ ما در مرکز 197 که به طور ماهیانه جلسه داریم؛ اما گاهی اوقات اطاله رسیدگی به پرونده‌ها طولانی است و در داداگاه‌ها مدت زمانی طولانی برای رسیدگی به پروندها صرف می‌شود. اخیرا پرونده‌ای داشتم که توسط اسکینر از 2 هزار نفر سرقت کرده بود که ما در ۷۲ ساعت متهم را شناسایی و دستگیری کردیم.

سردار هادیان‌فردر خصوص اینکه روزانه چند کانال در فضای مجازی فیلتر می‌شود، اظهار داشت: براساس چهار سیاستی که تلگرام تحمیل کرده است، روزانه بین 100 تا 200 کانال را حذف می‌کنیم.

وی در رابطه با کانال دروغ‌پرداز و ضد انقلاب «آمد‌نیوز» نیز گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایمیلی به مدیر تلگرام ارسال و درخواست کرد تا کانال آمد‌نیوز به دلیل ترویج‌ خشنونت در جامعه مسدود شود.

هادیانفر در پاسخ به اینکه شما موافق فیلتر تلگرام در سال ۹۷ هستید، جواب داد: در این خصوص نظر خاصی نداریم و هر سیاستی که کشور اتخاذ کند، تابع آن هستیم.

وی در خصوص اینکه بعضی از پایگاه‌های اینترتنی در ایام نوروز اقدام به فروش بلیط می‌کنند، گفت: کار‌های اقتصادی در تلگرام به گونه‌ای است که نظارتی بر آن نمی‌شود؛ اما انچه ما بر آن تاکید داریم، این است که مردم از پایگاه‌هایی استفاده کنند که دارای نماد اعتماد الکترونیک هستند و تحت نظارت اصناف و پلیس فعالیت می کنند؛ اگر تخلفی از سوی آن‌ها صورت گیرد، فراخوانده می‌شوند.

رئیس پلیس فتا گفت: 13 هزار کانال در فضای مجازی نماد اعتماد دارند و توصیه می‌شود هرگونه خرید و فروش در فضای مجازی را از طریق پایگاه‌هایی انجام دهند که نماد اعتماد الکترونیک داشته باشند؛ البته ادم‌هایی هستند که سایت‌های جعلی ایجاد کرده و توسط آن اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و اگر کسی در این زمینه به ما شکایت کنند ما بر اساس قانون اقدام خواهیم کرد.

سردار هایانفر در پاسخ به این سوال که در جمعه گذشته 120 پایگاه ایرانی هک شده، تصریح کرد: شرکت‌هایی هستند که سایت‌هایی تشکیل می‌دهند و رها می‌کنند این‌ها مشکل cms دارند و این‌ها که مورد هک قرار گرفتند مشکل دیفیس دادند و این سایت‌ها محتوایی را جابجا می‌کنند و ارزش هک شدن ندارد و شاید یکی از آسان‌ترین کار‌هایی است که در این حوزه می‌تواند انجام شود.

وی گفت: ما از سال ۹۵ بعد از مشکلی که برای مرکز آمار ایران صورت گرفت، تمام نقص‌های که در cms شرکت‌هایی که مشکل داشتند فراخوان داده شدند و از آن‌ها خواستیم مشکل امنیتی خود را بر طرف کنند و طبق گزارشی که هفته گذشته داده شده، مشکل امنیتی این سایت‌ها برطرف شده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار