قسمت دوم/ نقش رزمندگان استان سمنان در عملیات «خیبر»؛

۲۵ رزمنده‌ای که شهید زین‌الدین از رشادت‌های آن‌ها بسیار راضی بود

فرمانده لشکر (مهدی زین‌الدین) ابلاغ کرد که تعدادی از نیرو‌ها‌ی داوطلب را برای مأموریت ویژه آماده کند که احتمال برگشت از آن بسیار کم بود. ۲۵ نفر از رزمندگان گروهان‌های مختلف به وی معرفی شدند، اما بیش از ۹۰ درصد این نیرو‌ها مجروح و شهید شدند که شهید زین‌الدین از عملکرد شجاعانه آن‌ها به خصوص رشادت فرمانده‌شان (شهید) امرالله خلیلی بسیار راضی بود.
کد خبر: ۲۸۰۷۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۹ - 28February 2018

نقش مهم سه گردان استان سمنان در عملیات خیبر/// قسمت دوم/// لطفا کار شودبه گزارش خبرنگار دفاع پرس از سمنان، عملیات «خیبر» با هماهنگی سپاه و نیروی زمینی ارتش شکل گرفت. قرارگاه «کربلا» متشکل از ۱۲ لشکر (۶ لشکر از ارتش و ۶ لشکر از سپاه) عملیات را در تاریخ سوم اسفند ۶۲ ساعت ۲۰:۳۰ با رمز «یا رسول الله (ص)» در دو محور مستقل انجام داد.

محور اول در مسیر «طلائیه» و با هدف عبور از «هورالعظیم» با قایق‌های سبک غواصان و به دنبال آن نصب پل‌های شناور و ابتکاری و تصرف جزایر مجنون شمالی و جنوبی بود.

محور دوم نیز در منطقه «پاسگاه زید» و «شلمچه» و عبور از «شط العرب» و تصرف «بصره» نبرد سنگین و بسیار دشوار در یک منطقه نامناسب صورت پذیرفت.

نقش گردان امام موسی بن جعفر (ع) سمنان در عملیات خیبر

رزمندگان گردان امام موسی بن جعفر (ع) از رزمندگان شهرستان سمنان و دامغان به فرماندهی «مهدی مهدوی‌نژاد» در آذرماه سال ۶۲ به جبهه‌های جنوب اعزام شدند (کادر گردان از قبل حضور داشتند)، به طوری که با چندین‌بار اعزام برادران بسیج مقر لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (ع) گردان تکمیل می‌شود و در حومه سایت موشکی چهار که در عملیات فتح المبین آزاد شده بود، مشغول فراگیری اموزش‌های رزمی شدند.

یکی از پاسداران سمنان به نام (شهید) «ناصر (حسین) ترحمی» که در آن ایام در واحد آموزشی نظامی لشکر مشغول فعالیت بود، به پیشنهاد فرمانده گردان و موافقت فرمانده لشکر به عنوان جانشینی فرمانده گردان انتخاب و معرفی شد.

چند روز قبل از عملیات، فرمانده گردان موسی بن جعفر (ع) به همراهی تعداد دیگری از فرماندهان گردان‌ها به منطقه عملیاتی «خیبر» رفتند تا نسبت به موقعیت منطقه و همچنین مواضع دشمن در خط لشکر ۱۷ آشنا شوند.

فرمانده گردان می‌گوید: برادران قرارگاه اطلاعاتی «نصرت» ما رابه ساحل «هورالهویزه» بردند، هنگامی که می‌خواستیم سوار بر بلم‌ها شویم، یکی دو تن از فرماندهان داخل آب افتادند، لذا برادران قرارگاه به‌طور اجمالی نحوه سوار شدن بر بلم و بلمرانی را به ما یاد دادند.

با شروع عملیات، یکی از گروهان‌ها (گروهان یکم شهید محب) به وسیله بالگرد در شب به جزیره شمالی منتقل شد. صبح روز بعد گروهان دوم و سوم به وسیله قایق و هاورگراف به جزیره شمالی به گروهان یکم پیوستند.

همان شب نیرو‌ها مأمور شدند تا به ضلع شرقی جزیره جنوبی که درگیری بر روی آن جریان داشت بروند. لکن قبل از این‌که وارد عمل شوند، بر اثر اتش سنگین دشمن متحمل تلفات جزئی شده و قبل از روشن شدن هوا به دستور فرمانده به عقب بازگشتند. از تاریخ ۹ اسفندماه نیرو‌های گردان موسی بن جعفر (ع) در کلیه پد‌های غربی جزیره شمالی برای تأمین این جزیره استقرار یافتند.

در تاریخ ۲۵ اسفند‌ماه به دستور (شهید) «مهدی زین‌الدین» فرمانده لشکر، رزمندگان این گردان جایگزین گردان موسی کلیم الله در خط پدافندی (خاکریز ضلغ غربی و مرکزی) مستقر شدند. جهت تأمین امنیت نیرو‌های پشت خاکریز، نیرو‌ها به صورت هر گروهان یک دسته در کانال‌های جلو به صورت نامرئی مستقر شدند. فرمانده لشکر به فرمانده گردان ابلاغ کرد که تعدادی از نیروها‌ی داوطلب را برای مأموریت ویژه آماده کند که احتمال برگشت از آن بسیار کم بود. بیشتر نیرو‌های گردان داوطلب بودند. ولی به ناچار ۲۵ نفر از رزمندگان گروهان‌های مختلف به فرماندهی (شهید) «امرالله خلیلی» به فرمانده لشکر معرفی شده و مستقیماً در اختیار وی قرار گرفتند. بیش از ۹۰ درصد این نیرو‌ها مجروح و شهید شدند (شهید) زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ از عملکرد شجاعانه آن‌ها به خصوص رشادت فرمانده‌شان (شهید) امرالله خلیلی بسیار راضی بود که در همان عملیات شهید شد.

عملکرد گردان‌های «کربلا»، «شهید صدوقی» و «اشرفی» در عملیات خیبر

گردان «کربلا» با توجه به ۲ کادره بودن، با تدبیر (شهید) مهدی زین‌الدین، قبل از نیرو‌های اعزامی طرح «لبیک» هر ۲ کادر در مقر لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب (انرژی اتمی) مستقر و نیرو‌ها هر روز صبح پس از نماز و نیایش در صبح‌گاه مشترک و با حضور در دوی روزانه و راهپیمایی کوتاه و بلند مدت، آمادگی جسمانی خویش را ۲ چندان می‌کردند.

با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از طریق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیرو‌های طرح «لبیک» شهرستان شاهرود در گردان شهید صدوقی به فرماندهی «اسماعیل قاسم‌پور» و گردان «اشرفی اصفهانی» به فرماندهی (شهید) «حسین عرب عامری» (اخوی عرب) سازماندهی و تجهیز و به‌مدت یک هفته در کوه‌ها و در زمستان سرد مشغول گذراندن آموزش‌های نظامی شدند و پس از آن به منطقه جنوب اعزام و در کنار انرژی اتمی چادر زدند و در اردوگاه لشکر ادامه آموزش‌های تخصصی مربوط به عملیات را فراگرفتند تا روز موعود فرا رسید.

رزمندگان گردان «کربلا» به فرماندهی «عبدالرحیم ابراهیمیان» که از روز ۸ اسفند وارد منطقه نبرد شدند، پس از ۴ روز هدف حملات شیمیایی هواپیما‌های دشمن قرار گرفته و آسیب جدی می‌بینند و تعداد زیادی از آن‌ها شیمیایی شده و به شهادت می‌رسند و با دستور فرماندهان لشکر به عقبه لشکر در انرژی اتمی منتقل می‌شوند.

با فرماندهی مجدد، گردان شهید صدوقی به گردان کربلا تغییر نام و «اسماعیل قاسم‌پور» جانشین گردان می‌شود که گردان «کربلا» با گردان «اشرفی اصفهانی» طبق دستور به پشت دژ «هورالهویزه» اعزام و با قایق‌ها به درون جزیره جنوبی و شمالی انتقال یافته و مدت ۱۵ روز با کندن کانال و ترمیم سنگر‌ها و پاسخ به پاتک‌های دشمن، مواضع را حفظ و تثبیت کردند.

عملکرد گردان «فتح» به فرماندهی شهید «ابوالفضل محرابی»

رزمندگان شهرستان «دامغان» مانند دیگر نیرو‌های استان سمنان، در طرح «لبیک» سازماندهی شدند و پس از تجهیز و گذراندن دوره آموزشی کوتاه و اردویی در منطقه‌ای از شهرستان دامغان، به همراه سایر رزمتدگان استان به منطقه جنوب، مقر لشکر ۱۷ علی بن ابی‌طالب واقع در انرژی اتمی اعزام شدند و در آن منطقه نیز پس از مدت ۳ هفته آموزش تخصصی، ورزش‌های جسمانی، راز و نیاز با معبود یکتا، برای شرکت در عملیات آمادگی خود را اعلام کردند.

با توجه به سازماندهی ۲ گردان «فتح» و «فجر»، طبق دستور فرمانده لشکر، نیرو‌های ۲ گردان در همدیگر ادغام شدند و تحت فرماندهی «ابوالفضل محرابی» گردانی به نام «فتح» سازماندهی و با دستور مافوق به پشت دژ «هورالهویزه» استقرار یافت و سپس توسط هاورگراف به داخل جزایر رفته و به خط مقدم منتقل شد.

حجم آتش دشمن بر روی جاده و خط مقدم طوری بود که نیرو‌ها با کندن کانال و ترمیم سنگر‌ها، توانستند در مقابل شدیدترین پاتک‌های دشمن استقامت و پایداری کنند و با دادن تعدادی شهید و مجروح، جای خود را به گردان‌های دیگر دهند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار