دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

خوش خدمتی ترامپ به صهیونیست‌ها

طبق ادعای مقامات آمریکایی قرار است در هفتادمین سالگرد روز نکبت، سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اشغالی نقل مکان کند؛ انتفالی که بار دیگر خوش خدمتی آمریکایی‌ها را در قبال صهیونیست‌ها به منصه ظهور گذاشت.
کد خبر: ۲۸۰۷۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴ - 25February 2018

انتقال سفارتی که مایه خوش خدمتی به صهیونیست‌هاستبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، همزمان با هفتادمین سالگرد روز نکبت، آمریکا قصد دارد سفارت خود را از تل‌آویو به قدس منتقل کند؛ انتقالی که بار دیگر خوش خدمتی مقامات آمریکایی نسبت به مقامات اسرائیلی را نشان می‌دهد. انتخاب این تاریخ که همزمان با تاسیس رژیم منحوس اسرائیل است، حامل یک مفهوم نمادین است. این تصمیم ترامپ شاید در نگاه اول با اعتراض کشور‌های عربی رو‌به‌رو می‍‌شد؛ ولی طبق ادعای ترامپ این اعتراضات تنها چند روز ادامه و با سرعت هم کاهش می‌یابد. سفارت آمریکا تا زمان آماده شدن ساختمان جدیدش به ساختمان مربوط به فعالیت‌های کنسولی در محله «ارنونا» در بخش غربی قدس اشغالی منتقل خواهد شد.

یوم النکبه چگونه شکل گرفت؟

24 اردیبهشت‌سال1327، صد‌ها هزار فلسطینی به بهانه استقلال اسرائیل از فلسطین اخراج شدند. از نظر فلسطینیان این روز یادآور روز‌های تلخ اشغال سرزمین‌شان و شروع آوارگی است. در این روز مهاجران یهودی با کمک سازمان‌های بین‌المللی توانستند بیش از 800 هزار نفر فلسطینی را مجبور به ترک خانه و کاشانه‌شان شدند.

این قطعنامه هیچ وقت نتوانست هیچ‌کدام از طرفین را راضی کند. فلسطینیان این قطعنامه را تصرف نیمی از خاک کشورشان قلمداد می‌کردند و در سوی مقابل رژیم صهیونستی به نیمی از مساحت فلسطین قانع نبود. آن‌ها به دنبال کل فلسطین بودند تا از این طریق پلی برای تحقق رویای دیرینه صهیونیست‌ها که همان تشکیل اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات را عملیاتی بکنند. در شصتمین سالگرد اینروز بان‌کی‌مون در تماسی تلفنی با محمود عباس، بخاطر مشکلاتی که در این سال‌ها براییشان پیش آمده است ابراز همدردی کرد.

دست‌های پشت پرده انتقال سفارت از تل‌آویو به قدس اشغالی

شلدون ادلسون مشهور به پادشاه قمار فردی 84 ساله ‏یهودی است. او سرمایه‌دار یهودی آمریکایی و یکی از ثروتمندترین افراد زنده در جهان است. مالک بسیاری از هتل‌ها، سالن‌های گردهمایی و کازینو‌ها در سراسر جهان از جمله در شهر‌های لاس‌وگاس آمریکا، ماکائو و سنگاپور است. وی چهارمین فرد سرمایه‌دار در آمریکا است و طبق گفته برخی از منابع، سرمایه وی بالغ بر 36 میلیون دلار برآورد شده است.

ادلسون مالک روزنامه عبری اسرائیل امروز و از حامیان مالی عمده حزب جمهوری‌خواه در ایالات متحده آمریکا و حزب لیکود در اسرائیل است؛ هم‌چنین از دوستان شخصی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل است. اگر حمایت‌های مالی او نبود شاید هیچ‌وقت ترامپ رییس جمهور آمریکا نمی‌شد. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا، وی 30 میلیون دلار برای ترامپ تبلیغ کرد.

قانون انتقال سفارت آمریکا به قدس توسط چهار رییس جمهور قبلی آمریکا رد شده بود و ترامپ با امضا کردن این قانون به تابوشکنی‌های خود ادامه می‌دهد. طبق ادعای رسانه‌های آمریکایی، با فشار‌های ادلسون، ترامپ مجبور شد این تصمیم را بگیرد و حتی ترامپ را تهدید کرده است که اگر این تصمیم را انجام ندهد در انتخابات 2020 از او حمایت نخواهد کرد؛ حال او قرار است هزینه انتقال سفارت را تامین کند.

واکنش مقامات اسرائیلی

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از تصمیم ترامپ برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل استقبال و از ترامپ به خاطر این صداقت تشکر کرد.

وی در بیانیه‌ای تاکید کرد: تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت کشورش از تل‌آویو به قدس در روز استقلالی که پیش‌رو داریم ادامه اعلام تاریخی او در ماه دسامبر است که زمینه به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل است.

اسرائیل کاتس، وزیر اطلاعات اسرائیل نیز در صفحه خود در توییتر به دونالد ترامپ به خاطر تصمیمش برای افتتاح سفارت آمریکا در قدس در هفتادمین سالگرد تاسیس اسرائیل (یوم نکبه) که چهادرهم ماه مه است، تبریک گفت. اسرائیل کاتس افزود: هدیه‌ای از این بزرگتر نیست! حرکتی به موقع و درست. مرسی دوست عزیز.

واکنش مقامات فلسطینی

نبیل ابو ردینه، سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطین درپی اعلام خبر انتقال سفارت آمریکا به قدس در ماه مه گفت: هرگونه گام یک جانبه هیچ کمکی به تحقق صلح نمی‌کند و به هیچ طرفی مشروعیتی نمی‌بخشد. این گام‌ها با قوانین بین‌الملل هم‌خوانی ندارد و تلاش‌ها در مسیر صلح در منطقه را با مشکل روبه‌رو می‌کند و فضای منفی و زیان‌باری را به وجود می‌آورد.

صائب عریقات، دبیرکل کمیته مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین اظهار داشت: تصمیم انتقال سفارت آمریکا به قدس اقدامی در جهت تحریک عامدانه احساسات اعراب و مسلمانان است.

عریقات تاکید کرد: تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و انتخاب سالگرد «یوم نکبة» ملت فلسطین برای این مساله بر خلاف قوانین بین‌المللی و توافقنامه‌های امضا شده و اقدامی عمدی برای نابودی راه حل دو کشوری است.

حال این سوال پیش می‌آید که آیا این اقدام ترامپ با مخالفت کشور‌های عربی روبه‌رو خواهد شد یا خیر؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اکثر کشور‌های عربی در ظاهر با این اقدام آمریکا مخالفت کردند، ولی در باطن با این انتقال موافق هم هستند. در میان کشور‌های عربی، اردن که مسئول حفظ قدس اشغالی و مقدسات مذهبی و اسلامی را بر عهده دارد؛ سفارت اسرائیل را مجددا افتتاح کرد. عادی سازی روابط با اسرائیل روزبه‌روز در حال گسترش است تا جایی که پارلمان تونس با جرم دانستن عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر مخالفت کرد و یا در سویی دیگر اویخای ادرعی سخنگوی ارتش اسرائیل بار‌ها در تلویزیون الجزیره حضور یافته و اعراب را تهدید کرده است. عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان هم اسرائیل دوست و ایران را تنها دشمن منطقه و جهان خود طلقی می‌کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار