آیت‌الله قائم مقامی:

محتوابخشی انقلاب اسلامی به هنر در کشور/ هنر پیش از انقلاب مبتذل و روشن‌فکرانه بود

استاد اخلاق، معارف و مباحث دینی با بیان اینکه هنر پیش از انقلاب مبتذل و روشن‌فکرانه بود، گفت: انقلاب اسلامی به هنرها محتوا داد و یادآوری کرد هر حرف و چیزی جای سخن ندارد.
کد خبر: ۲۸۰۸۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱ - 25February 2018

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، آیت الله «سید محمد قائم مقامی» استاد اخلاق، معارف و مباحث دینی در هشتمین همایش مدیران هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که صبح امروز (یکشنبه ششم اسفندماه) برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی عظیم‌ترین حادثه عصر بود که تاکنون که ۴۰ سال از آن می‌گذرد این ویژگی را هنوز دارد و بزرگترین اتفاق دوران خواهد بود.

استاد اخلاق، معارف و مباحث دینی گفت: انقلاب اسلامی بر همه چیز تأثیر گذاشت و تاثیرات شگرفی نیز بر همه هنرها داشت و یک گونه یاری متقابل بین همه هنرها و انقلاب به وجود آمد.

وی افزود: هنرها در تمام جهات (تئاتر، سینما، موسیقی و تجسمی همگی) متاثر از انقلاب شدند و از سوی دیگر دین به یاری هنر آمد، در شرایطی که هنر بحران‌زده شده بود و محتوای درست و عمیقی نداشتند و به شدت فرم‌گرا شده بود.

آیت الله قائم مقامی تصریح کرد: پیش از انقلاب فقط هنر مبتذل و روشن‌فکرانه وجود داشت که غرق در فرم بازی شده بود. انقلاب به هنر موضوع و سوژه داد و هنرها در تمام جهات کمک کردند و هنر به ذیل انقلاب و دین آمد. تا امروز فراز و فرودهایی داشتیم اما مقداری عقب‌گردهایی در حوزه‌های سینما به وجود آمد.

وی ادامه داد: ما معتقدیم ماهیت اصلی هنر از منظطر دین، «زبان بودنش» است. زبان اعم از سخن لفظی و ابراز است. ما در هنر به ۲ ذات رسیده‌ایم. اول ذات زبانی که در این وجه هنر فقط بیان کردن است.

آیت الله قائم مقامی افزود: اینکه هنر چه می‌خواهد بگوید وجه دیگری از هنر است. انقلاب اسلامی به هنرها محتوا داد و یادآوری کرد هر حرف و چیزی جای سخن ندارد. معتقدیم هنری اصیل است که در راستای آفرینش قرار می‌گیرد و در ادامه مسیر الهی است. این محتوایی است که انقلاب به هنرها داد.

استاد اخلاق، معارف و مباحث دینی عنوان کرد: هنر که زبان، بیان و اظهار است و یک هبه و موهبت الهی است باید شکرانه‌اش به جا آورده شود. شکرانه این هنر نیز حرف دین، اسلام، ولایت و شهدایی زدن است که اساسا حرف واقعی دیگری در جهان وجود ندارد. ما در تمام هنرها باید پای این حرف‌ها بایستیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی‌های هنرمندان متدین انقلابی این است که تمیز دهند که در کجا به ما چه چیزی دیکته می‌شود. چون ما اصل هنر را هبه خداوند می‌دانیم و‌ معتقدیم زبان هنر اساسا اقتضای گفتن سخن حق را دارد.

آیت الله قائم مقامی اظهار داشت: غرب سیاست‌های مدنظرش را به هنر القا می‌کند در حالی که خودش آن مسائل را رعایت نمی‌کند و قبول ندارد. القائات را باید تشخیص داد. مثلاً می‌گوید تبلیغات الزاما به معنای خراب شدن اثر هنری است در حالی که مهم‌ترین کارهای «استریندبرگ» کارگردان مطرح آمریکایی تبلیغ هنرمندانه در جهت بیان مظلومیت قوم یهود است.

این استاد اخلاق، معارف و مباحث دینی گفت: فیلم‌هایی که غرب از حضرت مسیح ساخته است خلاف آن چیزی است که به ما می‌گویند. آن‌ها اصل واقعه را از انجیل می‌گیرند و آن را با شگفتی و هنرمندی واقعی در قالب سینما نشان می‌دهند هرچند که حرف و محتوای آن‌ها غلط است.

وی افزود: هنر از منظر اسلام همگی زبان هستند و قوی‌ترین و فراگیر ترین زبان، سینماست که ظرفیت ابلاغ رسالت الله را دارد به شرط اینکه مورد دیکته و القا قرار نگیرد؛ مثلا نمونه کسانی که مورد دیکته و القاء غرب قرار نگرفت فرج الله سلحشور است که شاهکار به تمام معنی انجام داد. سلحشور به ضد سینما عمل کرد و گفت من «شیعه و حزب اللهی هستم و آرتیست و سینماگر نیستم». کار هنری سلحشور بمب فرهنگی بود. اهل هنر می‌دانند فیلمی ساخته نمی‌شود که یک کشور برای آن فیلم تعطیل شود.

آیت الله قائم مقامی ادامه داد: سلحشور در خدمت دین، اسلام و ارزش‌ها بود. در مقطع چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی نیز باید پخته‌تر شده باشیم و مجددا باید از اصول و مبانی بگوییم و در خدمت این مبانی باشیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار