گلعلی بابایی در مراسم بازخوانی کتاب «غوغای غبار»:

دو ماه پردازش کتاب طول کشید/ در تمامی قسمت‌ها حرف دلم را زدم

رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس گفت: بنده در کتاب «غوغای غبار» هر جا احساس نیاز کردم به نوشته‌های سایر نویسندگان همانند شریعتی و جلال رجوع کردم به خاطر همین در بعضی از قسمت‌ها ادبیات تغییر می‌کند و در تمامی قسمت‌ها حرف دلم را زدم.
کد خبر: ۲۸۰۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵ - 15September 2014

دو ماه پردازش کتاب طول کشید/ در تمامی قسمت‌ها حرف دلم را زدم

 به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، کتاب «غوغای غبار» اثر سردارگلعلی بابایی، رئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس عصرروز گذشته در فرهنگسرای سرو با دبیری کوروش علیانی بازخوانی و بررسی شد.

گلعلی بابایی در ابتدای سخن به حضور خود در لشکر 27 محمد رسول الله (ص) در زمان جنگ اشاره کرد و گفت: سی و دوسال از اسارت حاج احمد متوسلیان به عنوان فرمانده لشکر محمد رسول الله (ص) می گذرد و من سعی کرده ام در کتابهایم به شخصیت این فرمانده مقتدر اشاره داشته باشم. همچنین در دو کتاب "همپای صاعقه" و "در هالهای از غبار"نیز به ابعاد وجودی و وشخصیتی و ی پرداخته ام.
وی با بیان اینکه تمام ثواب این دفتر، پیشکش شده به خاطره درخشان و ماندگار مسافر بیبازگشت "احمد متوسلیان" بود، ادامه داد: همه چیز با یک دست خط شروع شد وگرنه من که ثبت نام برای مکه نکرده بودم و از طرفی هم اطلاعاتی را از وضعیت اعزام زوّار به حج تمتع داشتم و اینکه تا چه اندازه سختی میکشند تا به حج اعزام شوند چرا که میگفتند: کسانی که ثبتنام کردهاند تا هجده سال آینده برایشان نوبتبندی شده است.

گلعلی بابایی تصریح کرد: سیزدهم تیرماه 1387 در تالار بزرگ کشور یادواره باشکوهی برای احمد متوسلیان گرفته بودیم که در آن عمده بزرگان کشوری و لشکری حضورداشتند تا از مقام آن  شهید بزرگوار تجلیل کنند؛ زمانیکه برنامه  تمام شد مشغول جمع  و جور کردن وسایل در تالار بودیم که آقای قاسم صادقی صدایم کرد و دفترچه یادداشت خودش را درآورد و ورق زد تا رسید به صفحهای که در آن با خودکار آبی چند خط نوشته شده بود. خطاب به بنده گفت میدانید این چیست؟ گفتم از کجا بدانم؟ گفت همین یک تکه کاغذ، به منزله امریه تشویقی برای اعزام شما به حج تمتع است؛ بهت زده شدم و پرسیدم چه کسی این را نوشته که پاسخ داد سردار جعفری فرمانده کل سپاه.

رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس با بیان اینکه خاطرات حج همانند خاطرات جبهه نیست، افزود: 7یا 8 دفترچه ی خاطرات بنده محصول هشت سال جنگ تحمیلی بود ولی خاطرات حج برای 30 روز سفر بود که بخش عمده کار و پردازش برروی کتاب «غوغای غبار» را در تهران به مدت دوماه انجام دادم.

در ادامه گلعلی بابایی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه علت اختصاص دادن  بخش قابل توجهی از کتاب به بقیع، چیست؟ اظهارکرد: تا جاییکه امکانش بود سعی کردم از تکرار این موضوع که هرروز به بقیع میرفتیم بپرهیزم؛ حال و هوای بقیع توصیف نکردنی است حتی زمانیکه مریض بودم هم دلم نمیآمد در بقیع حضور پیدا نکنم حتی روزی دوبار را میرفتم.

وی با اشاره به دستگاه تبلیغات وهابیت که در کتابش نیز به آن پرداخته بود، افزود: کسی که به مکه مشرف شده باشد با فضای بقیع آشنایی دارد ومیداند ملتهای مختلف که فارسی زبان و یا پاکستانی هستند علیه شیعه حرف میزنند و با یکسری اطلاعات مخدوش شده سعی دارند تا چهره شیعیان را خراب کنند ولی کسی گوش به این حرفها نمیدهد و دستگاه وهابیت دستگاه بسیار اختناق سنگینی است و بنده فکر میکنم عربستان از نظر امنیتی شاید رتبه اول را داشته باشد تا کسی جرات سخن گفتن علیه شان را نداشته باشد.

کوروش علیانی دبیر این مراسم  در ادامه گفت: یکی از طرحهایی که عربستان سعودی به خصوص در حج دنبال میکند این است که خودشان را پیشانی اهل سنت نشان دهند در صورتیکه اینطوری نیست؛ اتفاقی که چند سال پیش مطبوعات منتشر کردند درمورد آتش سوزی در مدرسه دخترانهای در عربستان بود که پلیس به آنجا رفته و دخترانی که در حین فرار بودند به محل حادثه برمیگرداند و میگفت اجازه فرار ندارید چونکه حجابتان کامل نیست؛ آنها وانمود میکنند که اهل بحث و گفت و گو هستند واگر شما در بحث کمی جدی باشید، شما را دوره میکنند وبا خودشان می برند و جدیدا ایرانیهایی را که میگیرند به دادگاه به جرم التساب میبرند و التساب یعنی شما توی طواف تماس بدنی با خانمی پیدا کردید که طی چندسالی که ایرانی در زندان است روی ذهنش کار میکنند و به سمت خودشان میکشانند.

گلعلی بابایی در خصوص مطلبی که دبیر این مراسم مطرح کرد، توضیح داد: در عربستان برای وهابیت نمیتوان کاری کرد چرا که  اختناق بسیار بالاست و دل آدمی میسوزد برای یکسری زوار مثل اندونزیها که مثل گوسفند سرشان را پایین انداختند و دنباله رو وهابیان هستند؛ زمانی بود که ما تظاهراتی را در راستای برائت از مشرکین داشتیم ولی الان محدودتر شده و درآنجا زیاد نمیشه کاری کرد. ولی با این وجود از طریق شبکههای مجازی میتوان علیه وهابیت روشنگریهایی را انجام داد.

رییس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس در سوال مبنی براینکه در متن کتاب سه لحن متفاوت محاورهای و ساده، لحنی که گزارش کتابهای  تاریخی را ارائه میدهد ودرنهایت با لحن ادبی مواجهیم، آیا این لحنها نباید به یکدیگر نزدیک تر میشدند؟ پاسخ داد: بنده در این کتاب هر جا احساس نیاز کردم به نوشتههای سایر نویسندگان همانند شریعتی و جلال رجوع کردم بعنوان مثال نوشته آقای شریعتی در خصوص حج بسیار وصف مناسبی است به خاطر همین در بعضی از قسمتها ادبیات تغییر میکند و در نهایت باید بگویم که در تمامی قسمتها حرف دلم را زدم.

وی در خصوص علت نام گذاری کتاب «غوغای غبار» خاطرنشان کرد: شما وقتی به مکه مشرف میشوید روز آخر شما همان روز اول حیران شماست؛ بدین معنا که آموزشها را میبینید ولی باز همان بهت و حیرت را در روز آخر هم دارید؛ در مکه غربتی از حضرت علی (ع)  به عنوان تنها مولود کعبه است و شما در مکه همه چیز را میبینید جز حضرت (علی) که در این قسمت از اشعار شاعر میرشکاک استفاده کردم.

 

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار