یادداشت/ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه

داستان همیشگی ما و اروپا

اروپا در جهت ایجاد همراهی نسبی آمریکا با سیاست‌هایشان در قبال ایران، درصدد ارائه برخی امتیازات به ترامپ است. طرح ادعای کمک موشکی ایران به یمن و گشایش پرونده دیگری علیه کشورمان در شورای امنیت با هدف حفظ برجام از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد، این در حالی است که چنین اقداماتی به معنای حفظ برجام نیست و تفاوت زیادی بین نظرات اروپا و آمریکا وجود ندارد.
کد خبر: ۲۸۰۸۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ - 26February 2018

داستان همیشگی ما و اروپابه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در یادداشتی نوشت:

سیاست اعطای امتیازات اقتصادی به کشورهای اروپایی در ازای تعدیل مواضع سیاسی آنها سیاستی شکست‌خورده و کهنه است که بارها تکرار شده. امروز در عمل جمهوری اسلامی ایران خودروسازی فرانسه را از ورشکستگی نجات می‌دهد و در مقابل بیشترین ظلم به کشورمان از سوی اروپا صورت می‌گیرد.

بعد از برجام به جای این‌که بر اروپا فشار وارد کنیم تا آمریکا را برای اجرای تعهداتش مطابق برجام تحت‌فشار قرار دهد، شاهدیم که اروپاییان هم از منافع اقتصادی‌شان در ایران بهره برده‌اند و هم تلاش می‌کنند رفتار آمریکا را در قبال برجام به سود خود تمام کنند.

هدف آمریکا بازگشایی پرونده برجام و قراردادن پیش‌شرط‌هایی در این توافق از موضوعات موشکی گرفته تا حقوق بشر و پذیرش بازرسی‌های پایدار است اما اروپا در جهت ایجاد همراهی نسبی آمریکا با سیاست‌هایشان در قبال ایران، درصدد ارائه برخی امتیازات به ترامپ است. طرح ادعای کمک موشکی ایران به یمن و گشایش پرونده دیگری علیه کشورمان در شورای امنیت با هدف حفظ برجام از سوی آنها صورت می‌گیرد، این در حالی است که چنین اقداماتی به معنای حفظ برجام نیست و تفاوت زیادی بین نظرات اروپا و آمریکا وجود ندارد.

هدف آمریکا این است که از ناحیه شکاف یا دریچه اطمینانی که روی برجام به نام قطعنامه 2231 گذاشته شده است، اتهامات جدیدی را علیه ایران مطرح کند اما انگلیس، فرانسه و برخی کشورهای دیگر تلاش می‌کنند پرونده تازه‌ای علیه کشورمان باز کنند تا همچنان جمهوری اسلامی ایران در راهروهای شورای امنیت سرگردان بماند و قرار گرفتن ذیل فصل هفت منشور سازمان ملل کماکان به‌عنوان یک تهدید بالای سر کشورمان باشد.

فارغ از موضعگیری چین و روسیه در رای گیری که خبرها حاکی از احتمال رد این قطعنامه از سوی روسیه است اما اصل موضوع نشان می‌دهد سیاست اعطای امتیاز به اروپا اشتباه است. بعد از انقلاب اسلامی اصرار بر این سیاست باعث شده 90 درصد مبادلات اقتصادی ایران با اروپا به سود اروپا باشد. همواره ایران پذیرای کالاهای تولیدی اروپا بوده و مواد خام به اروپا صادر کرده است.

منبع: جام جم

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار