سردار عبداللهی:

پیکر جانباختگان سانحه هواپیمای یاسوج توسط سپاه احراز هویت می‌شود/ بازسازی بیمارستان صحرایی فاطمه الزهرا(ع) در سال آینده

معاون بهداشت و درمان سپاه گفت: پیکرهای جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج توسط سپاه و با همکاری پزشکی قانونی کشور احراز هویت می‌شود.
کد خبر: ۲۸۰۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳ - 26February 2018

پیکر جانباختگان سانحه هواپیمای یاسوج توسط سپاه احراز هویت می‌شود/ بازسازی بیمارستان صحرایی فاطمه الزهرا(ع) در سال آیندهبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار «احمد عبداللهی» معاون بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی سپاه در نشست خبری ششمین آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر «محمدعلی رهنمون» و هشتمین کنگره علمی طب‌رزم که صبح امروز برگزار شد، درباره نقش طب‌رزم در دفاع مقدس اظهار داشت: سپاه در ابتدا شرایط پشتیبانی پزشکی از جبهه‌ها را نداشت اما در دفاع مقدس رشد بسیار خوبی کرد و سامانه‌های آن به روز شد.

وی ادامه داد: بعد از جنگ با تایید مقام معظم رهبری، دانشگاه علوم پزشکی سپاه تشکیل شد و امروز می‌توان با افتخار اعلام کرد سپاه در حوزه بهداشت و درمان به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافته به نحوی که به وزارت بهداشت اعلام کردیم آماده همکاری با آن‌ها در طرح‌های ملی هستیم.

سردار عبداللهی با اشاره به رشد و پیشرفت صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان گفت: بعد از انقلاب از وارد کننده پزشک به صادرکننده و پذیرنده توریسم درمانی تبدیل شدیم و اگر روزی بیماران برای درمان به اروپا اعزام می‌شدند، امروز از آلمان و انگلستان و دیگر کشورهای جهان افرادی برای درمان به ایران سفر می‌کنند.

وی در ادامه به پیشرفت سپاه در حوزه‌های بهداشت و درمان پرداخت و افزود: در حوزه بهداشت و درمان مصدومان شیمیایی و تشخیص هویت براساس «دی ان ای» کشور ایران قطب منطقه است، به نحوی که تاکنون اقدامات بسیاری برای ارتقاء سلامت جامعه انجام داده‌ایم؛ به عنوان مثال در حادثه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج شناسایی پیکرهای جان باختگان توسط سپاه با همکاری پزشکی قانونی صورت می‌گیرد و حتی تشخیص هویت شهدای دفاع مقدس نیز توسط این نهاد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: علاوه بر این پزشکان ما در قالب بسیج جامعه پزشکی به نقاط مختلف کشور اعزام می‌شوند و طی آن خدمات بسیاری به مردم محروم ارائه می‌دهند که به نوعی رزمایش و تمرینی برای ارتقاء آمادگی است؛ حتی در حوادث غیر مترقبه مانند زلزله کرمانشاه اولین واحدهایی که وارد منطقه شدند، واحدهای درمانی سپاه و ارتش بودند که در این رابطه سپاه 6 واحد بیمارستان صحرایی در منطقه برپا کرد.

سردار عبداللهی ادامه داد: البته در خارج از کشور هم حضور داریم، به عنوان مثال زمانی که کشورهای همسایه و جبهه مقاومت در عراق و سوریه از ما درخواست کمک کردند، برای کمک به انها در جبهه مقاومت حضور یافتیم و خدمات بسیار خوبی ارائه کردیم و حتی زمانی هم که چند سال پیش در پاکستان زلزله‌ای آمد، برای کمک به مصدومان گروه‌های پزشکی را به این کشور اعزام کردیم و در حوادث اخیر میانمار نیز چنین فعالیتی داشتیم.

وی تصریح کرد: امروز اگر جنگی روی دهد، جنگ ما جنگ هواپایه و دریاپایه خواهد بود لذا با توجه به این موضوع سامانه‌های جراحی را سبک و سیال کردیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و حتی در پست‌ترین نقاط جغرافیایی بیمارستان صحرایی را برپا کنیم.

معاون بهداشت و درمان سپاه همچنین در ادامه اظهار داشت: در همین راستا برخی از کشور‌های همسایه به دنبال دریافت بیمارستان‌های صحرایی از سپاه هستند به همین جهت تفاهم‌نامه‌ای با تعدادی از این کشور‌ها خواهیم داشت تا سامانه بیمارستان‌های صحرایی به آن‌ها واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه سپاه در نقاط حاشیه‌ای کشور نیز خدمات خود را به مردم ارائه می‌کند، خاطرنشان کرد: همه ساله میلیارد‌ها تومان در این مناطق برای خدمت‌رسانی به مردم محروم هزینه می‌شود که بیشترین این خدمات در استان‌های محروم مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خراسان جنوبی و استان‌های غربی صورت می‌گیرد.

سردار عبداللهی در خصوص اقدامات سپاه برای درمان بیماران پروانه‌ای هم گفت: سپاه در حال درمان برخی از این بیماران است، اما باید یک بستر قانونی برای درمان آن‌ها فراهم می‌شد تا آن‌ها نیز مانند بیماران صعب العلاج تحت پوشش درمانی قرار می‌گرفتند؛ لذا با رایزنی که با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس داشتیم و همچنین همکاری نوبخت، توانستیم به این بستر قانونی دست پیدا کنیم به نحوی که 2 ماه پیش هیئت دولت این بیماران را هم تحت پوشش خدمات درمانی قرار داد و بدین ترتیب مسیر قانونی برای درمان آن‌ها فراهم شد.

وی در ادامه با بیان اینکه جامعه پزشکی در دفاع از حرم اهل بیت (ع) تاکنون 2 شهید داشته، در خصوص تعداد بیمارستان‌های صحرایی دوران دفاع مقدس و نیز احیاء آن‌ها عنوان کرد: در دوران دفاع مقدس تعداد 50 بیمارستان صحرایی به رزمندگان خدمات پزشکی و درمانی ارایه می‌دادند که از این تعداد در حال حاضر کمتر از 10 بیمارستان صحرایی آثاری از آن‌ها باقی مانده است.

معاون بهداشت و درمان سپاه اضافه کرد: بیمارستان‌های علی بن ابی‌طالب (ع) و امام حسین (ع) نمونه‌هایی از این بیمارستان‌ها هستند که اکنون با بازسازی آن‌ها شاهد پذیرایی از کاروان‌های راهیان نور در این بیمارستان‌ها هستیم؛ البته در صدد هستیم تا بیمارستان فاطمه الزهرا (س) که وظیفه پشتیبانی از عملیات فاو را داشت، برای سال آینده با کمک مهندسی سپاه بازسازی و افتتاح کنیم، زیرا این بیمارستان تنها بیمارستانی است که در دفاع مقدس مورد حمله شیمیایی قرار گرفت.

وی تاکید کرد: البته این بیمارستان تا پایان جنگ تحمیلی ده‌ها بار مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت که در یک مورد علیرغم اینکه اورژانس بیمارستان در حمله هوایی دشمن آسیب دیده بود، اما کار خدمات رسانی به مجروحان را تعطیل نکرد و ظرف مدت 20 دقیقه در مکان دیگری اورژانس برپا و خدمات رسانی مجدد برقرار شد.

سردار عبداللهی افزود: اینگونه فعالیت‌ها در شرایطی روی داد که در زیر آتش دشمن قرار داشتیم، اما اکنون اگر 40 بیمار هم زمان وارد اورژانس بیمارستانی شود، فعالیت‌های بیمارستان مختل می‌شود.

وی همچنین بیان داشت: پیش‌بینی شده تا در محل بیمارستان صحرایی خاتم الانبیاء (ص) که محل شهادت دکتر رهنمون هم است، یادمانی برای این پزشک ایثارگر احداث شود؛ علاوه بر این در صدد هستیم تا بیمارستان‌هایی هم که در غرب و شمال غرب بوده و امکان احیاء و بازسازی آن‌ها وجود دارد، بازسازی کنیم تا در سال‌های آینده مراسم اهدای جایزه ملی شهید رهنمون را در محل این بیمارستان‌ها برگزار کنیم.

معاون بهداشت و درمان سپاه درباره آیین اعطای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون نیز اظهار داشت: امسال ششمین آیین ملی اعطای جایزه شهید دکتر رهنمون دهم اسفند در اردوگاه شهید باکری خرمشهر با سخنرانی سردار سرلشکر پاسدار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا برگزار می‌شود که طی آن از خانواده‌های شش پزشک شهید، شش پرستار، بهیار و امدادگر شهید، هفت فرمانده بهداری شهید و پنج دانشجو رشته‌های مختلف پزشکی که در دفاع مقدس یا در دفاع از حرم اهل بیت (ع) به شهادت رسیدند، تجلیل به عمل می‌آید.

وی اضافه کرد: از فرهیختگان، پیشکسوتان و وارستگان جامعه پزشکی نیز همچون سال‌های قبل تجلیل می‌کنیم که امسال پیش‌بینی شده از دکتر شیبانی وزیر اسبق بهداشت و نماینده مجلس شورای اسلامی قدردانی به عمل آید؛ البته به موازات این مراسم نهم اسفند نیز هشتمین کنگره علمی طب رزم در بیمارستان صحرایی علی بن ابی‌طالب (ع) آبادان به همت قطب تروما دانشگاه بقیه الله (عج)، جامعه جراحان و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/231

نظر شما
پربیننده ها