حجت‌الاسلام حبیب‌الله بابایی خبر داد؛

رونمایی از نتایج طرح پژوهشی عیار تمدنی جمهوری اسلامی ایران

رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از نهایی شدن طرح پژوهشی «بررسی عیار تمدنی جمهوری اسلامی» توسط گروه مطالعات تمدنی آن مرکز خبر داد.
کد خبر: ۲۸۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷ - 26February 2018

رونمایی از نتایج طرح پژوهشی عیار تمدنی جمهوری اسلامی ایرانبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله بابایی امروز در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه طرح پژوهشی «عیار تمدنی جمهوری اسلامی ایران» یکی از پروژه‌های اصلی مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است، اظهار داشت: فاز اول این پروژه از حدود دو سال قبل با حضور جمعی از تمدن‌پژوهان حوزوی و دانشگاهی عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه در ایام سومین هفته علمی تمدن نوین اسلامی از نتایج طرح پژوهشی عیار تمدنی جمهوری اسلامی ایران رونمایی می‌شود، خاطرنشان کرد: هدف اصلی این طرح بازخوانی ظرفیت‌ها و چالش‌های تمدنی حدود چهار دهه حیات جمهوری اسلامی در مسیر دستیابی به تمدن نوین اسلامی است.

رئیس مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: اگر چه عملکرد جمهوری اسلامی ایران با رویکردهای مختلفی از سوی صاحب‌نظران داخلی و خارجی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است اما رویکرد مختار این طرح، رویکرد تمدنی است.

وی عنوان کرد: بر اساس توافق تیم پروژه این طرح، مفهوم امت به عنوان مفهوم هادی در خلال پروژه تعریف شد؛ البته در این طرح «تمدن» معادل «امت» در نظر گرفته نشده است، بلکه با تأکید به بنیادی بودن امر «مناسبات انسانی» در حرکت تمدنی، این طرح مفهوم امت را دارای ظرفیتی غنی در تبیین الزامات حرکت تمدنی از منظر مناسبات انسانی دانسته است.

بابایی بیان کرد: رفت و برگشت میان عرصه نظر و صحنه عمل مورد تأکید این طرح پژوهشی بوده است و بدون تردید در چنین رویکردی مراجعه به اسناد، اعم از اقوال یا اسناد و قوانین رسمی و افعال، اعم از رفتارهای کارگزاران و دستگاه‌های حاکمیتی و گزارش‌های عملکردی از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تلاش شده است تا تحلیل هر مسئله از دیدگاه نظر، سند و عمل صورت پذیرد.

وی خاطرنشان کرد: با عنایت به چندرشته‌ای و پیچیده‌بودن تحقیق در این موضوعات، این طرح به صورت گروهی و مباحثه‌ای انجام شده است که در آن هر یک از اعضای تیم تحقیق علاوه بر کار فردی در موضوع تعیین شده، حاصل تحقیقات خود را در چند مرحله به گروه ارائه کرده و در چند مرحله مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. 

منبع: فارس

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار