نوار غزه همچنان در محاصره رژیم صهیونیستی

ساکنان غزه برای تأمین غذا و مایحتاج خود به کمک‌های بشردوستانه سایر کشور‌ها چشم دوخته‌اند.
کد خبر: ۲۸۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۰ - 27February 2018

نوار غزه همچنان در محاصره رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۰۷ و پس از پیروزی جنبش حماس در انتخابات پارلمانی، نوار غزه را از زمین، هوا و دریا محاصره کرده و موجب شده ساکنان این منطقه در شرایط ناگوار و وخیمی به سر برند. به طوری که نوار غزه با بیش از دو میلیون جمعیت به بزرگ‌ترین زندان جهان تبدیل شده است.

اکنون بیش از یک دهه از محاصره نوار غزه می‌گذرد و این مسئله این منطقه را با بحران‌های گسترده در زمینه‌های مختلف مواجه کرده است. محاصره ظالمانه غزه توسط رژیم صهیونیستی تاکنون باعث جان باختن بیش از هزار شهروند فلسطینی از جمله چندین کودک شده است. از جمله سال ۲۰۱۷ حدود ۵۷ شهروند فلسطینی ساکن غزه بر اثر وخامت اوضاع بهداشتی در این منطقه جان خود را از دست دادند.

شمار کارگران فلسطینی ساکن غزه که برای به دست آوردن یک لقمه نان در بخش ماهی گیری، کشاورزی و تونل‌های زیر زمینی با اهداف تجاری جان خود را از دست داده اند هم به ۳۵۰ نفر می‌رسد.

بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست به سمت سه ماهی گیر فلسطینی در غزه، یکی از این ماهی گیران شهید و دو نفر دیگر زخمی شدند.

چنین وضعیتی باعث شده ساکنان نوار غزه بار‌ها در اعتراض به بحران‌های انسانی پیش‌روی این باریکه در نتیجه محاصره ظالمانه صهیونیست ها، دست به اعتصاب سراسری بزنند.

در این میان از نابسامانی‌های اقتصادی متأثر از این محاصره نمی‌توان به این راحتی‌ها گذشت. تنها کافی است بدانیم که پس از ایجاد محاصره غزه، میزان بیکاری در این منطقه به شدت بالا رفته، داد و ستد مختل شده، و قیمت بسیاری از کالا‌ها سه یا چهار برابر شده و سود حاصل از قاچاق کالا‌هایی از قبیل: سیگار، لباس، سوخت و دارو از مصر به نوار غزه تنها به جیب قاچاقچیان سرازیر شده است. در این میان ساکنان غزه هم برای تأمین غذا و مایحتاج خود به کمک‌های بشردوستانه سایر کشور‌ها چشم دوخته اند.

در این میان مسئله تأسف بار این است که اعمال فشار‌ها و مجازات‌های تشکیلات خودگردان فلسطین بر ساکنان این باریکه هم مزید بر علت شده و اوضاع را به مراتب بدتر کرده و این منطقه را در معرض فاجعه‌ای انسانی قرار داده است. تنها کافی است بدانیم که تشکیلات خودگردان فلسطین مانع ورود کالا‌ها به غزه از طریق گذرگاه رفح شده است.

به هرحال آنچه مشخص است این است که رژیم صهیونیستی با محاصره نوار غزه، قواعد و قوانین بین المللی را نقض کرده است چراکه محاصره غزه موجب شده ساکنان آن از حقوق اولیه و آزادی‌های اساسی خود محروم باشند و متعاقباً رنج و عذابی بزرگ دامن گیر آن‌ها شود.

یکی از اهداف صهیونیستی از ساخت دیوار جدید در مرز‌های نوار غزه، تشدید محاصره این منطقه است که هزینه ساخت آن حدود ۱ میلیارد دلار برآورد شده است.

ناگفته پیداست که در این شرایط سازمان‌ها و نهاد‌های حقوقی و امدادرسانی بایستی به مسئولیت‌های خود در قبال ساکنان نوار غزه عمل کرده و مانع از وقوع فاجعه انسانی در این باریکه در نتیجه ادامه محاصره ظالمانه رژیم صهیونیستی شوند.

البته وخامت اوضاع در غزه، کار را به جایی کشانده که داد سازمان ملل را هم درآورده است. همین شهریور ماه بود که دبیر کل سازمان ملل در جریان حضور در غزه، خواستار رفع محاصره این منطقه شد.

آنتونیو گوترش در جریان بازدید از نوار غزه که اولین سفر وی به عنوان دبیر کل سازمان ملل به شمار می‌رفت، گفت: من امروز در جریان حضورم در غزه بسیار متاثر شد. من یکی از شدیدترین بحران‌های انسانی دردناک را مشاهده کردم.در این میان مصر هم به دنبال آن است محاصره نوار غزه را کاهش دهد. در این باره از حصول تفاهمات جدیدی میان مقامات مصری و رهبران جنبش حماس در خصوص کاهش محاصره نوار غزه خبر داده می‌شود.

روسیا الیوم گزارش داده مقامات مصری در دیدار با رهبران جنبش حماس در جریان شرح مفصلی از اوضاع فاجعه‌بار غزه قرار گرفته و تصمیم دارند که برای بهبود اوضاع اقتصادی و معیشتی نوار غزه و کاهش محدودیت‌های تحمیلی علیه رفت و آمد از طریق گذرگاه رفح گام‌هایی را بردارند. از جمله گفته شده که مصر کالا‌های زیادی را به صورت دوره‌ای از طریق گذرگاه صلاح‌الدین واقع در نوار مرزی بین نوار غزه و مصر که تحت کنترل جنبش حماس است، صادر خواهد کرد.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار