سردار صفوی:

ایران در منطقه غرب آسیا به دنبال امنیت پایدار است

سردار سیدیحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلیتیک غرب آسیا گفت: ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در غرب آسیا است.
کد خبر: ۲۸۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۱ - 27February 2018

ایران در منطقه غرب آسیا به دنبال امنیت پایدار است

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، سردار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلیتیک غرب آسیا اظهار داشت: ایران به دنبال صلح و امنیت پایدار در غرب آسیاست و درباره آب‌های مشترک در پی ایجاد تعامل و تفاهم با کشور‌های همسایه است.

برای استفاده از آب‌های مشترک باید از نفوذ فرهنگی و قدرت اقتصادی استفاده کنیم و در این رابطه نیازی به استفاده از قدرت نظامی نیست، زیرا به اندازه کافی هزینه هشت سال جنگ تحمیلی را پرداخت کرده‌ایم.

سردار صفوی ادامه داد: مسئله آب‌های مشترک بین کشور‌های و کمبود منابع آبی ممکن است به تعامل یا چالش میان کشورها، منطقه‌ای یا بین المللی تبدیل شود این در حالی است که ما ۱۵ کشور همسایه هستیم و با ۱۲ کشور نیز آب مشترک داریم لذا توجه به این موضوع بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: غرب آسیا شامل کشور‌های ایران، افغانستان، ترکیه، عراق، پاکستان، سوریه، لبنان، فلسطین اشغالی، یمن و کشور‌های حاشیه خلیج فارس، می‌شود، اما برابر سند ۱۴۰۴ آذربایجان، ارمنستان و گرجستان راهم در این حوزه تعریف کردیم.

سرلشکر صفوی در ادامه با تاکید بر جدی بودن مسئله اب و خشک سالی در کشورمان تصریح کرد: اگر نتوانیم به مردم بیاموزیم که آب را درست مصرف کنند و اگر به کشاورز‌ها که ۹۰ درصد آب مصرفی در این حوزه است نگوئیم که صرفه جویی کنند با مسائل و مشکلات بسیاری روبرو می‌شویم.

وی در ادامه به فعال شدن دیپلماسی آب اشاره کرد و گفت: دیپلماسی آب که مجموعه‌ای از اصول و عملکرد‌های اقدامات و فرآیند‌های مرتبط با سیاست خارجی، نهاد‌های دولتی و غیردولتی و ابزار‌های سیاسی به صورت همکاری مستقیم و یا پنهان در حوزه تولید، توسعه و کنترل مصرف منابع آب در قبال سایر کشور‌های و مجامع بین‌المللی است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا ادامه داد: مقامات آمریکایی پیشرو در استفاده از دیپلماسی عمومی به عنوان ابزار قدرت برای نزدیک‌ترین متحدان و برای مقابله با کشور‌های مخالف است.

وی در ادامه به اب‌هایی که از کشور خارج می‌شود اشاره و گفت: ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب از ایران خارج می‌شود که بیش از ۷ میلیارد آن وارد کشور عراق می‌شود لذا ضرورت دارد با کشور‌هایی مثل عراق، افغانستان، ترکیه و دیگر کشور‌ها که با ان‌ها منابع ابی مشترک داریم در این خصوص وارد گفتگو و مذاکره شویم.

سرلشکر صفوی گفت: یکی از پروژه‌های مهم درخصوص آب منطقه، پروژه گات است که صهیونیست‌ها سرمایه گذاری قابل توجهی در آن کرده‌اند؛ موضوعی که نباید آن را دست کم بگیریم.

وی به حضور کشور‌های بیگانه در منطقه اشاره و تصریح کرد: تاثیر حضور بیگانگان در کشور‌های همسایه می‌تواند در موضوع آب‌های مشترک قابل توجه باشد به عنوان مثال حضور آمریکا در افغانستان برای جلوگیری از ورود آب‌های مشترک این کشور به ایران است.

سرلشکر صفوی با اشاره به ویژگی‌های ایران، اظهار داشت: آب دسترسی برای هر ایرانی ۴۵۰۰ متر مکعب است که این میزان در سال ۹۲ معادل ۱۶۰۰ متر مکعب و در سال ۹۴ معادل ۱۱۰۰ متر مکعب بوده است که این نشان می‌دهد ایران یکی از خاص‌ترین کشور‌های دنیا از نظر هیدروپلیتیک است.

وی همچنین تاکید کرد: اسیای میانه می‌تواند در آینده مناقشه برانگیزترین نقطه جهان و افغانستان منشا تحولات آبی آینده باشد علاوه بر این ارس هم پتانسیل پرتنش‌ترین منطقه برای آینده را دارد.

رییس همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلیتیک غرب آسیا گفت: دیپلماسی آب باید بسیار فعال شود، زیرا ما ۷ رودخانه ورودی به ایران و ۴۱ رودخانه خروجی داریم لذا باید توجه خاصی به این موضوع شود تا منافع ملی کشور تامین شود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار