دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

طرح آمریکایی‌ها برای برهم زدن آرامش نسبی عراق/ پای آمریکا چه زمانی از عراق قطع می‌شود؟

آمریکایی‌ها بعد از نابودی داعش و برقراری آرامش نسبی در عراق به دنبال احیای موجودیت حزب منحل شده بعث و سایر گروه‌های تروریستی در این کشور هستند.
کد خبر: ۲۸۱۱۰۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰ - 27February 2018

عصبانیت آمریکایی‌ها از برقراری آرامش نسبی در عراق/ پای آمریکا چه زمانی از عراق قطع می‌شود؟به گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع پرس، همزمان با آغاز جنگ داخلی سوریه عناصر داعش وارد سوریه شدند و به سرعت بخش‌هایی از شمال شرقی سوریه را تصرف و شهر رقه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. سپس با اقدام نظامی در سوریه به عراق حمله کرده و موفق شدند، شهرهای رمادی و فلوجه مهم‌ترین شهرهای استان الانبار در عراق را به قلمرو خود اضافه کنند. در تیرماه 93 مهم‌ترین موفقیت داعش با تصرف موصل دومین شهر بزرگ عراق به دست آمد. آن‌ها در ماه‌های بعد نیز پیشروی‌های زیادی داشته و تا خردادماه 94 بخش‌های شمال غربی عراق به تصرف خود درآوردند.

در آبان ماه امسال شهر البوکمال در شرق دیرالزور توسط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی به‌طور کامل از لوث تروریست‌ها پاکسازی شد تا آخرین شهر تحت سیطره داعش در عراق و سوریه آزاد شود و حکومت خودخوانده تروریست‌هایی که 6 سال منطقه را دچار بحران کرده بودند، به پایان راه برسد.

متضرر اصلی حضور این گروهک تروریستی ملت 2 کشور عراق و سوریه بود که حدود 6 سال درگیر جنگ و خونریزی بودند؛ خوشبختانه این فتنه‌انگیزی‌های غربی‌ها و آمریکایی‌ها توسط محور مقاومت خنثی شد، آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که با جنگ‌افروزی میان مسلمانان و فروش اسلحه‌هایی که در انبارشان خاک می‌خورد، می‌توانند امنیت اسرائیل را تامین کنند و طرح خود را در منطقه پیدا کنند، اما تاکنون این مهم محقق نشده است و نخواهد شد.

با توجه به اینکه داعش موجودیت خود را در عراق از دست داده و دیگر قدرت و نفوذی قبلی خود را ندارد؛ لذا نمی‌تواند فرامین آمریکا را در این کشور اجرا کند و هرج و مرجی دیگر برای منطقه پدید بیاورد. 

حدود 3 هفته پیش یک جنگنده اف 16 متعلق به رژیم صهیونستی در بلندی‌های جولان توسط پهبادهای ارتش سوریه سرنگون شد و این رخداد نشانه‌ای بر پوشالی بودن این رژیم محسوب شد. بر همین اساس یانکی‌ها به فکر تاسیس یا تقویت گروهک‌های تروریستی دیگری افتاده‌اند تا شاید دوباره هیبت و امنیتی به رژیم اشغالگر قدس اعطا کنند.

با از بین رفتن گروهک تروریستی داعش، تنها گزینه روی میز آمریکا تقویت و بازسازی حزب بعث است؛ گزینه‌ای که در زمان کمتری و با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر آنها را به اهداف پلیدش در منطقه می‌رساند.

حزب بعث در سال 1968 تا سال 2003 نظام سیاسی تک‌حزبی عراق را رهبری می‌کرد. تاریخچه پیدایش این حزب به سال 1951 باز می‌گردد. در این سال شاخه منطقه‌ای حزب فراملی بعث در عراق با عنوان «حزب بعث عراق» به رهبری فؤاد الرکابی بنیان نهاده شد. اختلافات بعثی‌های عراق و دفتر مرکزی حزب بعث که در سوریه مستقر بود؛ باعث ایجاد اختلاف و جدایی از یکدیگر شد. بعثی‌های عراق پس از جدایی در سال 1968 سازمانی مستقل را با نام حزب بعث عربی سوسیالیستی یعنی دقیقاً همنام حزب بعث مستقر در سوریه بنیان نهادند. در این سال با سرنگون کردن حکومت عبدالرحمن عارف به قدرت رسیدند.

اعضای حزب بعث که با همراهی تعدادی از فرماندهان ارتش عراق با اشغال ساختمان وزارت دفاع، رادیو و تلویزیون و کاخ ریاست‌جمهوری رسما قدرت را به دست گرفتند و تا 35 سال زمام امور را در عراق بدست گرفت. حکومت بعثی‌ها در سال 2003 با حمله ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا به عراق به پایان راه رسید و هر گونه فعالیت آن‌ها در عراق غیرقانونی اعلام شد.

حال با نزدیک شدن به انتخابات پارلمانی عراق و پیدایش آرامش نسبی در این کشور؛ هدف از بازسازی این حزب را برهم زدن این آرامش و ایجاد اختلال در انتخابات است. 22 اردیبهشت سال آینده این انتخابات برگزار خواهد شد. نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون عراق قبل‌تر نسبت به تلاش برخی طرف های داخلی که با حمایت‌های خارجی به دنبال تحریم انتخابات پارلمانی این کشور هستند، هشدار داد و من از مردم می خواست با مشارکت در انتخابات، نظام سیاسی را تشکیل دهند که بتواند دخالت‌های خارجی را متوقف سازد.

بدون شک برگزاری انتخابات سالم و پویا و در سوی دیگر با روی کار آمدن افرادی مصلح راس امور عراق برای آمریکا و شرکایش در منطقه اتفاقی نامیمون است. آمریکا که از سال 2003 به بهانه براندازی صدام حسین به عراق لشکرکشی کرد به حیات خلوت این کشور تبدیل شده است و تنها امید مردم عراق، مجلسی مقتدر در برابر آمریکا است که بتواند پای آمریکا را از کشورشان قطع کند.

انتهای پیام/ 441

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار