عراقچی:

آب ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک منازعه دارد

معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: تامین و مصرف آب ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک منازعه دارد؛ البته این موضوع در تاریخ بیشتر بستری برای همکاری بوده است تا منازعه.
کد خبر: ۲۸۱۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۵ - 27February 2018
آب ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک منازعه را داردبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه در همایش ملی دیپلماسی آب و فرصت‌های هیدروپلیتیک غرب آسیا با انتقاد از اینکه تاکنون بیشتر به سمت تامین آب رفتیم، اظهار داشت: این در حالی است که باید به سمت صرفه جویی و مدیریت آب کاری انجام می‌دادیم که ندادیم؛ لذا الان که بعضا با مشکلاتی در این خصوص مواجهه شدیم به دیپلماسی آب روی آورده‌ایم.

وی افزود: میزان هدررفت آب در شبکه انتقال آب که 30 درصد است این میزان معادل تامین آب برای 6 میلیون نفر است؛ بنابراین در قدم اول باید به جای رفتن برای تامین آب، در خصوص کاهش این میزان هدررفت آب تلاش کنیم.

عراقچی ادامه داد: 90 درصد آب کشور در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا از کشت غرق آبی استفاده می‌کنند درحالی‌که می‌بایست از روش‌های دیگری مانند آب یاری قطره‌ای استفاده کرد؛ اینکه اکنون در سیستان و بلوچستان با کمبود آب مواجه شدیم به دلیل اجرای سیاست‌های غلط مربوط به تالاب‌های منطقه و سد سازی است که باعث شده تبعات سنگینی را شاهد باشیم.
 
وی تاکید کرد: تامین و مصرف آب ظرفیت زیادی برای تبدیل شدن به یک منازعه را دارد؛ البته این موضوع در تاریخ بیشتر بستری برای همکاری بوده تا منازعه.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین بیان داشت: غرب آسیا به سمت خشک سالی می‌رود به نحوی که تا سال 2025 تمام غرب آسیا رسما به عنوان کشور‌های خشک سال بر اساس معیار‌های سازمان ملل معرفی می‌شوند؛ لذا در چنین شرایطی همه کشور‌ها به دنبال استفاده کامل از منابع آبی خود هستند و اجازه نمی‌دهند آب از کشور‌های شان خارج شود.

وی تصریح کرد: ایران با 11 کشور توافق‌نامه برای کشت فرا سرزمینی دارد؛ ولی متاسفانه هیچ کدام به بهره برداری نرسیده، زیرا نهاد‌هایی که این سرزمین‌ها را در اختیار گرفتند، نتوانستند تولیدی داشته باشند.

انتهای پیام/۲۳۱
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار