این روحانیون انقلابی، فقط امامان روزهای جمعه نیستند

موج اخبار امیدبخش از اقدامات انقلابی و مردمی امامان جمعه نشان از پیشگامی این روحانیون انقلابی نسبت به سایر مسئولان درحضور میان مردم، آن هم نه فقط در روز پایانی هفته و در قالب نماز جمعه، بلکه همراهی و همدلی همیشگی با آنان است.
کد خبر: ۲۸۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰ - 27February 2018

این روحانیون انقلابی، فقط امامان روزهای جمعه نیستندبه گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، چند صباحی است که موضوع نماز جمعه و البته خطبای آن به یکی از مسائل روز تبدیل شده و ائمه جمعه چنان زیر ذره بین قرار گرفته‌اند که عملکرد و اظهار نظرشان ولو در یک شهر کوچک هم به سرعت مخابره می‌شود و مورد توجه عموم قرار می‌گیرد.

گشت و گذار در بین عملکرد ائمه جمعه دیگر شهرها و استانهای کشور در چند ماه اخیر نشان می‌دهد که تحول بسیار بزرگ و مثبتی در مراسمات نماز جمعه و رویکرد نمایندگان ولی فقیه در حال رخ دادن است.

شروع چنین تحولی را باید از تبریز دانست. حضور حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل هاشم در کسوت نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر تبریز شاید در ابتدا به عنوان مسئله‌ای نه چندان مهم و دسته چندم تلقی می‌شد اما عملکرد مثبت و خوی مردمیِ او در چند ماه گذشته ذهنیت‌ها را دگرگون کرد.

امام جمعه‌ای که همچنان تبریزی‌ها را غافلگیر می‌کند

حضور سرزده و بی‌هماهنگی حجت‌الاسلام آل‌هاشم در مترو و اتوبوس، تردد با تاکسی در سطح شهر، قدردانی از نخبگان استانی در نماز جمعه، حضور در دانشگاه و صرف غذا با دانشجویان بر سر یک میز که همه سنخ رفتارهای او را در سیره زندگی پدر ایشان، آیت‌الله سید‌محمدتقی آل‌هاشم هم می‌توان دید، از او یک چهره مردمی و محبوب ساخته است به طوری که وقتی در بازی استقلال و تراکتور در استادیوم یادگار امام (ره) حضور می‌یابد، 70 هزار تماشاگر تبریزی که از قشرهای مختلف مردم هستند او را تشویق کردند.

تصاویری از حضور این امام جمعه مردمی در سلف دانشگاه تبریز و صرف ناهار دانشجویی با دانشجویان که با استقبال آنان نیز روبرو شد ، در فضای مجازی منتشر شده است که بازتاب بسیار مثبتی داشت.

یکی از مهم‌ترین اقدام امام جمعه تبریز جمع کردن نرده‌های حائل میان مردم و مسئولان در صفوف نماز جمعه است. نرده‌هایی که سال‌ها پیش برای حفظ جان مسئولین از ترورهای کور دشمنان ایجاد شده بود و حالا امروز به نماد فاصله و شکاف بین مردم و مسئولین تبدیل شده است.

گویند که نیت خیر و صادق برکت را به همراه دارد. حالا برکتِ اعمال نیک و صدق در نیت امام جمعه تبریز به شهر‌های دیگر هم سرازیر شد. در مشهد، گلستان، کرمان، قم و چند شهر دیگر هم ائمه جمعه خواستار برچیده شدن نرده‌های حائل میان مردم و مسئولین شدند. در مشهد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه مشهد، درخطبه‌هایش از تصمیم برای برداشتن نرده‌های میان صفوف مردم در نماز جمعه مشهد خبر داد. آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» در بخشی از خطبه‌هایش در این باره گفت: «اوایلی که امام جمعه مشهد شدم تقاضا کردم نرده‌های میان مسئولان و مردم در نماز جمعه برداشته شود و مجدد از مسئولان امنیتی استان درخواست دارم این مسئله را بررسی کنند و درصورت مصلحت این موانع میان مردم و مسئولان در صف نماز جمعه مشهد برداشته شود.

حکایت، در استان گلستان هم این‌چنین بود. آیت‌الله «سیدکاظم نورمفیدی» نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان و امام‌جمعه گرگان خواستار اجرای این تصمیم شده بود که در نماز جمعه گرگان اجرایی شد. این نرده‌ها مانعی برای حضور مردم در صف‌های جلویی بود و همچنین صف مسئولان را از مردم جدا می‌کرد و اغلب مسئولان در نماز جمعه با ورود به قسمت جلویی نرده‌ها، نوعی بی‌اعتنایی به مردم می‌کردند که با این اقدام تحسین‌برانگیز امام جمعه گرگان، مسئولان در کنار مردم خواهند بود. از کرمان هم خبر رسید که به دستور استاندار کرمان نرده‌های بین مردم و مسئولان در نمازجمعه کرمان برداشته می‌شود.»

اخبار غیررسمی از شهر قم هم حکایت از آن داشت که که آیت‌الله «ابراهیم امینی» امام جمعه قم در مراسم نماز جمعه این شهر حاضر نشد در جایگاه ویژه و صف اول نماز جمعه قم که در حصار نرده‌هاست حاضر شود. به این ترتیب موج برداشتن نرده‌های میان مردم و مسئولان در صف‌های نماز جمعه که از تبریز آغاز شده بود فراگیر شد تا شاهد استقبال از این حرکت در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی باشیم.

امام جمعه‌ای که با خدمت رسانی همدرد مردم شد

البته اقدامات مردمی و موثر نمایندگان ولی فقیه به همین موضوع ختم نمی‌شود. حجت‌الاسلام فاطمی نسب، امام جمعه سر پل ذهاب که از ابتدای وقوع زلزله 7/3 ریشتری جان چندین نفر را نجات داد و با بیش از دوماه با همسر و فرزند خردسالش در چادر زندگی کرده و به‌دور از تبلیغات و فضاسازی رسانه‌ای به‌دنبال خدمت کردن به مردم است. البته اخیرا وی با اصرار مسئولان امنیتی استان در کانکس زندگی می‌کند.

امام جمعه سر پل ذهاب خود در این باره می‌گوید: «هنوز هم میل خودم این است که در چادر باشم چرا که وقتی کسی به من مراجعه می‌کند و تقاضای کانکس دارد چون خودم در کانکس هستم، داستان رطب خورده و منع رطب پیش می‌آید و نمی‌توانم او را درک کنم. واقعیت این است که وقتی ما قبول کردیم امام جمعه یک شهر باشیم و در زمان راحتی و خوشحالی کنار مردم بودیم باید در زمان سختی هم یار مردم باشیم و کاری کنیم که بیشتر بتوانیم مشکلاتشان را بفهمیم.»

امام جمعه‌ای که دشمن را ناامید کرد

در مسئله دیگر که اخیرا در نماز جمعه شهر اهواز پیش آمد، حجت‌الاسلام حاجتی بستر نماز جمعه را مامنی برای اعتراض و مطالبه‌گری مردم شهر قرار داد و اجازه نداد گله مندی‌های مردم در نماز جمعه خوراک رسانه‌های معاند شود.

با وجود آنکه عده‌ای از کارگران و مستضعفین شهر اهواز قبل از آغاز مراسم نماز جمعه گله‌مندی‌های خود را در جلسه‌ای به گوش امام جمعه شهر رسانده بودند، اما در حین ایراد خطبه‌های نماز جمعه، یکی از کارگران که در صفوف جلویی مراسم بود با سر دادن شعارهایی خواهان رسیدگی به مطالبات خود شد. در این بین مسئولین برقرای امنیت در مراسم به دنبال آرام کردن فضای ملتهب در نماز جمعه و به آرامش دعوت کردن فرد معترض بودند، اما حجت‌الاسلام حاجتی با نهی برخورد با فرد مذکور از شرکت کنندگان در نماز جمعه خواست تا مطالبات معیشتی و نارضایتی‌های خود را از تریبون نماز جمعه ابراز نمایند و شعار سر دهند تا مسئولین امر به آنها رسیدگی کنند. در واقع امام جمعه شهر اهواز با این حرکت خود فضایی را به وجود آورد که مردم به این باور برسند که می‌توانند مطالبات خود را از چنین تریبونی بدون آنکه سواستفاده‌ای شود به گوش مسئولان برسانند.

حجت‌الاسلام حاجتی در همین رابطه در گفت‌و‌گوی اخیر خود با کیهان گفته بود : «باید مسئولین سخنان اخیر حضرت آقا را جدی گرفته و از ‌اشرافی‌گری جلوگیری و دوری کنند، روحانیون نیز باید زی طلبگی را حفظ و به آنچه امام جامعه اسلامی می‌خواهند و از آن سخن می‌گویند جامه عمل بپوشانند. وی همچنین تصریح کرده بود:« به نظر حقیر اگر نصایح آقا را سرلوحه رفتار خود قرار دهیم برخی مشکلات حل می‌شود، مشکلات موجود محصول دوری از عمل کردن به فرمایشات رهبر معظم انقلاب است و بایستی چنانکه امام جامعه اسلامی در سخنان اخیر خودشان تصریح کردند از «حرکت به سمت ‌اشرافی‌گری»، «دل سپردن به طبقات مرفه به جای توجه به مستضعفان و قشرهای ضعیف» و «تکیه و اعتماد به خارجی‌ها به جای تکیه بر مردم» خودداری شود.»

«ائمه جمعه» پیشگام حضور مسئولان در میان مردم

مثال‌ها فراوان است، حضور «حجت‌الاسلام سنجری» امام جمعه جلفا در اردوهای جهادی، نشست و برخاست «حجت‌الاسلام ابراهیمی بشکانی» امام جمعه بهاباد در بین روستائیان و شنیدن درد دل آنان، حضور همیشگی «حجت‌الاسلام عاملی» امام‌جمعه محبوب اردبیل در میان مردم، ایجاد جلسات دیدار مردمی «حجت‌الاسلام حسینی‌همدانی» در صبح‌های جمعه در نماز جمعه کرج و شنیدن مطالبات مردم از سوی امام جمعه و مشتی که نشانه خروار است.

انتشار اخبار مثبت از نماز و ائمه جمعه، گسترش شهر به شهر آن و موج اخبار امیدبخش از اقدامات انقلابی و مردمی امامان جمعه نشان از پیشگامی این روحانیون انقلابی نسبت به سایر مسئولان در حضور میان مردم، آن هم نه فقط در روز پایانی هفته بلکه همراهی و همدلی همیشگی با آنان است.

شما نیز اگر در شهر محل سکونت خود چنین رفتارهای انقلابی و مردم‌داری‌هایی از ائمه جمعه و روحانیون انقلابی سراغ دارید با ما تماس بگیرید و در معرفی آنان سهیم شوید.

منبع: کیهان

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار