اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

شکست حملات تهاجمی داعش در «جوزجان»، کشته شدن محافظ ریاست جمهوری در کابل، تظاهرات علیه انتقال مدیریت مدارس افغان- ترک، کشف انبار مهمات طالبان در «پکتیا» و ورود هیأت‌های خارجی برای شرکت در نشست کابل رویدادهای خبری روز سه‌شنبه افغانستان است.
کد خبر: ۲۸۱۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۲ - 27February 2018

اخبار مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس، شکست حملات تهاجمی داعش در «جوزجان»، کشته شدن محافظ ریاست جمهوری در کابل، دستور طالبان برای درختکاری ، تظاهرات علیه انتقال مدیریت مدارس افغان- ترک، کشف انبار مهمات طالبان در «پکتیا» و ورود هیأت های خارجی برای شرکت در نشست کابل رویدادهای خبری روز سه شنبه افغانستان است.

شکست حملات تهاجمی داعش در استان «جوزجان»

«فقر محمد جوزجانی» فرمانده پلیس استان جوزجان افغانستان روز سه شنبه اظهار داشت: حمله تهاجمی گروه تروریستی داعش به شهرستان «درزآب» این استان به شکست انجامید.

وی گفت: گروه تروریستی داعش شب گذشته به مرکز شهرستان درزآب حمله کردند که تا صبح امروزادامه داشت، با مقاومت شدید نیروهای دولتی مواجه شد و با کشته و زخمی شدن هفت داعشی مجبور به عقب نشینی شدند.

جوزجانی افزود: در این درگیری یک نظامی افغان کشته و دو تن دیگر نیز زخمی شده اند.اما برخی منابع دیگر محلی از ادامه محاصره مرکز شهرستان درزآب بدست افراد داعش خبر می دهند.

یکی از محافظان ریاست جمهوری افغانستان در کابل

منابع خبری افغانستان روز سه شنبه اعلام کردند که جسد «حمید الله کرامانی» یکی از محافظان ویژه ریاست جمهوری شب گذشته از منطقه سوم شهر کابل توسط نیروهای پلیس کشف شده است .وزارت کشور افغانستان کشف یک جسد را تائید کرده است اما در باره هویت وی ابراز نظر نکرده است اما این منابع محلی نوشته اند که وی از محافظان ریاست جمهوری است و خودرو او نیز به سرقت رفته است .

رهبری گروه طالبان از نیروهایش خواسته علاوه برمبارزه به درختکاری هم توجه کنند 

رهبری طالبان با انتشار اطلاعیه ای از افراد این گروه و مردم افغانستان خواسته است که با آغاز سال نو خورشیدی در کنار دیگر وظایف مبارزاتی خود، درختکاری هم بکنند.طالبان در این اطلاعیه به نقل از رهبری این گروه گفته است که برای رفاه اقتصادی و توسعه کشور درخت بکارید، زیرا از این طریق می توانند به رفاه همگانی کمک کنند.
این درخواست را سال قبل نیز طالبان از مردم افغانستان و نیروهایش داشت.

تظاهرات خانواده دانش آموزان مدارس «افغان – ترک»

خانواده های دانش آموزان مدارس افغان - ترک که به انتقال مدیریت این مدارس به نظام دولتی ترکیه اعتراض دارند و این اقدام را غیر قانونی می خوانند در کابل دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.روز گذشته طی توافق نامه ای بین وزرای آموزش و پرورش دو کشور افغانستان و ترکیه مدیریت مدارس افغان - ترک که تحت نظارت نهادها ی مدنی بخش خصوصی ترکیه وابسته به تشکیلات فتح الله گولن بودند به دئولت ترکیه منتقل شد.این خانواده ها روز سه شنبه با راه اندازی تظاهرات خواستار لغو این تفاهم نامه شدند و تأکید کردند که اجازه چنین کاری را به دولت افغانستان نخواهند داد.دولت ترکیه تعهد کرده است که کیفیت این مدارس افزایش خواهد یافت وهمچنین تعداد مدارس را بیشتر ساخته و سالانه تعداد بورسیه های واگذاری به دانش آموزان افغان را افزایش خواهد داد.

درگیری تعدادی از محافظان مقامات حزب جمعیت اسلامی در کابل

خبرگزاری صدای افغان «آوا» روز سه شنبه نوشت که محافظان شماری از اعضای حزب جمعیت اسلامی افغانستان تحت رهبری «صلاح الدین ربانی» که مسئولیت وزارت امور خارجه افغانستان را نیز برعهده دارد با هم درگیر شدند و اقدام به تیراندازی کردند.آوا افزوده است که درگیری در جاده فرودگاه کابل رخ داده و با مداخله پلیس متوقف شده است اما در باره تلفات و خسارات آن گزارشی در دست نیست.معیت اسلامی افغانستان پس از کشته شدن «برهان الدین ربانی» رهبر این حزب و رئیس شورای عالی صلح دچار اختلافات درونی شده و مدتی است بر سر نحوه انتخاب رهبری با هم تفاوت دیدگاه دارند.

کشف انبار مهمات طالبان در «پکتیا»

وزارت کشور افغانستان با انتشار اطلاعیه ای از کشف یک انبار مهمات گروه طالبان در روستای «غند کلی» ، در شهرستان «میرزکه» در استان پکتیا خبر داد.در این اطلاعیه آمده است که در این انبار 163 خمپاره، 22 صندوق نوار گلوله ، 11 عدد مین و مقداری مواد منفجره به دست آمد.

ورود هیأت های خارجی برای شرکت در نشست «پروسه کابل»

روند ورود هیأت های خارجی از 25 کشور و چندین سازمان بین المللی که قرار است فردا چهارشنبه در دومین نشست پروسه کابل شرکت کنند و برای رایزنی در باره صلح و مبارزه با تروریسم تبادل نظر نمایند از صبح امروز آغاز شده است.

«مطلق بن حاجد القحطانی» فرستاده ویژه دولت قطر که در رأس یک هیات آن کشور برای این مراسم به کابل آمده جز اولین هیأت های ورودی هستند.وی پس از ورود با «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرده و بر حمایت کشورش از روند صلح با مالکیت افغان ها اطمینان داده است.هیات ایران نیز به ریاست رسول اسلامی دستیار وزیر و مدیرکل آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران نیز به کابل رسیده است و امروز با حکمت خلیل کرزی معاون امورخارجه افغانستان دیدار کرده است.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها