یادداشت/

شکست‌های پی‌درپی «محور شرارت»

محور مقاومت با اتکا بر الطاف الهی و اراده ملی خود توانسته است، درسی تاریخی به محور شرارت بدهد و گام مهمی در جهت تامین ثبات و امنیت پایدار منطقه و دفاع از حقوق مشروع خود در چارچوب قوانین و موازین بین‌المللی بردارد.
کد خبر: ۲۸۱۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۵ - 28February 2018

شکست‌های پی‌درپی «محور شرارت» در مقابل پیروزی‌های «محور مقاومت»گروه بین‌الملل دفاع پرس- سیروس فتح الله؛ چند ماه قبل «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل قطعاتی از یک موشک شلیک شده از یمن به سمت عربستان را در نشست شورای امنیت به نمایش گذاشت و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران، به ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جنگی که سعودی‌ها با حمایت و چراغ سبز آن‌ها بر یمنی‌ها تحمیل کرده‌اند، کمک تسلیحاتی می‌کند و بر طبق همین ادعای بی‌پایه تهران را به نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متهم کرد.

شوی تبلیغاتی هیلی در حالی بود که روزنامه «نیویورک‌تایمز» بلافاصله به نقل از مقام‌های وزارت دفاع آمریکا ادعای وی علیه ایران را رد کرد و نوشت: «مقامات وزارت دفاع آمریکا می‌گویند که نمی‌توانند زمان دقیق ارسال سلاح‌ها به یمن را مشخص کنند و این به‌ معنای آن است که سلاح‌ها ممکن است قبل از زمان صدور قطعنامه شورای امنیت به یمن ارسال شده باشند.»

برخی از منابع دیگر آمریکایی نیز اذعان داشتند که هیچ‌کدام از سلاح‌هایی که هیلی به نمایش گذاشت، قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای نیستند و این بدان معنا است که حتی در صورت تأیید ارسال این سلاح‌ها از سوی ایران، این اقدام نقض قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت به‌شمار نمی‌رود.‌

به هر حال نمی‌توان بر اتهامات بی‌پایه و بی‌اساس آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای آن‌ها علیه ایران پایانی متصور شد؛ دو روز گذشته پیش‌نویس قعطنامه‌ای در شورای امنیت در مورد یمن علیه ایران به رای گذاشته شد که با وتوی روسیه تیر کج غربی‌ها و آمریکایی‌ها مثل گذشته به سنگ اصابت کرد. «نیکی هیلی» طبق گذشته که از شکست مجددا آن‌ها بسیار خشمگین بود، مدعی شد که روسیه با این اقدام مانع پاسخگو کردن ایران شد و کل منطقه را به خطر انداخت.

وی طی بیانیه‌ای مدعی شد که علی‌رغم شواهد فراوان که توسط هیات کارشناسان مستقل سازمان ملل درباره نقض تحریم‌های تسلیحاتی یمن توسط ایران ارائه شد، شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌ای ناکام ماند که ایران را به خاطر اقداماتش مقصر می‌دانست.

نماینده آمریکا در سازمان ملل ضمن اینکه ایران را مدافع تروریسم معرفی و از روسیه بابت حمایت از این کشور انتقاد کرد، گفت که اگر روسیه قصد ادامه حمایت از رفتار‌های خطرناک و ثبات‌زدای ایران را دارد، آمریکا و متحدانش وادار به اتخاذ اقدام یک‌جانبه می‌شوند و اگر در شورای امنیت به نتیجه نرسیم، خودمان دست‌به‌کار خواهیم شد.

این اظهارات نیکی هیلی درحالی مطرح می‌شود که بار‌ها مسئولان لشکری و کشوری کشورمان تاکید کرده‌اند که ایران در امور داخلی یمن به هیچ عنوان دخالت نمی‌کند؛ چرا که مردم یمن ملتی جنگ‌دیده و مقاوم هستند. آن‌ها جنگ‌های متعددی را در تاریخ معاصر تجربه کرده‌اند و بر اساس تجارب تاریخی خود از پس متجاوزان سعودی برخواهند آمد. صحنه میدانی نبرد در این کشور نیز نشان می‌دهد که یمنی‌ها نیازی به تسلیحات و کمک‌های نظامی سایر کشور‌ها ندارند.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان در جمع مردم بندرعباس با تقبیح رفتار آمریکا و انگلیس که دو شب پیش قطعنامه‌ای به شورای امنیت بردند تا در مورد یمن، ایران را محکوم کنند، اما باز هم تنها ماندند و تیرشان به سنگ اصابت کرد، اظهار داشت: به اروپا و جهان اعلام می‌کنیم اگر واقعا به فکر مردم یمن هستید، بمب‌های مخرب «ناپالم» و خوشه‌ای را که استفاده از آن‌ها ممنوع است، در اختیار عربستان نگذارید. اگر دلسوز مردم یمن هستید، حداقل فشار بیاورید تا راه رساندن غذا و دارو به مردم جنگ زده و فقیر یمن باز شود.

در همین خصوص سردار دهقان وزیر سابق وزارت دفاع کشورمان نیز در حاشیه همایش «سوختگان وصل» با عنوان سردار سلام ویژه تجلیل از سرلشکر «قاسم سلیمانی» با بیان اینکه یمنی‌ها ملت بسیار تیزهوشی هستند، تصریح کرد: آن‌ها امکاناتی را از زمان آقای عبدالله صالح که متکی به بلوک شرق بود در اختیار دارند و توانسته‌اند تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنند؛ لذا اینکه ادعا می‌شود این امکانات و تسلیحات از سوی ما تامین می‌شود، باید بگویند چگونه این کار انجام می‌شود، چون یمن از زمین و هوا و دریا در محاصره است و آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند همه آبراه‌های دنیا را کنترل می‌کنند.

وزیر سابق دفاع ادامه داد: در حالی که هیچ ارتباط زمینی، دریایی و هوایی با یمن وجود ندارد، آمریکایی‌ها چگونه ادعا می‌کنند که ایران به یمن تسلیحات می‌رساند؛ آمریکایی‌ها باید به سوال دیگری پاسخ دهند و آن هم اینکه مردم بی‌گناه یمن با چه سلاحی کشته می‌شوند؛ آمریکایی‌ها سعی می‌کنند برای سرپوش گذاشتن بر جنایات خود، سناریو‌هایی را طراحی کرده و دیگران را متهم کنند.

چندی پیش علی‌اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل نیز در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هیچ موشکی به یمن نداده است، یمنی‌ها در زمان علی عبدالله صالح و منصورهادی و حتی قبل‌تر توسط اردوگاه‌های شرق عمدتاً تسلیح می‌شدند. ما به یمن کمک‌های انسانی و حمایت‌های سیاسی می‌کنیم؛ ولی موشک را ایران به آن‌ها نداده است و یمنی‌ها نیازی به آن ندارند، چرا که با امکاناتی که در اختیار دارند توانسته‌اند در مقابل سعودی‌ها ایستادگی کنند و با همین امکانات پیروز خواهند شد. یمنی‌ها به واسطه جنگ‌های متعدد و خرید و غنیمت اسلحه‌های سبک و سنگین از نیرو‌های هادی نیازی به اسلحه ندراند در یمن 90 میلیون قبضه اسلحه هست یعنی به ازای هر نفرسه اسلحه دارند؛ بنابراین باید گفت که نیاز امروز یمنی‌ها کمک‌های انسان دوستانه است نه سلاح و موشک! آمریکایی‌ها اگر واقعا ارزشی برای جان انسان‌ها قائل هستند، دست از حمایت آل‌سعود و گاو شیرده آن‌ها بردارند و درِ انبار‌های تسلیحاتی خود را به روی سعودی‌ها ببندند و چشم طمع خود را از دلاری سعودی برداشته و اجازه دهند ملت‌های منطقه خودشان برای آینده خوشان تصمیم بگیرند و قطار شکست‌های خود را در منطقه متوقف کنند.

بنابراین یکی از مهم‌ترین دلایل ناکامی محور شرارت به سرکردگی آمریکایی‌ها در منطقه مقاومت ملت‌های آزاده‌ای است که با تمام توان در برابر سلطه‌جویی‌های آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایستاده‌اند و به هیچ وجه در مقابل آن‌ها سر تسلیم فرود نخواهند آورد. صحنه میدانی و سیاسی در سوریه، عراق و یمن نشان می‌دهد که ابتکار عمل میدانی همچنان در دست نیرو‌های مقاومت اسلامی است.

عراق و سوریه به همت رزمندگان محور مقاومت از لوث تروریست‌های داعشی تقریبا پاکسازی شده است، در یمن نیز ارتش و کمیته‌های مردمی این کشور (انصار الله) علی‌رغم اینکه جنگنده‌های ائتلاف عربی به رهبری سعودی‌ها به صورت شبانه‌روزی تاسیسات و زیرساخت‌های حیاتی آن‌ها را بمباران می‌کنند، سعودی‌ها را با موشک‌های بومی خود زمین‌گیر کرده‌اند و اگر سعودی‌ها فکری برای خروج از یمن نداشته باشند، ریاض را با خاک یکسان خواهند کرد.

در پایان می‌توان گفت که محور مقاومت با اتکا بر الطاف الهی و اراده ملی خود توانسته است ضمن دفاع مشروع از سرزمین و هویت ذاتی خود، درسی تاریخی و عبرت‌آموز به محور شرارت بدهد و گامی مهم در جهت تامین ثبات و امنیت پایدار منطقه و دفاع از حقوق مشروع خود در چارچوب قوانین و موازین بین‌المللی بردارد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار