برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات غوطه شرقی

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به منظور بررسی اوضاع غوطه شرقی سوریه آغاز شد.
کد خبر: ۲۸۱۴۱۸
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵ - 28February 2018

برگزاری نشست شورای امنیت برای بررسی تحولات غوطه شرقیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع پرس،  نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع و تحولات غوطه شرقی دمشق برگزار شد.

مارک لوکاک معاون امور انسانی دبیر کل سازمان ملل در نشست شورای امنیت برای بررسی اوضاع غوطه دمشق اظهار  داشت: با وجود اینکه بیش از ۸۰ درصد شهر دیرالزور در شرق سوریه به وسیله داعش نابود شده است اما صد هزار نفر هنوز در این شهر زندگی می‌کنند. در صورت نرسیدن کمک‌های بشردوستانه شمار بیشتری از مردم در سوریه با مرگ مواجه خواهند شد. مردم سوریه نیازمند حمایت، دسترسی به کالا‌های اساسی و پایان یافتن محاصره هستند.

نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت گفت: اوضاع غوطه شرقی دمشق فاجعه بار است، شاهد بهبود اوضاع در این شهر نیستیم و بمباران و حملات هنوز متوقف نشده است. همه طرف‌ها باید هر نوع اقدام خصمانه را متوقف کنند و به آتش‌بس پایبند باشند. باید گذرگاهی برای عبور کاروان‌های سازمان ملل و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست غیرنظامیان باز شود.

نماینده انگلیس در این نشست گفت: هر اقدامی به جز اجرای آتش بس، اهانت به شورای امنیت است.

در این نشست همچنین شورای امنیت سازمان ملل در حال ارائه گزارشی از اوضاع آتش بس در سوریه است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل با نادیده گرفتن حملات خمپاره‌ای تروریست‌های تکفیری مستقر در غوطه شرقی به دمشق، مدعی شد: سوریه با وجود آتش بس به بمباران ادامه داده است و وضعیت انسانی غوطه تغییری نکرده است. او همچنین ایران و روسیه را به ادامه حملات متهم کرد.

جفری فیلتمن معاون امور سیاسی دبیر کل سازمان ملل نیز گفت: راه حل سیاسی تنها راه پایان دادن به خونریزی و کشتار در سوریه است. آتش‌بس در سوریه شامل داعش، القاعده و جبهه النصره نمی‌شود. نقض قطعنامه‌های سازمان ملل را از سوی همه طرف‌ها محکوم می‌کنیم و بمباران غوطه شرقی به بهانه مبارزه با جبهه النصره پذیرفتنی نیست.

وی افزود: با وجود اعلام برقراری آتش بس، خشونت در عفرین و ادلب و شرق سوریه ادامه دارد. از همه کشور‌هایی که به نوعی در سوریه نقش دارند می‌خواهیم به اجرای آتش بس پایبند باشند.

نماینده چین در نشست شورای امنیت تاکید کرد: اقدامات خشونت آمیز را علیه غیرنظامیان در سوریه محکوم می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم این اقدامات را متوقف کنند.

در همین حال، بشار الجعفری نماینده سوریه در سازمان ملل گفت: دولت سوریه سکوت گزارش‌های بین المللی درباره کشته شدن غیرنظامیان سوری توسط ائتلاف آمریکایی را محکوم می‌کند. درخواست خود را برای منحل کردن ائتلاف بین المللی و توقف جنایت‌ها علیه غیرنظامیان دوباره تکرار می‌کنیم.

واسیلی نبنزیا نماینده روسیه در نشست شورای امنیت خاطرنشان کرد: گروه موسوم به کلاه سفید‌ها (که اعتبار چندانی ندارند) اطلاعات میدانی را به سازمان ملل داده اند. تأکید می‌کنیم که پیش از توقف هرگونه عملیات نظامی در سوریه باید توافقی همه جانبه بین طرف‌های درگیر در سوریه برقرار شود. بسیاری از طرف‌ها برداشت‌های خودسرانه‌ای از قطعنامه آتش بس دارند.

وی افزود: در روز اول پس از تصویب قطعنامه آتش بس در سوریه، تروریست‌ها دست به قتل عام مردم زدند و گذرگاه امن برای خروج غیرنظامیان را هدف قرار دادند. در ابتدا باید هرگونه ارتباط با گروه‌های تروریستی قطع شود.

منبع: صدا و سیما

نظر شما
پربیننده ها